PixelJunk Shooter 2

Pixelschieten centraal, in het darmkanaal!

We hebben er lang moeten op wachten, maar tien maanden na de officiële bekendmaking komt er eindelijk een volwaardig vervolg op het door ons positief onthaalde PixelJunk Shooter uit 2009. PixelJunk Shooter 2 is Q-games' vijfde grote titel sinds het ontstaan van de PixelJunk-reeks in 2007 en is opnieuw enkel voor Playstation 3-bezitters te downloaden uit de Playstation Store.

Wie het eerste deel volledig uitspeelde kan waarschijnlijk al raden waar het verhaal van deel twee start. Kort na de cliffhanger op het einde van het origineel gaan we van start, diep in de buik van een gigantische worm. Het is dan ook aan jou om je een weg te schieten uit de ingewanden van het beest en tegelijk mag je nog een hoop verloren gelopen volk redden ook. Piece of cake!

De eerste levels laten onmiddellijk zien dat er grafisch sterk over deel twee is nagedacht. In de ingewanden van de worm krijg je te maken met zuren, water, maagsappen, magma en andere vloeistoffen. We willen niet weten wat die worm gegeten heeft, maar het valt wel op dat hier visueel een tandje bijgestoken is.

Hoe mooi die zuren er echter uitzien, ze zijn levensgevaarlijk voor jouw schip. Word je door dat vuile goedje geraakt, dan begint het langzaam doorheen het schild en je schip te vreten. Enkel je schip tijdig in een plas met water onderdompelen brengt soelaas. Meestal valt er ritmisch tussen de barstende zuuretters heen te bewegen, maar vaker dan je lief is, zul je toch het dichtstbijzijnde waterplasje moeten gaan opzoeken voor een verfrissende en helende duik. We vermoeden dat Spa "Het zuiverende water" hier voor iets achter zit!

Net zoals in het eerste deel bestuur je het schip met de linkerstick en de schietrichting met de rechter. Met de linker en rechter schouderknoppen bedien je respectievelijk de grijphaak en het geweer. De rechter schouderknop iets langer ingedrukt houden, zorgt ervoor dat de kogels hun doel automatisch zelf gaan opzoeken. Pas wel op dat je dit niet te veel of te vlug na elkaar doet, of het schip raakt oververhit. Natuurlijk niets dat een beetje wachten of een duik in het verkwikkende water niet kan verhelpen.

Naast de onoverkomelijke zuren, is de maag van de worm nog gevuld met andere vuiligheden. Naast een hoop vijandelijke bacteriën, zijn er schuimbubbels die ervoor zorgen dat je de controle over het schip verliest. Daardoor moet je je vastgrijpen aan obstakels om je naar de gewenste locatie te slingeren. Er zijn ook de periodiek vermenigvuldigende zuurbellen die de weg volledig kunnen versperren. Ze aanraken is geen optie, dus is ofwel ze overhoop schieten ofwel zuiveren (lees: nat maken) de enige uitweg.

Maar daar stopt het natuurlijk niet. Wat verder in het spel kom je een ander soort levels tegen. Levels waar vloeistoffen een minder belangrijke rol spelen. Het voornaamste puzzelelement is daar licht. In het donker ben je er kwetsbaar voor aanvallen van een soort nachtdieren die zich op het schip vastzuigen. Maar in het licht kun je de vijanden terug van je voertuig schudden. De truuk is van lichtpunt naar lichtpunt bewegen of gewoon dat lichtpunt meesleuren.

Een andere nieuwe toevoeging is de "Hungry Suit". In bepaalde levels kom je een soort steen tegen (nierstenen?) waar je vuurkracht niet tegenop kan. In de buurt is er dan wel een soort puistbubbelmeeëterwormding waarin je je kunt nestelen. Doe dit en je krijgt een soort "pak" aangemeten waarmee je de stenen kunt kapotbijten, of nog grotere stenen kunt wegduwen. De beweging van het schip is dan wel een stuk beperkter geworden. Het lichtelement, de Hungry Suit, de vloeistoffen, ... hebben het puzzelelement in het spel alvast gevoelig verhoogd. We raden wel aan de diamanten die je ziet telkens als eerste werk op te rapen. Er is net als in het origineel telkens een bepaald aantal nodig om nieuwe levels vrij te spelen. In de beginlevels gaat dat nog relatief gemakkelijk, maar later wordt dat al een stuk minder vanzelfsprekend.

De puzzels zijn door de reeks toevoegingen dus een stukje uitdagender geworden. Het zal je sowieso vaker dan je lief is overkomen dat je door een te trage reflex, verkeerde beweging of slecht getimede aanval, een deel van het level zal mogen overdoen. De eindbazen zijn de ene keer moeilijker te doorgronden dan de andere keer. Wat uitdagende eindgevechten vind ik persoonlijk dan weer een meerwaarde, terwijl een ander zich waarschijnlijk zal storen aan de soms hoge frequentie aan sterfgevallen. Wat enerzijds als enorm frustrerend kan overkomen, maar anderzijds is de emotionele beloning bij een geslaagde passage des te groter.

Met PixelJunk Shooter 2 begeeft Q-Games zich voor het eerst in de PixelJunk-reeks op het online multiplayer vlak. In een competitie van vijf ronden neem je het op tegen een andere speler. Zo ga je afwisselend in de aanval om mijnwerkers op te pikken en ze in veiligheid te brengen. En in verdediging, waarbij je de andere speler moet belemmeren tijdens zijn reddingstocht. Niet gemakkelijk als je weet dat de aanvallende speler onzichtbaar is voor de speler in verdediging, behalve als ze zich binnen schietafstand van elkaar bevinden. Ze zien natuurlijk ook de mijnwerkers opgepikt worden. Wanneer het onzichtbare schip gevonden en vernietigd is, of als de tijd voorbij is, wisselen de spelers van rol. De speler kan voor het spel begint zijn schip uitkiezen en samenstellen met specifieke wapens en power-ups. De speler met de meeste geredde mijnwerkers wint het spel.

PixelJunk Shooter 2 voelt aan als het eerste deel. Neem de controller in de handen en zonder veel zoeken heb je de besturing terug volledig onder de knie. Het spel straalt nog steeds eenzelfde charme uit, bestaat nog steeds uit een reeks hersenkrakende puzzels en behalve enkele speciale toevoegingen voelt de ervaring heel vertrouwd en bekend aan. Wat goed is, gezien het succes van het origineel. Aan de andere kant kun je je afvragen waarom ze geen moeite hebben gedaan om zichzelf opnieuw uit te vinden. Toch moeten we zeggen dat alles nog steeds werkt zoals het hoort en dat de extra toevoegingen geen afbreuk doen aan wat we al kennen. In tegendeel zelfs.

PixelJunk Shooter 2 is wat ons betreft een iets te gestroomlijnde opvolger die geen afbreuk doet aan wat deel één opgebouwd heeft. De weinige veranderingen aan de besturing en het algemene spelconcept passen volledig in het plaatje. Alles is grafisch wel mooier en groter. De speelduur en het aantal levels is iets langer en hoger. De afbrokkelende glazuurlaag door het tandengeknars wanneer je een level weeral opnieuw zult moeten spelen, zul je er met plezier bij nemen. En voor men nog begint te denken dat we ontwikkelaars belonen omdat ze op veilig hebben gespeeld, willen we zeker nog de originele en vermakelijke online multiplayer vermelden. En dan zijn we nog de mogelijkheid om spelletjes op te nemen en op YouTube te zetten vergeten te vermelden als extraatje. Ach, waren er maar meer sequels als deze die zich vlot naast hun origineel mogen plaatsen. We geven hem dan ook evenveel punten als deel één!

8 /10

PixelJunk Shooter 2 is vanaf nu verkrijgbaar via PlayStation Network voor €7,99.

Advertentie

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (1)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread