Prey 2

Gevangen als prooi in een andere wereld.

Nota aan alle puzzelspelers: Portal mag dan zo briljant zijn als het is, het was niet de eerst game met het portaalgegeven. Frons die wenkbrauwen gerust, maar in 1999 was er al sprake van. Het duurde nog een zevental jaar vooraleer we het resultaat zagen in Prey, dat in 2006 verscheen en naar mijn mening veel te weinig aandacht heeft gekregen. Het ging toen zo ver dat het daarbovenop met de zwaartekracht speelde. De game heb ik datzelfde jaar al verschillende keren verslonden, maar een aankondiging van een sequel bleef lang uit. Tot enkele maanden geleden, toen ik een gat in de lucht sprong bij het lezen van het heuglijke nieuws. En dat is misschien zelfs een understatement.

Het scenario van een reservaatindiaan die ontvoerd wordt door een ruimteschip, samen met zijn vriendin en grootvader om nadien het hele ruimtetuig tot schroot te herleiden met zijn dode havik? Klinkt als een verschrikkelijk plot voor de volgende Scary Movie-film. Maar dat was het niet. Prey had zulke fantastische verhaallijn die draaide rond zelfaanvaarding en zelfopoffering dat ik nu al terug de kriebels krijg om het vast te nemen en te doorspelen, tijdens het neerpennen van deze preview. Het barstte van originaliteit en mysterie, waarop een heleboel antwoorden naar het einde toe werden gegeven. In 2012 mogen we dan uiteindelijk de volgende stap zetten.

Kruipen we dan terug in de huid van indiaan Domasi “Tommy” Tawodi? Vreemd genoeg niet. Een U.S. Marshal genaamd Killian zal als hoofdpersonage een nieuwe buitenaardse wereld verkennen en ons loodsen doorheen vele vraagtekens. En er ligt een sterke nadruk op dat “verkennen.” De E3-trailer deed al vermoeden dat we gingen afwijken van een lineaire game en dat blijkt te kloppen; Killian zit vast op een buitenaardse planeet die de naam Exodus draagt en kan staan en gaan waar hij maar wil.

Het doel van Killian is om zijn geheugenverlies te bestrijden en stukjes van zijn verleden samen te rapen zodat hij weet hoe hij in godsnaam beland is op deze planeet. Volgens de makers heeft de aanval op het vliegtuig uit de aankondigingstrailer er iets mee te maken, maar verder dan dat krijgen we niets uit hen. Opvallend genoeg zijn ook de portalen met de noorderzon verdwenen. Killian aanvaardt hoofdmissies en krijgt op deze duistere planeet gevuld met donkere steegjes en knipperende neonborden daarnaast wat zijopdrachten om uit te kiezen.

Naast het open gevoel introduceert men via hier een tweede element dat een prominente rol zal krijgen: parkour. Om doelwitten als premiejager te vangen of te doden (waarin je in sommige gevallen zelfs de keuze krijgt) moet je hen achtervolgen en de meest waanzinnige stunts uithalen tot je ze aan de kraag kan vatten. De scènes van de E3-trailer die je je voor de dag kan brengen waarbij Killian springt over vallende obstakels en op een bewegende trein, die zullen effectief deel uitmaken van de gameplay in Prey 2.

Als eenzame zwerver heb je inderdaad de keuze om in Exodus je wapen waar je maar wil te trekken en op een moordtocht te gaan. Met getrokken pistool rondwandelen zorgt voor veel aandacht, dus je hebt er zelf alle baat bij om die weg te steken als je die niet nodig hebt. De AI kan namelijk toepasselijk reageren door zelf ook een wapen op je snoet te mikken. Wie dan toch eens zijn nieuwsgierigheid wil botvieren op enkele nietsvermoedende aliens, die zal GTA-gewijs stuiten op verzet van ordetroepen die je niet zo snel van je rug schudt. Allerlei veranderingen die laten blijken alsof de eerste Prey zich in een volledig ander universum zou afgespeeld hebben.

Men durft met de opvolger dus een gewaagde stijlbreuk aan te gaan. Een heleboel dingen die Prey aantrekkelijk maakten, zijn geschrapt of aangepast. In de plaats zet Human Head Studios een paar nieuwe elementen die het geheel duidelijk moeten distantiëren van deel één en aantonen dat het buitenaardse concept ook werkt in een vrij te verkennen zandbak. Alleen al om te achterhalen hoe Tommy helemaal zal passen in dit nieuwe hoofdstuk, staat Prey 2 met stip aangeduid als een game met veel potentieel die in 2012 het daglicht zal zien. Zeker eentje om in de gaten te houden. Ehm, om in de portalen te houden. Gaten. Portalen! Goed, je snapt me wel.

Prey 2 zal in de loop van 2012 uitkomen voor de PS3, X360 en PC.

Advertentie

Ga naar comments (1)

Over de auteur

Joachim Beunckens

Joachim Beunckens

Editor In Chief (Video Content) - EG Benelux

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (1)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread