New Super Mario Bros. 2 Review

Last van goudkoorts?

Er is al veel gezegd over New Super Mario Bros. 2, en dan vooral over het feit of het al dan niet een snelle cash-in van Nintendo betreft. President Iwata blijft volhouden dat het bedrijf blijft bij zijn beslissing om op elk platform één New Super Mario Bros.-game uit te brengen maar men kan niet ontkennen dat Mario's vorige 3DS-avontuur, het sublieme Super Mario 3D Land, amper zes maanden oud is. Daarbovenop staat een Wii U-versie van de reeks ons waarschijnlijk dit najaar al te wachten. Maar laten we niet de verwende videogame nerd uithangen, want is teveel Mario-platformers op een te korte periode niet gewoon een zwaar luxeprobleem?

Nou, misschien wel maar het is toch moeilijk om de indruk van je af te schudden dat New Super Mario Bros. 2 de verkeerde game op het verkeerde moment is. Het is alsof de game gemaakt werd terwijl er nog niet voldoende ideeën waren om het geheel tot het einde fris te houden. Door de kortgeleden release van Super Mario 3D Land valt het des te harder op. Die game was niet enkel één van de grootste Mario-games die we ooit mochten spelen, we werden ook verrast in iedere level. Super Mario 3D Land slaagde erin de speler regelmatig met fijne nieuwe ideeën te plagen om ze dan weer op te bergen voor een level dat deed denken aan een leuke inside joke die enkel de miljoenen mensen zoals jezelf zouden snappen. In vergelijking daarmee is New Super Mario Bros. 2's tsunami aan gouden munten teleurstellend en kent de game te weinig nieuwe features.

De invloed van deze nieuwe focus op de gameplay is in het beste geval neutraal is. Alle muntjes verzamelen werkt in eerste instantie stimulerend maar doet ook drastisch het speeltempo dalen. Mario-platformers zijn dan wel niet zo snelheid-gericht als Sonic maar de kunst om met een paar welgemikte sprongen ritmisch door een level te geraken blijft toch één van de leukste pleziertjes in 2D Mario-games. De initiële drang om een paar achtergebleven muntjes op te rapen verstoort dat.

Daarbovenop komt nog eens dat de gouden muntjes eigenlijk geen invloed hebben op het spelverloop. Je kunt er zo veel of zo weinig verzamelen als je zelf wil maar het enige wat er verandert is de teller onderaan het scherm die je zegt hoeveel munten je al verzameld hebt tijdens het spelen. Zodra dat besef er is, begin je het spel te spelen met minder verzameldrang en wordt het meteen heel wat fijner. De overdaad aan gouden muntjes verraadt zich dus al snel als een doorzichtige gimmick die de game een unieke kant geeft maar helaas bijlange niet zo lang fris houdt als gehoopt.

In de multiplayermode voor maximaal twee spelers zorgen de gouden muntjes voor een extra excuus om je partner een hak te zetten maar daar blijft het bij. De leukste nieuwe modus, en meteen ook de enige die de Wifi-capaciteiten van de 3DS benut, is de Coin Rush Mode. In deze modus moet je een combinatie van drie levels na elkaar spelen onder tijdsdruk en zoveel mogelijk munten verzamelen. Je resultaten kun je dan via internet delen met je vrienden als uitdaging. Het is een leuke modus die we in de toekomst graag terugzien. Let ook op hoe de Coin Rush Mode leuk is juist omdat er tijdsdruk achter zit en het tempo dus verplicht hoog wordt gehouden.

Grafisch heeft New Super Mario Bros. 2 weinig nieuws te bieden. Het volgt dezelfde lijn die gezet werd met de eerste New Super Mario Bros.-game voor de Nintendo DS, alleen is alles nu scherper en in hogere resolutie. Niet dat je er echt op let tijdens het spelen, maar toch is het ergens spijtig dat Nintendo hier niets unieks doet. De New Super Mario Bros.-reeks zit grafisch in een veel strakker keurslijf dan de games waar de reeks een hommage aan is want in de jaren '80 en '90 zag geen enkele Mario-platformer eruit als de vorige. De prachtige achtergronden voor het aanstormende New Super Mario Bros. U zijn in elk geval een veelbelovende stap in de goede richting.

Uiteindelijk komt het erop neer dat New Super Mario Bros. 2 een relatief korte Mario-platformer is waar de weinig nieuwe ideeën er niet in slagen de game fris te houden tot het einde. Het gevoel van teleurstelling wordt alleen maar aangewakkerd door de verse herinneringen aan het sublieme Super Mario 3D Land en dat we over enkele maanden alweer een nieuwe editie op Wii U mogen verwachten doet deze game aanvoelen als een wegwerp Mario-platformer. Gelukkig maar dat zelfs een wegwerp Mario-platformer nog steeds een minimum aan kwaliteit herbergt waar veel developers jaloers op mogen zijn. We kunnen New Super Mario Bros. 2 dus helemaal niet afschrijven als een mislukking, maar wel als een teleurstelling.

De review van New Super Mario Bros. 2 doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan want de game is nu verkrijgbaar voor Nintendo 3DS.

7 / 10

New Super Mario Bros. 2