Darkspore (hands-on)

Het duistere broertje van Spore?

Uitgevers zijn de voorbije jaren erg goed geworden in het artificieel aanwakkeren van een zogenaamde hype rond hun aankomende spellen. Een klassiek voorbeeld daarvan vinden we terug wanneer we het jaar 2008 onder de loep nemen, een tijd waarin EA de door Maxis ontwikkelde game Spore uitbracht. De marketing machine deed ons geloven dat dit videospel het beste zou worden sinds gesneden brood, en de Creature Creator demo die enkele maanden voor de finale versie uitkwam deed de hoofden van creatieve gamers ontploffen. In de demo mocht je alvast zelf je eigen monsters ontwerpen – met alle gevolgen van dien -, met het vooruitzicht dat het spel na deze creatiemodus pas écht van start zou gaan. Uiteindelijk bleek dat het leukste aan Spore net de gratis te downloaden Creature Creator was, en dat het spel gewoon geen leuke gameplay aan boord had. En het is dat laatste wat men met Darkspore, zo'n beetje de spirituele opvolger voor Spore, wil vermijden.

Toch past de stempel 'opvolger' niet helemaal bij Darkspore. De enige merkbare gelijkennis is dat je opnieuw de mogelijkheid hebt om monsters min of meer naar eigen believen aan te passen, maar de opties gaan wat minder ver dan in Spore. Dat komt omdat Maxis deze keer geen god game, maar een RPG/RTS-hybrid aan het maken is. Het doel van het spel bestaat er grotendeels uit om met de vele beschikbare monsters loot te verzamelen en vijanden neer te knuppelen. De gameplay doet meteen denken aan WarCraft III, maar dan met een meer knuffelbaar en licht cel-shaded uiterlijk. Je ziet een vijand, klikt erop en je monster zal aanvallen. Hoe hij/zij/het dat doet beslis jij door gebruik te maken van aangeleerde skills en spells die onderaan het scherm in een takenbalk te vinden zijn. Fans van strategiespellen weten dus meteen wat hun te wachten staat.

De voorwerpen die je opraapt zijn meestal wapens en bepantsering. Aan de hand van schermteksten zie je meteen of het gevonden item je statistieken (slagkracht, verdediging, ect.) zal verbeteren. Niets nieuws onder de zon. Je monster gebruik laten maken van het voorwerp is dat wel. Wanneer je een missie tot een goed einde gebracht hebt kom je namelijk terecht in een ruimteschip waarin al je monsters zich bevinden. Hier kun je je beestjes bekijken en informatie over quests lezen, maar ook de gevonden uitrusting aan je buitenaardse krijger geven. Zo vond ik een lichtgevend zwaard, ijzeren kniebeschermers en een borststuk die mijn monster stuk voor stuk sterker zouden maken.

In plaats van gewoon op "equip" te drukken moet je de voorwerpen in Darkspore helemaal zelf aan je monster geven. Zo voorzie je je personage van het nieuwe zwaard door het naar één van zijn handen te slepen. Leuker is wanneer je het monster de nieuwe uitrusting wil laten aantrekken. Opnieuw sleep je het voorwerp – wij kozen voor de knielappen – naar je personage, maar nu mag je zelf kiezen hoe je avatar deze gaat aantrekken. De knielappen plakten we tijdens onze speelsessie op het beest z'n achterwerk, terwijl het borststuk de rol van "ballenbeschermer" voor zijn rekening nam.

Hier zie je de invloed die Spore heeft gehad op Darkspore. Het is niet meer mogelijk om vanuit het niets monsters te ontwerpen – zo meteen geven we jullie de reden daarvoor – maar je creativiteit mag je deze keer botvieren op het equipen van wapens en kledij. We zijn er nu al zeker van dat er weer enkele grappige resultaten op YouTube gaan verschijnen, maar ergens stelde het ons teleur dat de plaatsing van voorwerpen geen enkele invloed heeft op de eigenlijke gameplay. Zo konden de knielappen op de billen van ons monster er niet voor zorgen dat hij meer klappen op zijn achterwerk kon verdragen. Het rommelen met het uiterlijk van je monsters is dus enkel artificieel, en heeft naast een esthetische functie geen enkel nut. Waar je je borststuk ook plaatst, de statistieken die eraan vasthangen zijn vanaf dan aan je beest verbonden.

Dat Darkspore aan WarCraft III doet denken lieten we al weten, maar toch kunnen we Maxis moeilijk beschuldigen van lui kopieergedrag. Tijdens de missies heb je namelijk in plaats van één held drie monsters onder je hoede die je, wanneer de situatie dat vraagt, kunt inzetten. Zo waren wij bezig met een missie waarin het doel bestond uit het vernielen van enkele door de vijand overgenomen gebouwen. Om dat alles tot een goed einde te brengen hadden we een monster nodig met heel wat slagkracht. Eens we met de afbraak begonnen kwamen er echter een heleboel kleine spinnetjes tevoorschijn die van op een afstand brandende webslingers op ons spuwden. Op dat moment zat er niets anders op dan onze ranged attacker naar boven te halen om de tegenaanval in te zetten. De ontwikkelaar beloofde ons dat het wisselen tussen monsters vaak de beste optie zal worden, en dat vooruitzicht stemt ons nu al positief.

Naast een singleplayer campagne zal Darkspore ook uitgerust zijn met een PvP-element en een coöperatieve modus. Hoe de co-op speelt hebben we spijtig genoeg niet kunnen testen, maar we gingen wel aan de slag met de competitieve multiplayer. Op dit moment lijkt deze vooral te draaien rond één tegen één gevechten waarbij elke speler drie monsters onder zijn of haar hoede neemt. Het doel is simpel: versla de drie metgezellen van je tegenstander! Initieel zaten ikzelf en mijn opponent maar wat in het rond te klikken zonder echt te weten wat de verschillende vaardigheden van onze monsters waren, maar eens je allebei de aanvallen onder de knie hebt kunnen de PvP-gevechten best spannend worden. En het is net door de aanwezigheid van PvP dat Maxis ervoor gekozen heeft om spelers niet zelf monsters te laten ontwerpen. In PvP is het namelijk belangrijk dat je één oogopslag kan zien met wat voor een tegenstander je te maken hebt. In hoeverre Darkspore een kanshebber is om een nieuwe eSport te worden weten we niet, maar het korte voorsmaakje dat we kregen smaakte alvast naar meer.

Het is niet de meest sexy titel binnen het 2011-offensief van uitgever EA, maar zoals we allemaal wel weten mag je de underdog nooit onderschatten. Maxis lijkt met Darkspore vooral een antwoord klaar te hebben op het nog steeds erg populaire loot 'em up genre, terwijl het leukste element van Spore – de Creature Creator – in zekere zin nog steeds terug te vinden is deze spirituele opvolger. Of Darkspore uiteindelijk ook de moeite zal zijn om in huis te halen kom je eind maart te weten, wanneer het spel in de winkelrekken te vinden is.

Darkspore is vanaf 29 maart exclusief voor de PC verkrijgbaar

Advertentie

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Philip Cremers

Philip Cremers

Editor in Chief @ Eurogamer Benelux

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread