Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

De multiplayer van Dead Space 2

Je bent niet alleen op het schip.

Het valt niet te ontkennen: multiplayer is populair. Het lijkt wel alsof alle eerder singleplayer gecentreerde games die nu uitkomen ook een mulitplayer component moeten bevatten. Denk maar aan games als Dead Rising 2, Assassins Creed: Brotherhood... Maakt dit de game beter? Misschien. Wat het wel doet is de levensduur van de game verleggen doordat mensen na het verhaal gespeeld te hebben het online tegen elkaar kunnen opnemen. Wat een multiplayerluik ook toevoegt aan de game is de mogelijkheid voor DLC onder de vorm van mappacks, character skins of wapens. Dit zorgt er op zijn beurt weer voor dat er wat meer geld in de lade van zowel de uitgever als de ontwikkelaar komt. En nu heeft ook Dead Space zijn weg gevonden naar het multiplayer veld. Maar wat moeten we ons precies voorstellen bij het online luik van deze actie-horror game?

Spelers worden verdeeld in twee vierkoppige teams. Aan de ene kant heb je vier mensen, die gebruik maken van een ruimtepak, vaardigheden als Stasis en plasmawapens gelijkaardig aan die van Isaac Clark zelf. Deze vier spelen dan ook op een quasi identieke manier. Vele mensen hadden de kritiek op de eerste Dead Space dat ze geen emotionele verbinding konden maken met Isaac, omdat je tijdens het spel nooit zijn gelaatsuitdrukking kon zien tijdens bepaalde gebeurtenissen, noch hem hoorde spreken. Hij kwam voor heel wat spelers over als een soort baksteen in een ruimteharnas. Daarom kiezen we er ook voor om de menselijke zijde in de multiplayer van Dead Space 2 Isaac Clark & the Bricks te dopen.

In het andere kamp bevindt zich echter geen evenbeeld van het menselijke team. Isaac & the Bricks moeten het opnemen tegen vier spelers die in de dode gemuteerde huid van de Necromorphs kruipen. In dit team zit de verscheidenheid niet in het soort wapen de speler ter beschikking krijgt, maar in het soort wezen waar je voor kiest. Je hebt de keuze uit vier wezens: de Spitter, de Lurker, de Pack en de Puker. Deze laatste hebben we nog niet in actie gezien, maar als we iets van zijn naam kunnen afleiden is het wel dat dit wezen zichzelf verdedigd door over te geven. Smakelijk.

Niet enkel in naam verschillen de Necromorphs drastisch, ook in speelstijl zijn er geen twee dezelfde personages. De Spitter is een wezen dat zich voortbeweegt op twee benen, zoals een mens. Hij valt aan door een bijtend zuur af te vuren naar zijn prooi. Je kunt korte bursts afvuren door meerdere malen op de schiettoets te drukken of je aanval opladen om zo een vrijwel onmiddellijke genadeslag toe te dienen. Vervolgens is er de Lurker. Deze vijand valt het best te vergelijken met een gemuteerde baby waarbij er tentakels uit zijn rug groeien. Hiermee vuurt hij drie projectielen af die, wanneer ze allemaal hun doel raken, aanzienlijke veel schade aanrichten. Ook kan deze vijand zich op muren en het plafond voortbewegen, wat hem van een extra laagje tactiek voorziet. Als laatste gekende Necormorph is er de Pack. Dit zijn de Necromorphs die voorkomen uit kinderen. Deze ongeveer achtjarig uitziende mutanten zijn bijzonder lenig en kunnen zeer snel i het rond bewegen terwijl ze wild om zich heen hakken. Ook kun je jezelf lanceren naar een tegenstander en je vastklemmen aan je slachtoffer. Slaag je hierin, dan kun je enorm veel schade toebrengen terwijl je prooi zichzelf op spastische manier probeert te bevrijden.

In de finale game zullen er vijf verschillende speelmodes zijn, maar tot op heden heeft EA er slechts twee van bekend gemaakt. In het eerste reeds bekende speltype moeten Isaac & the Bricks verschillende componenten van een bom, die over de map verspreid liggen, verzamelen en in elkaar knutselen. Dit moet het Necromorph team natuurlijk zien te voorkomen, aangezien de bom een gat in de boeg van het schip zal blazen waardoor alle bad guys vervolgens de ruimte ingezogen zullen worden.

Het centrale thema in de tweede spelmode was overleven en ontsnappen. Het menselijke team moet van terminal naar terminal gaan om deze te activeren. Zo komen ontsnappingscapsules ter beschikking, die gebruikt kunnen worden om te ontsnappen van de ondode plaag van ruimtezombies. Team Necromorph kan dit natuurlijk niet toestaan, daar zij wel een stukje Brick lusten.

Teamwork staan centraal, zoals dat zou moeten zijn in de multiplayer van elk spel. Zowel als menselijke overlevenden als Necromorphs ben je toegewezen aan je teamgenoten. Word je als mens bijvoorbeeld besprongen door een Pack, dan kunnen je teamgenoten je helpen om deze plaaggeest van je af te slaan. Als Necromorph heeft ieder personage wel bepaalde vaardigheden, maar ook zijn beperkingen. Zo is de Lurker beter geschikt om op lange afstand aan te vallen, maar heb je de Pack nodig om het vuile werk op korte afstand te klaren. Een evenwichtig, goed gebalanceerde rolverdeling lijkt dus aangewezen.

Dead Space 2 komt richting Xbox 360, PlayStation 3 en PC op 28 januari.

Read this next