The House of the Dead: Overkill Extended Cut review

Nu met extra strippers!

In 2009 wist Sega te verbazen door The House of the Dead: Overkill uit te brengen voor de Nintendo Wii. Een vrij "volwassen" spel voor een console die verder gedomineerd wordt door videogames die geschikt zijn voor de hele familie. Deze on-rail shooter bracht ons namelijk zombies, babes en bloedvergieten. Wat heeft een man meer nodig voor wat hersenloos vertier?

De mensen bij SEGA zijn eens rond de tafel gaan zitten en hebben (misschien onder invloed van enkele geestverruimende stoffen) beslist dat de wereld klaar is voor een HD-versie op de PlayStation 3. De game wordt daarbij nog eens gebracht in 3D en bevat ten opzichte van het origineel nog eens twee extra levels. Maar een port is toch maar een port en is daarmee zo goed als overbodig, of niet?

Wel, eerlijk gezegd blijven de avonturen van special agent G. en rechercheur Isaac Washington mij nog steeds boeien. Ook al heeft het eerste personage evenveel charisma als Wouter Beke die een toespraak houdt voor de lokale CD&V-afdeling van Schellebelle. Dan gaat mij voorkeur toch uit naar de onorthodoxe "brother from another mother" Washington, die het f-woord meer gebruikt dan een pornoactrice op de set van Free My Willy.

De stijl van de Amerikaanse Grindhouse- en exploitationfilms blijft uiteraard behouden en wordt zelfs nog versterkt door de twee extra levels waar de strippers Varla Guns en Candi Stryper het heft in handen nemen. In Naked Terror banen zij zich een weg door hordes van schaars geklede strippers, die hun beste tijd wel gehad hebben. Want geef nu toe, wie wil er een lapdance van een vrouw waar de vlezige borsten letterlijk tot aan de navel doorhangen. In Creeping Flesh wordt de actie dan weer verplaatst naar een slachthuis waar er de laatste tijd meer rot vlees te vinden is dan sappige lamsfilets.

Ontdek hoe The House of the Dead: Overkill eruit ziet op de PlayStation 3.

Zijn er nog andere extra's buiten de geslaagde grafische update, 3D en de twee extra levels? Wel, je hebt nieuwe collectibles, online leaderboards, nieuwe wapens, meer moeilijkheidsgraden en ondersteuning voor trophies. Je leest het dus goed, er is geen online co-op voorzien, wat toch wel een gemiste kans is. Zombies neerknallen met twee personen moet dus gebeuren als vanouds in een zetel. Met twee is de game sowieso fijner, omdat je zo toch enige vorm van competitie krijgt om toch maar meer zombies door het hoofd te knallen dan je vriend.

Moet je deze game echter kopen als je de versie uit 2009 voor de Nintendo Wii al hebt? Die vraag is moeilijk te beantwoorden. Ik zou het alleszins niet doen, want zo weinig extra's verantwoorden een tweede aankoop niet echt. Moet je tussen de twee versies kiezen, dan zou ik wel voor de PS3-versie gaan. Al is het maar omdat je nooit genoeg strippers in games kan stoppen.

Met The House of The Dead: Overkill Extended Cut brengt Sega eindelijk wat broodnodige volwassen games naar de PlayStation Move. De port is zeer goed uitgevoerd en de extra's die er zijn, zijn een schot in de roos. Helaas wordt er echter te weinig nieuws naar de voorgrond gebracht om een tweede aankoop te verantwoorden. Voor wie de game nog niet heeft gespeeld, komt er op deze manier wel een goede on-rail shooter bij voor de PlayStation 3.

De review van The House of the Dead: Overkill Extended Cut doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan, want de game is vanaf nu exclusief voor de PlayStation 3 beschikbaar. Je kan het spel zowel met de DualShock 3, als met de PS Move spelen.

7 / 10