Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

NBA Jam (hands-on)

Big Head Mode keert terug!

Realistische sportspellen zeggen me maar bitter weinig. Als ik wil sporten, dan doe ik dat wel door samen met wat vrienden tegen een bal te knallen, of door mijn loopschoenen nog eens aan te trekken. Games die een sport uitkiezen, en deze vervolgens helemaal niet serieus nemen liggen al meer in mijn straatje. Zeventien jaar geleden kwam er zo'n spel uit in de vorm van NBA Jam. Het was een tijd waarin basketbalgoden als Shaquille O'Neal en Michael Jordan nog hip waren, en videogames nog lang niet zo serieus genomen werden als vandaag. En toch kiest niemand minder dan EA ervoor om deze gezegende, maar door velen reeds vergeten klassieker weer van onder het stof te halen. En dat zonder daarbij een stofdoek te gebruiken! Want hoe je het ook draait of keert: de nieuwe NBA Jam is géén remake of een vervolg op het origineel, maar eerder een warme herinnering die terug tot leven gebracht wordt met behulp van nieuwe technologie. De machine die deze trip down memory lane eind dit jaar mogelijk zal maken is de witte console van Nintendo, de Wii.

Er zijn al eerder pogingen ondernomen om nieuw leven te blazen in NBA Jam, en dat door het ondertussen niet langer bestaande Acclaim. Toen de voorgangers van de Xbox 360 en PlayStation 3 het nog voor het zeggen hadden probeerde de ontwikkelaar de knotsgekke game te herwerken om opnieuw aan te slaan bij een publiek dat voor een groot deel niet opgroeide met het origineel voor de SNES. Het resultaat was een minder leuke, maar meer realistisch spelende sportgame die nog wening te maken had met het pure arcade genot dat NBA Jam altijd was. Ironisch genoeg heeft EA dus nu de rechten op de franchise in handen, terwijl ze zelf het gemis van NBA Jam al die jaren (deels) opgevuld hebben met NBA Street. Maar laat ik ophouden met het rammen van een geschiedenisles door jullie strot. Wij konden een tijdje terug met NBA Jam op de Wii aan de slag gaan, en er was één ding dat meteen opviel: gigantische hoofden.

Inderdaad, de unieke visuele stijl die men in het originele NBA Jam hanteerde is weer helemaal terug. Vergeet realistisch geanimeerde koppen van de spelers en verwelkom de (in mijn ogen veel leukere) opgeblazen hoofden die elk voorzien zijn van slechts een handvol gezichtsuitdrukkingen. Liefhebbers van de sport zullen ongetwijfeld de personages in NBA Jam herkennen omdat de ontwikkelaar eigenlijk gewoon foto's van de echte gezichten op een te hard opgeblazen ballon geplakt heeft. Wanneer je de bal door de ring weet te gooien, dan zal het grote hoofd van de gelukkig speler een lach vertonen. Gaat hij onderuit, dan zie je een pijnlijke grimas verschijnen. De overgang tussen deze emoties is erg mechanisch en zelfs geforceerd te noemen, maar het is oertrouw aan het origineel en uitermate hilarisch. Wie een realistische basketbal game wil hebben zoekt best andere oorden op.

Ook de gameplay lijkt niet bepaald diepgaand te zijn wanneer je NBA Jam vergelijkt met wat we de laatste jaren van de digitale basketbal sport gezien hebben, maar dat is EA's bedoeling ook helemaal niet. Dit spel draait rond snelle twee tegen twee matches waarbij balbezit van een groot belang is. Heb je de bal, dan is de kans namelijk erg groot dat je enkele seconden later ook zult scoren. Tenminste, als de tegenpartij niet een van de vele defensieve bewegingen uit zijn of haar mouw schudt. Aggresieve tackles en blokbewegingen zijn makkelijk uit te voeren met de Wiimote, zonder dat je daarbij gebruik moet maken van de motion controls. De afstandsbediening moet je namelijk net zoals een SNES-controller vasthouden, alweer een element dat ervoor zorgt dat NBA Jam wel erg vertrouwd aanvoelt.

Toch kon EA het niet laten om spelers met de Wiimote te laten bewegen, en dat is op het moment waarop je je speler de bal door de ring wil laten knallen. De gooiebeweging simuleer je namelijk door met de controller neerwaartse boog te maken. Het duurde eventjes voordat we dit systeem helemaal doorhadden – we zochten tevergeeft naar de gooiknop -, maar na enkele pogingen neem je het allemaal als vanzelfsprekend aan. We zijn al blij dat de camera niet opeens achter je speler schuift om in first-person perspective een precieze worp te maken, gezien dat het arcade gevoel van NBA Jam volledig zou breken. Nu zijn de motion controls slecht minimaal aanwezig, en dat lijkt een goede keuze te zijn geweest.

Veel meer valt er momenteel nog niet te vertellen over NBA Jam gezien onze speelsessie slechts bestond uit een enkele match die slechts een paar minuten duurde. Toch kunnen we nu al concluderen dat EA trouw gebleven is aan het origineel, wat waarschijnlijk voor een groot stuk komt doordat ze de maker van de SNES-klassieker, Mark Turmell, erbij haalden om de ontwikkeling in goede banen te leiden. Zelfs Tim Kitzrow, de commentator uit het oorsprokelijk spel, keert terug om je te bestoken met legendarische kreten als "Boom-shaka-laka!", "Razzle Dazzle" en "Tenacious D". Dat de man ook enkele nieuwe reacties opgenomen heeft voor de nieuwe NBA Jam doet ons enkel maar harder uitkijken naar deze nu al uiterst vermakelijke Wii-game.

NBA Jam komt begin oktober voor de Nintendo Wii uit. X360 en PS3-bezitters die het spel willen spelen zullen rond diezelfde tijd NBA Elite 11 moeten kopen, waarbij een code zal zitten om NBA Jam via PSN en XBLA te downloaden.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, newsletters, and more!

In this article

NBA Jam

Android, iOS, PS3, Xbox 360, Nintendo Wii

Related topics
Over de auteur
Philip Cremers avatar

Philip Cremers

Contributor

Reacties