Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Xenoblade Chronicles 3D review

It's Reyn time, baby!

Eurogamer.nl - Essentieel badge
Een omvangrijk avontuur op klein formaat. De speelervaring van Xenoblade Chronicles 3D overtuigt op alle fronten.

Een ontzaglijk gebied openbaart zich wanneer je de donkere contreien van een grottenstelsel ontsnapt. Wanneer de vertrouwde omgeving van Colony 9 volledig aan het zicht onttrokken is, sta je oog in oog met de immense Bionis. Je werkt je langs zijn benen omhoog om uiteindelijk via de longen het hoofd te bereiken. Terwijl je neerkijkt op de wereld die ver achter je ligt, wordt duidelijk dat Xenoblade Chronicles 3D gelijk staat aan een opwindende belevenis.

In de maand juli van het jaar 2006 komt op het kantoor van Monolith Soft het concept van regisseur Tetsuya Takahashi letterlijk tot leven. Een schaalmodel van twee goden die in het heetst van de strijd samenvlechten en nieuw leven tot stand brengen. De lichamen van Bionis en Mechanis vormen de wereld waarin de helden van de Japanse role-playing game Xenoblade Chronicles op de Nintendo Wii aan een reis beginnen richting een onzekere toekomst. In de handen van ontwikkelaar Monster Games geeft de game nu het startsein voor de toekomst van de New Nintendo 3DS.

Bekijk op YouTube

Dankzij een duidelijk voor de productie gevisualiseerd concept, is de wereld een geheel. De unieke setting imponeert door je vanuit verschillende locaties een blik op de immense schaal van de rustende goden te gunnen. Het is een constante herinnering aan het feit dat de al imposante omgevingen onderdeel zijn van een groter plaatje.

Je rent over uitgestrekte grasvelden of verdwaalt in een futuristisch kasteel. De levendige locaties huizen kleurrijke personages en exotische flora en fauna. De game beloont daarbij een verlangen tot ontdekking. Zo ligt de omgeving bezaait met materialen om te verzamelen, wachten er verborgen quests op je of zijn er unieke vijanden om te verslaan. Dit kan echter bij vlagen overweldigend zijn.

Het is namelijk lastig om niet de eindbestemming uit het oog te verliezen. De weg naar de conclusie van het verhaal eindigt na ongeveer zestig uur en als je snel bent afgeleid, kun je er nog gemakkelijk veertig uur bij optellen. Maar nooit komt het idee bij je op dat je die tijd beter kunt besteden. De wereld van Xenoblade Chronicles 3D nodigt uit tot ontdekken en vervult je mede dankzij een meeslepende soundtrack met een indrukwekkend gevoel van avontuur.

Analoge vioolklanken op de groene velden van Bionis en de arpeggio synthesizertonen in de kille fabrieken van Mechanis. De game geeft een cursus in de kracht van doeltreffende muzikale begeleiding. Zo brengt het je in de juiste stemming door vloeiend over te schakelen naar een hoger tempo wanneer je de degen kruist met een vijand. De vele emotionele scènes worden dan weer op harmonieuze wijze door sombere tonen geaccentueerd. De muziek is een continu drijvende kracht die tevens de geloofwaardigheid van het verhaal ten goede komt.

De strijd tussen de menselijke Homs en de robotachtige Mechon intrigeert en verrast. Het lijkt er eerst nog op dat de Mechon de personificatie van het kwaad zijn, maar later ga je twijfelen. De game speelt zo met je verwachtingen en brengt je bij elke plotwending op het verkeerde been. Het cliché van de Japanse role-playing game over een groep helden die het opneemt tegen het kwaad, blijft constant. Sterk geschreven personages en effectieve humor houden het echter interessant.

De bonte groep uitverkorenen onder leiding van protagonist Shulk krijgt namelijk genoeg ruimte voor de nodige karakterontwikkeling. De personages blijven hierdoor nooit eentonig, hoewel ze hun karakteristieke eigenschappen behouden. Hoewel Shulks zoektocht naar de betekenis van het mysterieuze zwaard Monado centraal staat, hebben ze ieder een eigen motivatie die wordt uitgediept.

Ze ondergaan een persoonlijke ontwikkeling die ervan getuigt dat ze leren van de situaties die hen in de schoenen wordt geschoven. Zo accepteert de brute kracht Reyn langzaamaan dat jeugdvriend Shulk zijn bescherming niet meer nodig heeft. Zijn interactie met sluipschutter Sharla leert haar dan weer haar verlies te verwerken. Ze spelen een pivoterende rol voor Shulk, maar ook hun onderlinge relatie krijgt de aandacht.

De affiniteit tussen de verschillende personages uit zich ook tijdens de real-time gevechten. Hier is positiviteit de essentie. Ze moedigen je aan of rapen je op na een zware aanval. Terwijl ze je constant op de hoogte houden welke aanval ze gaan uitvoeren, krijg je de kans om hier op in te spelen. Dit geeft je de gelegenheid om een kettingreactie te veroorzaken waarmee je op strategische wijze een sterke vijand neerhaalt.

Het geeft een extra dimensie aan de gevechten die dankzij de volledige vrijheid in de besturing van je personage al ver verwijderd zijn van de passieve handelingen die je vaak in het genre ziet. Dit wordt nog eens versterkt door het belang van Shulks plaatsing. Zo brengen speciale aanvallen bijvoorbeeld extra schade toe als je de vijand van achteren overvalt. Dit biedt een hoop variatie in een game die al veel mogelijkheden tot experimenteren biedt.

Er staat namelijk geen straf op verliezen. Je wordt teruggeplaatst voor het moment dat het gevecht begon, wat je zodoende oneindig veel kansen geeft om van je nederlaag te leren. Een aanpassing van je teamopstelling of een andere tactische benadering kan daarbij al een groot verschil maken. Omdat ook de personages die niet in de basisopstelling staan ervaring op doen, word je aangemoedigd om zoveel mogelijk tussen hen te wisselen. Het is een aangename toevoeging in een genre dat juist op dat vlak vaak genadeloos kan zijn.

Toch komen de beperkingen van een handheld om de hoek kijken. Het beteugelt de visuele ervaring van de originele versie, maar ook het kleinere scherm belemmert je soms. Door de hoeveelheid informatie op je scherm verlies je het overzicht. Het verduistert op welke vijand je gericht staat of waar je teamleden zich bevinden. Zeker omdat deze kennis van belang is voor een succesvolle teamaanval zorgt dit voor frustrerende situaties. Desondanks is dit eerder incidenteel dan de norm.

Monster Games levert met Xenoblade Chronicles 3D een indrukwekkende prestatie. De overzetting naar de handheld gaat gepaard met korte laadtijden zonder te snoeien in de al niet geringe schaal van de omgevingen en de hoeveelheid content. De memorabele personages, vrijwel muzikale perfectie en ontzagwekkende hoeveelheid aan quests zorgen voor een onmisbare ervaring.

Xenoblade Chronicles 3D is vanaf 2 april exclusief verkrijgbaar op de New Nintendo 3DS.

Read this next