The Elder Scrolls V: Skyrim

Geen draak van een game.

In de wereld van Tamriel spelen er zich veel belangrijke hoofdstukken af. We hebben de afgelopen tien jaar zo Morrowind en Cyrodiil mogen verkennen in respectievelijk hoofdstuk nummer drie en vier. Sinds The Elder Scrolls IV: Oblivion kijken we helemaal terecht halsreikend uit naar het nieuwste deel, genaamd Skyrim. In de verraderlijke bergen wacht een nieuw verhaal van Dragonborn en, daarbij passend, de vliegende mythische wezens.

Onze presentatie die uiteindelijk iets meer dan een halfuur duurt, heeft alvast ons wat meer details opgeleverd omtrent de hele opzet. Dat je als een aan te passen personage genaamd "Dragonborn", was reeds bekend. Bij het aanvangen pocht men meteen met de grafische kracht van The Elder Scrolls V: Skyrim. De licht- en weereffecten, alsook schaduwen, zien er aanzienlijk beter uit dan in de vorige game. Gelukkig maar. Men heeft aan de engine duchtig gesleuteld en tijdens de eerste stapjes in de speelwereld legt men opnieuw de nadruk op de omvang van de omgeving. Een berg in de verte kan je beklimmen, als je dat wenst. Je staat en gaat waar je maar wil. De paarden staan symbool voor snel transport, dus verwacht niet om een draak meteen te berijden. Maar over die gevaarlijke beesten later nog meer.

De oorsprong van onze mysterieuze krijger blijft nog even geheim, maar hij kan zich alvast aansluiten bij een of meerdere facties en zo opdrachten verzamelen. Deze keer openen de Fighter's Guild, de Mage's Guild en de Thieves' Guild hun deuren voor de speler. Geen Dark Brotherhood-toestanden, en dat is best jammer als je weet dat die factie net de leukste opdrachten had en een best intrigerend achtergrondverhaal mee laat evolueren.

Vrijheid moet een veel grotere rol krijgen in Skyrim en dat valt op aan de bewuste designkeuzes. Er zit zoals gewoonlijk een hoofdverhaal vast aan het spel zelf, maar in tegenstelling tot de vorige game, ontplooit het spel naarmate je zelf verkent en speelt. Het is namelijk zo dat je in de vorige game pas vooruitgang boekte eens je een specifieke opdracht had voltooid. Dat element zou hier dus volledig geschrapt worden en zodoende heeft men meteen het menu over een heel andere boei gegooid.

In plaats van een half boek te geven dat je moet openslaan met allerlei statistieken, een kaart en nog veel meer, heeft men deze keer gekozen voor een meer sobere aanpak. Je kan uit vier opties kiezen, waaronder de inventaris en de kaart. Die laatste zorgt zelfs voor een real-time overgang vanuit een vogelperspectief waardoor je niet meer op een simpele papieren kaart alles bekijkt. We trekken dezelfde lijn door naar gesprekken waar je jezelf niet langer in een statisch scherm bevindt, maar zeer vloeiend uit het gesprek kan gaan en er in springen. Er kan zelfs rondgekeken worden tijdens een babbeltje met de vreemde en interessante karikaturen die de wereld invullen. Je draagt zelf bovendien de grote verantwoordelijkheid van je daden. Stel dat je het houtverwerkingsproces in een dorp saboteert, dan kunnen houten pijlen duurder worden. Je hebt er dus alle baat bij om te letten op wat je wie aandoet.

Naast de gewone vrij te verkennen bossen, nederzettingen en bergen zitten er niet minder dan 150 dungeons in Skyrim, die wachten om verkend te worden en tal van vijanden en schatten bezitten. Op deze locaties komen zwaarden en magie goed van pas, waarvan je zelf kan kiezen welke combinatie het beste volgens jou gaat. En als je een beest of persoon verslaat, krijg je vaak een cinematografisch shot te zien van de fatale slag. Maar hoe pak je dan een gevecht aan? De klassieke combinatie van schild en zwaard? Twee scherpe zwaarden? Afwisselen met magie? Of misschien toch maar met beide handen een krachtige spreuk loslaten op je onfortuinlijke tegenstander? Het kan allemaal en opnieuw staat hier het sleutelwoord "vrijheid" centraal. Intuïtie is iets dat de speler vaak zelfs van pas zal komen; door het wegstromend water te volgen, kan je een uitgang vinden uit een verwarrend grottenstelsel.

Dan volgt uiteindelijk de grote troef van Skyrim: draken! Ze berijden zal wellicht een haast onmogelijke klus worden, aangezien ze verspreid zitten over de hele speelwereld en er niet voor terug deinzen om met hun hete adem je in een simpel kuchje ter plekke te flamberen. Wie weet komt ze toch van pas, want vlees en zalm dat je bijvoorbeeld meedraagt, kan gekookt en gebakken worden om nadien voor meer gezondheidspunten te zorgen in noodtoestanden. De kans bestaat echter dat je het niet nodig hebt, want Dragonborn (Dovahkiin voor de vrienden die de drakentaal spreken) bezit de gave om zogenaamde Dragon Shouts te gebruiken, waarvan je later altijd nieuwe woorden kent. Met deze krachtige taal kan je het tij keren tegen de gigantische draken die in de lucht rondcirkelen en je belagen met vuurballen.

Tijdens onze presentatie haalde de ontwikkelaar de eerste draak vlotjes neer door constant vuurballen af te vuren. Het duurde niet lang vooraleer het imposante wezen landde en na veel gehak en geduw moest de draak het onderspit delven. Nog geen tien seconden later komt er een tweede en iets sterkere vuurspuwer aanvliegen, die Dragonborn het vuur aan de schenen legt door een indrukwekkende storm op te roepen. De natuur steekt via bliksemschichten daarom een tandje bij en na een korte confrontatie werd de draak stevig geraakt door de inslaande bliksem. Met als gevolg dat de draak met stevig gedonder tegen de vlakte knalde en nog even verder schoof. Op de begane grond ging het gevecht even verder, maar ook hier sloeg de protagonist het beest heldhaftig neer. Bij het verslaan van deze beide krachtpatsers "slorpte" de speler bovendien de ziel van de draak op om zo zelf sterker te worden.

Daar stopte dan ook de presentatie die afsloot onder luid applaus. We geven toe dat we graag wat meer hadden willen zien, maar goed. Dat is misschien een duidelijke indicatie dat Bethesda er duidelijk zijn werk van maakt. Men heeft zelfs de kritiek van de vele bugs in Oblivion serieus genomen en zou er voor zorgen dat we zulke foutjes veel minder zullen tegenkomen. De game staat gepland om ironisch genoeg op niets minder dan Wapenstilstand (11 november 2011) te verschijnen, midden in de drukke eindejaarsline-up. The Elder Scrolls V: Skyrim krijgt dus zeker zware concurrentie van Uncharted 3: Drake's Deception en Modern Warfare 3, maar die laatste twee zijn op hun beurt alvast gewaarschuwd, want Skyrim heeft wat ons betreft zijn scherpe drakentanden duidelijk laten zien.

The Ender Scrolls V: Skyrim is vanaf 11 november beschikbaar voor de PlayStation 3, Xbox 360 en PC.

Advertentie

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread