Game of Thrones - Episode One: Iron From Ice review

Vertrouwde Telltale Games formule met een vleugje intrige.

Rond het kampvuur scheppen soldaten op over hoe ze Kingslayer Jaime Lannister gevangengenomen hebben. Er vloeit veel wijn en de sfeer is gemoedelijk. Twee schildknapen krijgen de opdracht om meer wijn te halen voor hun heren. Er is geen vuiltje aan de lucht. Maar als eenmaal de locatie in beeld komt, weet je al snel wat je te wachten staat. Je bevindt je aan de poort van House Frey. De Red Wedding kan elk moment beginnen.

Ontwikkelaar Telltale Games heeft met Game of Thrones ook dit keer een bekende licentie via zijn vertrouwde formule in een avonturengame omgetoverd. Er wordt hierbij een nieuw verhaal verteld dat zich op House Forrester richt. Hoewel aangegeven wordt dat de game ook geschikt is voor spelers die niet met de tv-serie of de boeken bekend zijn, is dit niet aan te raden. Zonder enige kennis van het verhaal zijn de vele referenties en gebeurtenissen namelijk niet goed te volgen.

Cover image for YouTube videoGame of Thrones: A Telltale Games Series - Ep 1: 'Iron From Ice' Launch Trailer

Er wordt ditmaal afstand genomen van de meer cartooneske esthetiek van games zoals The Walking Dead, The Wolf Among Us en Tales from the Borderlands. Game of Thrones valt op door zijn meer realistische uitstraling, die gepaard gaat met een waterkleuren-effect dat de serie meer eer aandoet. Dit werkt zeker in het voordeel van de sfeer. Als gevolg maakt het alomtegenwoordige geweld namelijk meer indruk. De tv-serie schroomt niet om de kijker bij elke dood met een akelig gevoel achter te laten en daar doet de game zeker niet voor onder.

De game geeft je de controle over drie verschillende personages die elk op hun eigen manier naar hetzelfde doel werken. Zij belichamen elk een belangrijke aspect dat in de Game of Thrones-serie te vinden is. Door de game in deze personages op te splitsen, krijg je een goede kijk op de diversiteit van het leven in Westeros en een aangename afwisseling op de wijze waarop het verhaal wordt verteld.

Zo is de schildknaap Gared Tuttle in een gewelddadige strijd verwikkeld waar het zwaard machtiger is dan de pen. Lord Ethan Forrester staat als nieuwe heer van House Forrester voor lastige zaken die hem boven het hoofd uitgroeien. Zijn zus Mira Forrester komt er in King's Landing snel achter dat je veel kunt bereiken als je het politieke spel meespeelt.

Met name de scènes met Mira zijn sterk. De politiek in de wereld van Game of Thrones is altijd het meest interessante aan de serie en dat is ook hier het geval. Om House Forrester voor onheil te behoeden, probeert ze het hof van King's Landing over te halen om het als een vriend van House Lannister te erkennen. Hiertoe vlei je Cersei Lannister en sluit je een deal met haar broer Tyrion.

Het feit dat je al met deze personages bekend bent, zorgt er voor dat je al enige kennis bezit om deze zaken aan te pakken. Zo ben je al snel geneigd om Tyrion in vertrouwen te nemen omdat hij in de serie erg sympathiek overkomt. Maar of dit de juiste keuze is, valt nog te bezien. Tyrion staat bekend om het spelen van politieke spelletjes en je kan zomaar aan het kortste eind trekken. Het is nu nog alleen te vroeg om in te schatten hoe zich dit allemaal gaat ontwikkelen.

De avonturengames van Telltale hebben altijd gepoogd om een interactief verhaal te vertellen waarbij je eigen inbreng belangrijk is. Je komt voor verschillende keuzes te staan die volgens de ontwikkelaar grote gevolgen hebben op het verloop van het verhaal. Ondertussen begint het toch duidelijk te worden dat dit enkel een illusie is.

Hoewel je invloed hebt op kleine veranderingen, staan grote gebeurtenissen in steen gebeiteld. Dit is niet zo'n groot probleem; het is voor een meeslepend verhaal belangrijk dat sommige zaken nu eenmaal vaststaan. Daarbij geeft het maken van keuzes je het gevoel dat je nauw bij de gebeurtenissen betrokken bent. Het zou Telltale Games sieren als de studio dit zou erkennen. Het geeft je valse verwachtingen die bij een tweede speelbeurt gelijk te doorzien zijn.

Wat onderhand ook op begint te vallen, is dat de wijze waarop Telltale Games zijn verhaal vertelt maar weinig ruimte voor innovatie overlaat. Hoewel het een vertrouwde formule is, betekent dit ook dat qua gameplay de games niet van elkaar te onderscheiden zijn. Het is nog steeds een opeenstapeling van quick time events die niet meer van de speler vragen dan enkel op het juiste moment de gevraagde toets in te drukken.

Met name in vergelijking met de andere Telltale games is er in deze eerste aflevering weinig afwisseling te vinden. De al geringe hoeveelheid puzzels die in die games te vinden zijn, zijn afwezig. De nadruk ligt hevig op het dialoog met de vele personages die de wereld van Game of Thrones rijk is. Je loopt daarbij van scène naar scène zonder daadwerkelijk met de omgeving te interageren. Het is dan ook te hopen dat de tweede aflevering wat meer van je vraagt dan enkel het verhaal te volgen.

Telltale Games brengt in de eerste aflevering van Game of Thrones perfect de sfeer van de serie over en geeft hierdoor met name voor liefhebbers een interessante kijk op bekende gebeurtenissen. Hoewel qua gameplay de bekende formule enigszins begint te vervelen, maakt Iron from Ice dit goed door een sterk verhaal vol intriges, verraad en politiek te vertellen.

De eerste aflevering van Game of Thrones is nu verkrijgbaar voor de pc, Mac, Android, iOS, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One. Een cijfer voor het totaalpakket volgt zodra alle episodes zijn uitgebracht.

Game of Thrones (Telltale)

Android, iOS, PS4, Xbox One, PS3, Xbox 360, PC, Mac