ZombiU Preview

Hands-on met de survival horror game voor de Wii U.

Wanneer een nieuwe console het levenslicht ziet, dan is Ubisoft regelmatig aanwezig om een game uit te brengen die zoveel mogelijk nieuwe features (dare we say, gimmicks?) van het apparaat in de gameplay verwerkt. Hoewel dat niet altijd de beste games oplevert (wie herinnert zich Red Steel nog?) toont het ook wel de nodige durf. Zeker wanneer het een titel betreft die niet onderdeel is van een al bekende franchise. In het geval van de Wii U is ZombiU duidelijk zo'n titel. Op de Gamescom in Keulen mochten we ermee aan de slag.

In ZombiU speel je een overlevende van de zombie Apocalyps. Wanneer je door een zombie om het leven komt is het voor dit personage direct einde oefening en spawn je terug aan het begin van het level als een nieuwe survivor. Alle vooruitgang die je met het vorige personage hebt geboekt blijft echter bestaan en zodra je terug komt op de plaats waar je de vorige keer het loodje hebt gelegd kom je je oude personage weer tegen als zombie. Door deze te verslaan vind je je eerder verzamelde items terug en kun je het level verder betreden.

De game draait voor een groot deel om het vinden van munitie en wapens zodat je het op kan nemen tegen de wandelende doden. Je wordt hierin bijgestaan door het scherm dat in de Wii U controller zelf zit. Deze doet in eerste instantie dienst als kaartscherm maar je kunt het ook gebruiken om je omgeving te scannen - a la Metroid Prime. Dit doe je door op de scan-schouderknop te drukken, waarna het scherm verandert in dat wat je op de televisie ook ziet. Door de gamepad voor je te houden en te draaien als een camera kun je om je heen kijken. Op het schermpje van de Wii U gamepad zie je ineens witgekalkte pijlen die naar geheime gangen wijzen of bijvoorbeeld een getal dat je later nodig hebt bij een puzzel.

Daarnaast doet het touchscreen van de gamepad ook dienst als inventaris. Door te tikken en te slepen kun je items gebruiken of wapens equippen. Dit is op z'n zachts gezegd nogal ongemakkelijk, zeker omdat je personage zich in die tijd niet kan bewegen. Zo kan het voorkomen dat er op het televisiescherm ineens een zombie op je af komt, terwijl jij naar het scherm op de controller zit te kijken. Dit zorgt voor de nodige schrikmomenten, maar als je hierdoor ineens schade oploopt voelt dat wel wat cheap aan. De beste manier om ZombiU te spelen lijkt dan ook met iemand anders aan je zijde, die het grote scherm in de gaten kan houden terwijl jij naar de kleine kijkt.

Een gedenkwaardig moment deed zich echter wel voor toen we op het touchscreen een code moesten te kraken -en het ontbrekende cijfer over het hoofd hadden gezien. Paniekerig probeerden we de verschillende combinaties uit terwijl er op het grote scherm een telkens groter wordende horde zombies op ons af strompelde. Dat was zeker even spannend en werd uiteindelijk onze dood. Tja, hadden we maar beter moeten scannen.

Bekijk hierboven hoe we op de Gamescom ZombiU speelden.

Op grafisch vlak is ZombiU zeker niet de mooiste game die de Wii U te bieden heeft. Wellicht lag dat aan het grote scherm waar we veel te dicht bovenop zaten want in de trailers ziet de game er een stuk beter uit. Wij waren echter niet zo onder de indruk tijdens het spelen: de pixels waren zo'n beetje stuk voor stuk te tellen. Gelukkig weten we dat de Wii U beter kan, kijk maar eens naar Rayman Legends.

Ondanks dat lijkt ZombiU het hart wel op de juiste plaats te hebben en zal het zich focussen op het survival aspect van survival horror, iets wat we niet veel meer zien tegenwoordig. Munitie is uiterst schaars en de dood ligt altijd op de loer. Verwacht dus niet een game als Left 4 Dead, maar meer iets in de trant van de eerste Resident Evil. Langzaam, sferisch, en misschien zelfs wel echt eng.

Het is fijn om te zien dat ZombiU zoveel mogelijk uit de nieuwe mogelijkheden van de Wii U probeert te halen. Maar of alle features wel zo goed werken is nog lastig te zeggen. Daarvoor was onze tijd met de game te kort en daarbij is een beursvloer als die van de Gamescom nu niet de meest geschikte plek om een horrorgame optimaal te beleven. Daarbij waren we vooral aan het worstelen met de controls en het feit dat je twee schermen tegelijk in de gaten moet houden. Toch durven we wel voorzichtig optimistisch te zijn, dus laat die Wii U nu maar komen.

Advertentie

Ga naar comments (1)

Over de auteur

Randolf Bouwma

Randolf Bouwma

Typemachine

Schrijft de hele dag, elke dag. Geregeld over games en het liefst nog op papier. Vervangt dan ook nog steeds inktlinten. Ding!

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (1)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread