Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Ratchet & Clank: Qforce Review

Voor multitaskers met vrienden.

De Ratchet & Clank HD Collection toonde aan dat de platformfranchise nog altijd alive and kicking is. Maar een tienjarig jubileum vieren met enkel een terugblik op het verleden is wat karig, en daarom komt Insomniac nu met een hele nieuwe game: Ratchet & Clank: Qforce (Full Frontal Assault in Amerika). Een zogenaamde fun-sized adventure voor PlayStation 3 en Vita. Een game die weliswaar erg lijkt op de voorgaande games, maar toch ook heel anders is. Je bent wellicht wat huiverig voor verandering na het teleurstellende All 4 One, maar gelukkig pakt Qforce een stuk beter uit.

Ratchet & Clank: Qforce voegt tower defense elementen toe aan de bekende Ratchet-formule, en dat blijkt wonderbaarlijk goed te werken. Er zijn platformsecties, humoristische wapens en het compulsief verzamelen van boutjes en moertjes. Daarnaast moet je echter ook een basis verdedigen en die van de tegenstander vernietigen om te winnen. De game doet flink denken aan Orcs Must Die! Of Dungeon Defenders, maar dan met een Insomniac sausje er over.

Zo gebruik je ieders favoriete Groovitron om je tegenstanders te laten dansen en Chrono-Mines om ze kortstondig stil te laten staan. Vervolgens boer je ze in het gezicht met de Sonic Eruptor en hak je ze aan mootjes met de Buzz Blades. Als je even tijd hebt, zoef je met je (ontzettend bevredigende) Hoverboots het level door, om de basis van de tegenstander aan schroot te schieten en om boutjes te vinden voor het kopen van nieuwe verdedigen, zoals een elektrische muur of een vuurspuwende turret. De actie is constant chaotisch en de typische wapens voegen een leuke twist toe aan de verder vrij standaard tower defense gameplay.

Qforce is daarbij een multiplayer game pur sang. De game is in je eentje te spelen, maar de balans ligt dan ver in het voordeel van de tegenstander. Speel je echter - split screen of online - met iemand anders, dan vallen de puzzelstukjes beter op hun plaats. Zo heeft je basis altijd twee ingangen: goed te bewaken als je samen speelt, een ramp als je beide in je eentje moet bewaken. Samen de aanval en de verdediging coördineren is niet alleen leuker, maar zelfs noodzakelijk om überhaupt van de game te genieten. Na de lauwe ontvangst van All 4 One leek het beter dat de Ratchet franchise zich weer zou richten op de singleplayer, maar Qforce bewijst dat het ook anders kan.

Zelfs met twee spelers zijn er echter momenten waarop de chaos bijna niet meer te overzien is. Je bent constant aan het multitasken, er zit geen seconde rust in de levels. Ondanks dat je verdedigingen kan bouwen, trekken veel tegenstanders zich daar nauwelijks iets van aan en banjeren ze overal doorheen. Hoe je ook je best doet, uiteindelijk is de tegenstander altijd in een overweldigende meerderheid. Zo nu en dan rijst dan ook de vraag waarom er überhaupt is gekozen voor de tower defense elementen.

Dankzij Cross-Buy krijg je de Vita-versie er in januari gratis bij.

Helaas is de campagne aan de korte kant. Met de vijf levels ben je in een avondje of drie wel klaar, en de extra uitdagingen zoals de time trials en het level halen zonder schade aan je eigen basis houden de aandacht niet veel langer vast. De game mag dan downloadbaar zijn en dus niet een volwaardige game zijn als de hoofddelen, de singleplayer content is alsnog nogal karig.

Gelukkig is er dan nog een online gedeelte. Online speelt de game verrassend anders dan in de campagne. In de eerste fase van het spel verover je punten op de kaart, die bepalend zijn voor het aantal te spenderen boutjes. In de tweede fase gebruik je die om je eigen basis op te bouwen maar ook om een eigen leger op te bouwen. In de derde en laatste fase zet je de aanval in en probeer je als eerste de basis van je tegenstander over te nemen. Dit kan één op één of in een team van twee tegen een ander team. Het werkt prima en het is nog leuk ook. Enig nadeel is dat je niet je split screen maatje mee online kan nemen. Dat zou de multiplayer toch net wat aantrekkelijker maken.

Insomniac experimenteert lekker door met Ratchet & Clank en Qforce is daarvan het nieuwste voorbeeld. Hou er wel rekening mee dat de game pas echt tot z'n recht komt als je iemand hebt om mee samen te spelen; in tegenstelling tot de vorige games in de franchise. De tower defense elementen werken prima samen met de bekende gameplay en de unieke wapens. Daarom is het toch jammer dat de game zo kort en kleinschalig is. Met wat tweaks hier en daar (verdediging die daadwerkelijk een aanwinst is, bijvoorbeeld) en een langere speelduur zou de game hoger scoren. Hoe dan ook, Qforce smaakt naar meer.

De review van Ratchet & Clank: Qforce doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan want de game is nu verkrijgbaar op de PlayStation 3 en in de PlayStation Store, en vanaf januari ook op de PlayStation Vita!

7 / 10

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, newsletters, and more!

Ontdek hoe we te werk gaan met onze reviews door ons reviewbeleid te lezen.

In this article
Awaiting cover image

Ratchet & Clank: QForce

PS3, PlayStation Vita

Related topics
Over de auteur
Randolf Bouwma avatar

Randolf Bouwma

Typemachine

Schrijft de hele dag, elke dag. Geregeld over games en het liefst nog op papier. Vervangt dan ook nog steeds inktlinten. Ding!

Reacties