Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Ruin

Niemand is veilig.

Door alle grote kanonnen die opgesteld stonden tijdens E3 2011 zouden we even vergeten dat er veel meer te beleven viel. Goed, men maakte het ons ook niet simpel, want wie kan er in godsnaam kijken naast een imposante draak van Skyrim of de Modern Warfare 3-presentatie van 360 graden? Achter al die indrukwekkende ornamenten schuilen er kleinere kamers waar naast de prominente titels ook nieuwe projecten voorgesteld worden. Sony had voor ons zo'n afspraak van een in mei nog niet aangekondigde game vastgelegd en met een gezonde dosis nieuwsgierigheid nam ik plaats voor het scherm.

Bij aankomst bleek dat het project in handen was van het team achter het sadistische PAIN, de PlayStation Network-game die je personen liet katapulteren in omgevingen om zoveel mogelijk schade en punten bijeen te sprokkelen. In Ruin, hun nieuwe project, schuift mende komische ondertoon echter aan de kant en opteert de ontwikkelaar voor iets serieuzer dat optimaal gebruik wilt maken van de nieuwe technologieën die dezer dagen onze levens inpalmen.

Men neemt in het team daarom de term “social action RPG” in de mond wanneer het over Ruin gaat. En dat werkt op verschillende lagen, zo blijkt. Via een simpel level leggen de ontwikkelaars uit wat dat precies betekent. Het RPG-element vinden we meteen terug in de karakterklassen die beschikbaar zijn. Standaardtypes zoals de Warrior, de Mage en de Assassin staan garant voor verschillende speelervaringen, waarbij meerdere wapens horen die elk over bepaalde attributen beschikken. Alles speelt bovendien van uit een isometrisch perspectief. Je zou jezelf meteen een PC-gamer wanen als dit spel met een toetsenbord en muis speelbaar zou zijn.

De actie lijkt ons vanzelfsprekend, maar het sociale element komt enerzijds uit een hoek waar velen onder ons reeds jaren vertoeven. Jawel, Facebook zal samen met Twitter en eventueel andere platformen je activiteit kunnen vastleggen op je profiel, als je daar uiteraard toestemming voor geeft. Je zal dus niet enkel de progressie delen met iedereen wanneer je wil, maar je kan ook je speelsessie hervatten waar je maar wil. De ontwikkelaar springt meteen op de PlayStation Vita-kar wat betekent dat je het spel bewaart op de PlayStation 3, afsluit, en onderweg de nieuwe handheld bovenhaalt en gewoon verder begint te spelen.

Dat opent, zoals jullie misschien hadden geraden, meteen opties voor co-op, waarbij de ene speler zich bezig houdt op de PS3 en de andere de Vita in handen neemt. Maar het is natuurlijk mogelijk om heel het spel alleen te doorkruisen, al kan je jezelf de vraag stellen waar het eindigt. Ruin is immers geen gewone game waarin je een verhaalgedreven singleplayer-ervaring beleeft. Heel het systeem bestaat uit unieke kerkers die aan individuele speler verbonden zijn. Het doel bestaat er in om de “dungeon” van iemand anders te betreden en te overwinnen, maar er zijn wat extra elementen om rekening mee te houden.

De E3-presentatie waarin men Ruin aan ons voorstelde.

Elk level wordt opgebouwd en kan dus door iedereen vernield of overwonnen worden via het zogenaamde Rival System, wat evenveel betekent als het feit dat je via het netwerk de uitdaging van anderen kan aangaan. Zij kunnen echter hetzelfde doen bij jou, als logisch gevolg, en alles gebeurt in real-time. Zelfs wanneer je dus niet speelt, kan je kerker onder vuur komen te liggen. Daarmee probeert men de spelers aan te moedigen om regelmatig terug het spel in te duiken, kerkers sterker te maken of ze te verdedigen tegen (over)moedige krijgers. Informatie over hoe kerkers precies opgebouwd worden en of je er meerdere kan bezitten, ontbrak nog. Er zal ongetwijfeld op veel vragen een antwoord moeten komen in de toekomst.

Hoever in de toekomst? Wel, aangezien men de PlayStation Vita als een essentieel speelonderdeel beschouwt om de slaagkansen van dit project te verhogen, samen met de PS3-versie, zal de launch plaatsvinden vlak na die van de nieuwe PSP. Ergens begin volgend jaar, mits er geen uitstel van komt, zou Ruin het daglicht moeten zien. Voor diegenen onder ons die intussen sociale netwerken hebben afgezworen, zal de game niet veel betekenen. De miljoenen anderen die een al dan niet actief profiel bezitten en een PlayStation 3, die hebben iets uniek om naar uit te kijken.

Voorlopig heeft Ruin, zowel voor de PS3 als voor de Vita, nog geen releasedatum. We verwachten het spel echter in de loop van 2012 in de winkelrekken

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, newsletters, and more!

In this article

Ruin

PS3, PlayStation Vita

Related topics
Over de auteur

Joachim Beunckens

Hoofdredacteur Video

Reacties