Red Faction: Armageddon (co-op hands-on)

Met vier man tegelijk aliens omleggen.

Het voorbije jaar is Red Faction: Armageddon al heel wat keren ter sprake gekomen bij Eurogamer Benelux. We ontdekten deze titel voor het eerst op de E3 van 2010, al mochten we toen slechts toekijken hoe ontwikkelaar Volition een vroeg level van deze destructieve shooter aan ons voorstelde. Een paar maanden na de gamebeurs in Los Angeles kreeg redacteur Yarno de kans om nogmaals een presentatie rond het spel bij te wonen, en twee maanden terug ging ikzelf hands-on met de eerste (voor de pers) speelbare code op de kantoren van uitgever THQ. Een tijdje terug was het opnieuw zover, maar in tegenstelling tot de singleplayer modus van Armageddon aan een test te onderwerpen gingen we coöperatief met deze titel aan de slag.

Want in tegenstelling tot in Guerilla, de vorige editie binnen de Red Faction reeks, zet de ontwikkelaar deze keer niet enkel in op een ervaring die de eenzame speler kan plezieren, maar voorzien ze ons ook van een co-op mode. Hierin draait alles rond rechttoe-rechtaan actie waarbij je aanstormende golven aan buitenaardse wezens hun buitenaards lelijke ledematen eraf moet knallen.

In de multiplayer speel je met vier spelers tegelijk. Elk van hen neemt de rol aan van een bad ass personage die vier wapens in zijn onzichtbare rugzak kan meedragen. Welke dat zijn beslis je nog voor het eigenlijke knallen van start gaat, en de keuzes die je maakt zullen voor een groot stuk bepalen hoeveel en hoe effectief je schade kan aanrichten.

Natuurlijk zal de Magnet Gun steeds een populair schietijzer worden tijdens de co-op. Het idee is simpel: je knalt een stukje van de magneet ergens tegenaan – bijvoorbeeld de kop van een alien – en het andere stukje plak je tegen het plafond. Beide polen trekken elkaar aan, met als resultaat een vijand met op z'n minst een buil op z'n bolletje, of in het beste geval een verpletterde schedel met daarin een tot moes gereduceerd brein. En hoewel dit alles ook mogelijk is in de singleplayer, is dit iconische wapen des te leuker wanneer vier spelers tegelijk magneten in het rond knallen. Vijanden vliegen letterlijk in het rond, en de mogelijkheden om met z'n vieren zo indrukwekkend mogelijke kills te maken zijn haast eindeloos.

Aan de andere kans is de coöperatieve modus in Red Faction: Armageddon erg hectisch. Kom je bijvoorbeeld terecht in een match met complete vreemdelingen, dan is de kans groot dat iedereen z'n eigen ding gaat doen. Speler x kiest ervoor om restanten van een vernietigd gebouw (want alle destructie uit de singleplay is ook online mogelijk) te gebruiken als wapen, terwijl speler y liever van dichtbij te werk gaat met de über-krachtige shotgun.

Hoe je deze modus ook speelt, er zal nooit een moment komen waarop je niet weet wat te doen. Al meteen tijdens de eerste wave vult de spelomgeving zich na enkele seconden met levende doelwitten. Het potje stopt pas nadat alle vijanden neergehaald zijn, en je opnieuw in een menuscherm je loadout mag samenstellen om de volgende golf te lijf te gaan. En dat herhaal je dertig keer.

Klinkt repetitief, maar de moeilijkheidsgraad zal telkens een tikkeltje pittiger worden. Zo zullen er tijdens Wave 8 sterkere monsters tevoorschijn komen dan tijdens de eerste, en moet je je strategie aanpassen om in leven te blijven. Dat doe je door andere wapens binnen het arsenaal uit te kiezen – gaandeweg komen er steeds meer bij – en je prioriteiten op het slagveld vast te leggen. Zo zijn er tegenstanders die je best zo snel mogelijk als eerste neerhaalt, om je daarna te bekommeren over het kleinere grut.

Op zulke momenten is het handig dat je met je teamgenoten gaan communiceren via een headset - of gewoon rechtstreeks als je via de beschikbare system link te werk gaat - wie wat zal doen. Babbel je liever niet, dan zijn er ingame gelukkig nog wat visuele hulpmiddelen. Zo verschijnt er wanneer je sterft bijvoorbeeld bij je drie teamleden een icoontje in beeld dat ze laat weten dat je aan het doodbloeden bent. Ze kunnen er dan voor kiezen om je weer tot leven te wekken, maar natuurlijk zijn ze daardoor tijdelijk erg kwetsbaar voor een tegenaanval. Zet je je eigen leven op het spel voor dat van een ander? Jij mag de keuze maken.

In hoeverre de co-op ervaring lang interessant gaat blijven hang volledig van je eigen preferentie af. Ben je iemand die kon genieten van pakweg de Horde Mode uit Gears of War of de Firefight Mode uit Halo, dan zal het coöperatieve aanbod uit Red Faction: Armageddon zeker de smaak vallen. Mensen die op zoek zijn naar een puur competitieve spelervaring, of het afwerken van terugkerende waves liever daarmee aanvullen, lijken deze keer wat op hun honger te blijven zitten. Ons finale oordeel vellen we binnen een kleine maand, wanneer Red Faction: Armageddon in de winkelrekken te vinden zal zijn.

Voor de review van Red Faction: Armageddon zul je nog moeten wachten tot 10 juni, wanneer het spel in de winkelrekken ligt voor de PlayStation 3, Xbox 360 en PC.

Advertentie

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Philip Cremers

Philip Cremers

Editor in Chief @ Eurogamer Benelux

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread