MX vs. ATV Alive

Maakt een paar extra wielen het verschil?

Een hele poos geleden verklaarde ik dat het lang geleden was dat we nog een goede quadgame hadden gezien, met een titel genaamd Pure nog steeds in mijn achterhoofd. Even vergat ik dat de reeks MX vs. ATV ook nog bestond, en we krijgen er in vergelijking met die andere game zelfs motorfietsen bij. Al ligt de nadruk in de racer van THQ meer op het realisme, zoals vrij snel duidelijk wordt. En dat wordt blijkbaar goed gesmaakt, aangezien miljoenen spelers reeds een exemplaar van een vorige telg, genaamd Reflex, bezitten. Is het dan gerechtvaardigd om MX vs. ATV Alive uit te brengen? Of is de brandstoftank van deze reeks leeg?

Vraagje: hoeveel kost een pas verschenen spel gemiddeld in een Belgisch winkelrek? Als je 60 euro hebt gegokt, dan zit je er zo goed als recht op. Het zal daarom misschien als grote verrassing aankomen dat deze racegame zo'n 20 euro goedkoper is. Je zou denken dat dat een mooi gebaar is van THQ, maar daar schuilt wel degelijk iets achter. Men verkoopt namelijk de game via een zogenaamd hybrid pricing model, wat betekent dat men het artikel tegen een lage prijs aan jullie meegeeft en nadien een grote hoeveelheid downloadable content ter beschikking stelt. Die DLC is inderdaad optioneel en niet verplicht, maar gezien de samenstelling van MX vs. ATV Alive zal je misschien geen andere keuze hebben.

Wat bevat de huidige game dan precies? Zoals je verwacht van een spel waarin racen de hoofdbedoeling is, zit er een singleplayer en multiplayer in die zowel lokaal als online werkt. Geen specifieke carrière om te doorlopen, maar een offline gedeelte met een handvol tracks aan boord waarin je je kan uitleven. Deze zijn ingedeeld in nationale tracks, short tracks (deze naam spreekt voor zichzelf) en Free Ride tracks waarin je vrij bent om stunts uit te halen en dergelijke. In totaal zijn er nog geen twintig parcours, en daarbovenop krijg je enkel de eerste twee meteen voorgeschoteld in elke categorie. Al de rest moet je verdienen door ervaring op te doen, maar de eerste barrière ligt zo hoog (lees: level 10) dat je vaak dezelfde parcours maar blijft opnieuw en opnieuw spelen om iets nieuw te ontgrendelen.

En dat tiende niveau halen duurt langer dan je zou denken. Gelukkig verdien je die punten ook in multiplayer, dus je kan het altijd even tegen wat meer realistische tegenstanders opnemen indien je het gewoonlijke stramien beu bent. Hetzelfde geldt voor de lokale splitscreen multiplayer. Toegegeven: het is een pak leuker om het tegen spelers van vlees en bloed het op te nemen, maar dat neemt niet weg dat je maar bijster weinig tracks krijgt voor de volle vijftig levels in je ranking. Die moet je dus halen door steeds dezelfde parcours af te leggen. Misschien wordt nu dus duidelijk waarom die extra content van zulk groot belang is.

Er wordt wel wat variatie in het globale beeld gebracht door je niet alleen motorfietsen te geven, maar dus ook ATV's, of beter bekend bij ons onder de verzamelnaam quads. Een mix van beide zou een oneerlijke competitie vormen, dus als je kiest om met een gewone motorfiets te rijden, gaan je tegenstanders ook uit diezelfde categorie hun keuze moeten plukken. En hetzelfde geldt voor de quads. Je kan elkaar gerust een duw geven op het parcours om een plaats af te dwingen, maar zeer revolutionaire dingen moet je niet verwachten. Deze game mikt op een eerder realistische ervaring en halsbrekende stunts komen er dus ook niet aan te pas. Je bochten vooral goed inschatten en nemen is dus een essentieel aandachtspunt indien je de gouden medaille op elk parcours wil halen.

Met al die punten die je verdient, spreekt het voor zich dat betere voertuigen en andere kledij gekocht kunnen worden om alles naar je eigen stijl aan te passen. Echter: we krijgen te kampen met hetzelfde verhaaltje op dit vlak. Er zijn maar tien voertuigen in totaal (motorfietsen en quads wel degelijk opgeteld) aanwezig in je game, waarvan vier reeds beschikbaar. En wil je meer? Dan ga je inderdaad in de buidel mogen tasten om wat geld uit te geven op de Store. Die is op het moment van schrijven voor de PS3 niet beschikbaar, dus dat is tijdelijk een extra struikelblok voor de bezitters van deze game. Maar iets zegt me dat velen zich niet aangetrokken zullen voelen om die investering te maken.

Qua prestatie zit MX vs ATV Alive redelijk goed in elkaar, al waren er puntjes waar ik me aan ergerde. De kledij van je personage wappert mooi mee tijdens het rijden, alle voertuigen klinken realistisch en ze laten sporen na in deze letterlijk vuile discipline. Maar grafisch ziet het er allemaal op het randje van achterhaald uit. Ik miste het effect van opspattend modder, en motorfietsen en kledij die je in een oogwenk dynamisch ziet besmeurd worden met vuile papperige aarde. Na een race zie je wel wat van die gevolgen, maar ik merkte er amper iets van op tijdens het gebeuren zelf. Bovendien is de game niet altijd even stabiel, aangezien ik na een rondje local multiplayer mijn console mocht herstarten door het "bevriezen" van mijn spel. Niet erg bevorderend voor de eindscore, als je alles bij elkaar optelt.

Het lage prijskaartje zal ongetwijfeld aanspreken in een tijd waar we, althans in onze Belgische winkels, nieuwe games zien liggen aan een gemiddeld hogere prijs. Voor de grote fans van de serie is er niet zoveel veranderd en zal de aankoop van MX vs. ATV Alive niet snel genoeg kunnen gebeuren. Maar gezien het middelmatige pakket hangt alles af van de digitale distributieplatforms. We moeten afwachten om te zien hoeveel spelers zich verder in de verleiding laten brengen om hun rijervaring aan te vullen met meer twee- en vierwielers, want zonder die extra content hebben we te maken met een game die wellicht naar meer smaakt, maar met zijn wielen te vaak in het modder blijft vastzitten.

6 /10

Advertentie

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread