Tembo the Badass Elephant review

Kort, maar krachtig.

Tembo the Badass Elephant verliest momentum door vervelende obstakels maar biedt wel een degelijke platformervaring.

Het altijd zonnige Shell Island staat aan de vooravond van een dreiging. Het leger van PHANTOM rukt op om het pindavormige eiland over te nemen ten behoeve van werelddominatie. Colonel Krenman en de Shell Army proberen aan de destructieve krachten van PHANTOM een halt toe te roepen, maar het is vergeefs. Alleen Tembo the Badass Elephant kan Shell Island redden.

In de game kruip je in de olifantenhuid van Tembo, een oudgediende met een zwak voor pinda's. Al rollend, glijdend en zwevend maak je een excursie door Shell Island. Onderweg moeten auto's, gebouwen, pilaren en bomen het ontgelden. Door handig gebruik te maken van Tembo's snelheid beuk je de ene na de andere vijand het luchtruim in. Gevolgd door een welgemikte uppercut met een duikvlucht als genadeslag. De besturing van Tembo is accuraat en biedt de finesse van klassieke platformers zoals Sonic en Donkey Kong, wat ook grote inspiratiebronnen zijn.

Tembo's bewegingsvrijheid neemt toe door een sprong die verlengd wordt doordat je kan zweven. Doorgaans onbereikbare platformen zijn dan een peuleschil om te bereiken. Met een neerwaartse aanval stort je vanuit de lucht naar beneden. Zo open je breekbare vloeren om nieuwe delen van het level te ontdekken. Daarnaast heb je de bijzondere eigenschap om met water branden te blussen, zaden te transformeren in tijdelijke platformen of tandwielen te draaien, zodat deuren tijdelijk open gaan. Vooral in de eerste uurtjes tovert Tembo een grijns op je gezicht, omdat je zo snel door de levels manoeuvreert.

Cover image for YouTube videoTEMBO THE BADASS ELEPHANT - Launch Trailer

De game verliest echter door vervelende obstakels op den duur momentum. Gesloten deuren, kratten die exploderen en transportbanden die in de andere richting bewegen halen het tempo drastisch naar beneden. Op het ene moment dender je als een hogesnelheidstrein door het level heen, op het andere moment sta je volledig stil. Ook Tembo's vermogen om branden te blussen zorgt ervoor dat je op een gegeven moment vaker stil staat dan dat je onderweg bent.

In zulke situaties is het dan ook noodzaak om even goed om je heen te kijken. Tembo zit namelijk tjokvol met verstopte kamers. Hier vind je uit de kluiten gewassen pinda's, die je levens aanvullen. Of een opgesloten inwoner van Shell Island. Als je de game volledig wilt uitspelen, dan moet je deze inwoners redden. Na bevrijding gaan deze burgers op je rug zitten, een saillant detail. Dat geeft veel voldoening. Vooral als je een digitaal schouderklopje krijgt, zodra je een level helemaal doorgrond hebt.

Tembo's excentrieke stripboekuiterlijk doet het ook op andere fronten goed. Het biedt ruimte voor de typische 'ka-pow'-effecten en de vele komische gezichtsuitdrukkingen die Tembo middenin de actie laat zien. Eveneens zijn de levels dankzij het veelzijdige kleurenpalet en de typische strip-achtige ambiance kleurrijk vormgegeven. De vijanden die zich daarin huisvesten zijn gevarieerd en hebben dat karakteristieke 'bad guy'-gevoel. Dat komt door creatief gebruik van grootse machines, vuurballen en explosieve voorwerpen. Het is dan ook machtig wanneer je de vijand een kopje kleiner maakt en je teller bovenin het scherm omhoog gaat.

Tegelijkertijd is dat Tembo's grootste zwaktepunt. Ontwikkelaar Game Freak heeft ervoor gekozen om levels op slot te zetten die je alleen vrijspeelt door een bepaald aantal vijanden te verslaan. Het is een designkeuze die frustratie in de hand werkt, omdat je levels geregeld opnieuw moet bezoeken. Meestal gaat het dan ook om vijf of tien extra vijanden waardoor je elk hoekje en gaatje moet onderzoeken. Daar zit je niet altijd op te wachten, omdat het gewoonweg niet leuk is om op deze gedwongen manier een level voor een tweede keer te spelen.

Ook het systeem waarmee je extra levens verdient is dubieus. Na het verzamelen van driehonderd pinda's verkrijg je een extra leven - levens die je hard nodig hebt. Andere manieren om levens te krijgen zijn er niet, dus het komt geregeld voor dat je teller op nul staat en je een level weer van voor af aan moet beginnen.

Na acht uurtjes is de kous ermee af en blijven de credits over. Afgezien van Tembo's zwaktepunten zet Game Freak een degelijke platformervaring neer, die erin slaagt om tot de laatste minuut het uiterste van je te vragen. Tembo the Badass Elephant is een korte, maar krachtige platformer met een geheel eigen smoel.

Tembo the Badass Elephant is nu verkrijgbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Tembo the Badass Elephant

PS4, Xbox One, PC