Mario Kart 3DS (hands-on)

Te land, ter zee en in de lucht.

Mario Kart verscheen doorheen de jaren op zowat elk apparaat dat Nintendo ooit uitgebracht heeft, en dat doet de Japanse gigant niet zomaar. Natuurlijk zit de gegarandeerde stroom aan inkomsten die gekoppeld is aan elke editie van de kleurrijke racer er voor iets tussen, maar er moet meer gaande zijn om gamers telkens weer terug te laten komen naar de go-karts waarin allerhande mascottes hun ding doen. De reden waarom de ondertussen negende game binnen de reeks eind dit jaar het licht zal zien is simpel: de gameplay uit het origineel voor de SNES was zo puur als maar zijn kan, en bleef doorheen de jaren grotendeels hetzelfde.

Elke nieuwe versie van Mario Kart, en nu dus ook die voor de 3DS, is aan de basis identiek. Je kiest je racer uit, plaatst hem of haar in een go-kart, beslist op welke racetrack je wil gaan rondscheuren, en hoopt dat je als eerste over de finish komt. Tijdens de race zijn er enkele hulpmiddelen te vinden om die laatste wens in vervulling te laten gaan. Power-ups zorgen ervoor dat je bij andere personages een stok in de wielen kan steken, en speed boosts lanceren je wagentje tijdelijk extra snel naar voren. De meer geoefende gamer haalt verder nog voordeel uit het neerzetten van Power Slides, en het tactische gebruik van shortcuts en binnenweggetjes.

De bovenstaande formule is al jaren hetzelfde gebleven, maar het zijn de kleine details die van elke Mario Kart game weer een frisse rit doorheen memory lane maken. Double Dash!! voor de GameCube voegde een tweede speler toe op een go-kart, Mario Kart Wii introduceerde motorfietsen, de DS-versie was voor het eerst online speelbaar, en ga zo maar door. Met Mario Kart 3DS tracht Nintendo de formule opnieuw verder uit te breiden, en dat op drie erg opvallende en een aantal meer subtiele manieren.

Allereerst is er natuurlijk het 3D-effect. Tot nu toe liet de 3DS ons vooral zien hoe het weernemen van een derde dimensie met het blote oog spellen grafisch een extra laagje verf kan geven. Voegt het wat toe aan de gameplay? Zelden. De volgende golf aan 3DS-games lijkt daar echter verandering in te brengen. We lieten jullie al weten dat het spelen van Super Mario 3DS met de diepteschuif volledig naar boven gedrukt een wereld van verschil is, en ook in Mario Kart is dit het geval. 3D zorgt ervoor dat je meer dan ooit bochten en jumps kan inschatten, terwijl het extra dieptezicht de algemene weergave van het parcours enkel maar ten goede komt. De afstand tussen jou en een broodnodige ?-doos inschatten was nog nooit zo simpel, terwijl je des te meer het gevoel krijgt dat de tweede positie bekleden wil zeggen dat die andere racer een stuk voor je steeds dichterbij de overwinning scheurt.

Wanneer je voor het eerst in aanraking komt met de gloednieuwe glider die vastgeschroeft zit aan elke go-kart, dan valt je mond pas echt open wanneer je in 3D speelt. De stoffen vleugel verschijnt boven je voertuig wanneer het parcours van onder je wielen verdwijnt, waarna je in ware PilotWings stijl door de lucht heen kan klieven. Opnieuw zorgt het dieptezicht ervoor dat je het gevoel krijgt dat je daadwerkelijk in de lucht hangt. Bovendien zorgt de nieuwe circle pad ervoor dat de besturing – en dat is ook het geval wanneer je met vier wielen op grond staat – in de lucht preciezer dan ooit is binnen een draagbare Mario Kart game. Voordurend kleine tikjes geven op de harde D-pad van de DS om te sturen is voorgoed verleden tijd.

Wanneer je tijdens het racen opeens te maken krijgt met een jump waardoor je glider tevoorschijn komt heb je overigens een tactische keuze om te maken. Beslis je om door de lucht te zweven, dan omzeil je vaak alle hindernissen die op de baan te vinden zijn. Aan de andere kant ziet het er tot nu toe naar uit dat er tijdens het zweven weinig of geen power-ups te vinden zijn, wat er natuurlijk voor zorgt dat je wanneer je terug op de grond staat een vogel voor de kat bent. Je glider tijdig deactiveren zou dus wel eens een wijze beslissing kunnen zijn in sommige situaties, terwijl je er soms alle voordeel uit haalt om ver boven de actie heen te vliegen.

Ook nieuw in Mario Kart 3DS is de propeller waarmee elke go-kart uitgerust is. Hierdoor is het nu mogelijk om onderwater door te blijven racen, en ook dat brengt weer enkele kleine twists met zich mee. Rijden op de bodem van een meer verloopt beduidend trager omdat de watermassa je snelheid naar beneden krikt. Bovendien kan de kleinste aanpassing aan de richting waarnaar je rijdt ervoor zorgen dat je go-kart wild van links naar rechts gaat zwiepen, net zoals je dat onderwater zou verwachten. Alweer een extra element waarmee je deze keer rekening zult moeten houden.

Advertentie

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Philip Cremers

Philip Cremers

Editor in Chief @ Eurogamer Benelux

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread