Angry Birds (PSN)

Emotionele ornithologie.

Over de game van de eeuw kunnen we even discussiëren, maar als er een stuk technologie nu al veel kans maakt op die titel, dan is het zonder twijfel de iPhone of de iPad. Apple kan nauwelijks de vraag bijhouden waardoor er overal ellenlange wachtlijsten zijn voor nieuwe smartphones en tablet pc's. Het digitale distributieplatform App Store is mede verantwoordelijk voor dit immense succes, want deze "winkel" bevat duizenden, zo niet honderdduizenden, betalende en gratis programma's om je Apple-speeltje mee te verrijken. En een van die Apps heet Angry Birds, een simpel spel waarin je vogels afvuurt met een katapult om punten te scoren. Op de iPhone werkt het uitstekend en komen er geregeld gratis updates voor uit. Dat succes vertaalt zich nu verder naar de PlayStation 3, onder de Minis-stempel.

Het principe van Angry Birds is heel simpel: de vogels willen wraak nemen op een stel groene varkens en geven jou de controle over de katapult. Aan jou om de hoek te kiezen waaruit je ze afvuurt om ze zo snel mogelijk neer te halen. Hoe verder je speelt, hoe meer verschillende vogels je vrijspeelt en met allerhande tactieken kan spelen om de vijanden efficiënt te verslaan. In het begin staat enkel de gewone rode vogel ter beschikking, maar al snel komen er onder andere blauwe, gele, zwarte en witte vogels bij. Elk van deze toevoegingen brengt met zich een nieuw gameplay-gegeven mee: de blauwe vogel kan je in de lucht doen opsplitsen in drie kleinere vogels, de gele kan zich sneller boren doorheen verschillende verdedigingslagen en zo gaat het rijtje verder. Hoe sneller je alle varkens in een level neerhaalt, hoe hoger de eindscore met als beloning dat je naar het volgende level mag overstappen.

En daarmee is eigenlijk heel veel gezegd over deze sobere game, maar de reden achter de verdere distributie naar andere mobiele platformen en de PlayStation Store heeft weldegelijk een reden: Angry Birds is al meer dan 12 miljoen keer over de App Store-toonbank gevlogen en bijgevolg lonkt het succes in andere richtingen. Het controleschema is net zoals op de iPhone zeer makkelijk behouden, aangezien je enkel met de linkerstick de katapult moet opspannen in eender welke richting en met de X-toets afvuurt, alsook andere gameplay-elementen hanteert (zoals het bovenvernoemde opsplitsen van de blauwe vogel). We hadden het ons niet anders voorgesteld. Kleine nota: aanvankelijk lijkt er een camerabug in de game te zitten, aangezien je niet meteen een nieuwe poging krijgt om een vogel af te vuren als er nog blokken bewegen, maar na nader inzicht kan je probleemloos tussen zowel je katapult als het strijdtoneel met de varkens wisselen dankzij de handige L1- en R1-knoppen.

Maar dat staat spijtig genoeg niet automatisch gelijk aan een foutloze overzetting van platform A naar B. De game valt onder de Minis-categorie en dat betekent dat de game er op een HD-scherm niet echt prachtig uitziet. Aangezien dat het spel op een PSP eerst uitkwam en dan wellicht de conversie heeft gemaakt naar een zwaardere console, hebben we te maken met upscaled graphics. Met andere woorden: de PS3-variant demonstreert geen echte 1080p met als gevolg dat het er maar middelmatig uitziet, ook al moet je in het achterhoofd houden dat het oorspronkelijk ontworpen is voor mobiele apparaten. En dan volgt nog misschien het belangrijkste: welk verschil heeft deze versie met die dat je misschien al lang op je smartphone hebt staan? Wel, niets! Naast het feit dat deze versie alle 63 eerste levels bezit, blijft het daar bij. Niets zorgt er voor dat de PlayStation-versie zich distantieert van de rest. En dan hebben we het nog niet gehad over de gratis updates en nieuwe levels die op andere platforms verschijnen.

Dat allemaal gezegd zijnde, de versie op de PlayStation Store kost maar € 2,99 en daar kan je in mijn ogen niet fout mee gaan, zeker niet voor een fijne verslavende game zoals Angry Birds. Voor velen onder ons die nog niet de gezegende leeftijd van 18 voorbij zijn en wellicht nog niet in het bezit zijn van zo een dure smartphone, is het een gouden opportuniteit om alsnog in vogelvlucht deze op de Store aan te schaffen. Zou je echter al in het bezit zijn van Angry Birds op de iPhone, de iPad of een ander platform, dan lijkt het me vanzelfsprekend om geen aandacht te besteden aan deze versie.

Angry Birds is vanaf nu via PlayStation Network te verkrijgen voor € 2,99. Het spel is ook beschikbaar voor iPhone/iPad.

8 / 10

Angry Birds Trilogy