Start the Party

Move-e-licious?

Motion controls en feestjes zijn twee dingen die geweldig samen passen. Gooi er nog wat bier bij, en je hebt het recept voor een avond waarbij de tranen van je wangen zullen rollen. In het beste geval is dat het resultaat van intense lachbuien omdat het spel dat je speelt gewoon erg leuk is om samen met je vrienden wat doelgericht onnozel te doen, al hebben we het ook al meegemaakt dat het huilen ons nabij was door de erbarmelijke kwaliteit van de software. Start the Party, een van de games die bij de launch van de nieuwe PlayStation Move controller beschikbaar is, weet de gulden middenweg te bewandelen tussen plezier en verveling.

De premisse van Start the Party is simpel: je krijgt een verzameling aan minigames op je bord, en het is aan de speler om een zo hoog mogelijke score te behalen. Weet je genoeg punten bij elkaar te schrapen, dan verdien je waarschijnlijk een van de vele Trophies en verschijnt je naam, maar ook je foto, bovenaan in de rangschikking. Inderdaad, ook je hoofd – of welk lichaamsdeel je maar wilt – maakt deel uit van je ranking. Om met Start the Party aan de slag te gaan heb je namelijk niet enkel een PlayStation Move controller nodig, maar ook een EyeToy-camera. Dit laatste stukje hardware zorgt ervoor dat je hele lichaam te zien is tijdens de vele spelletjes – daarover later meer – maar doet soms ook dienst als fototoestel. Zelfs je avatar in de vorm van een beeldscherm, compleet met armpjes en beentjes, kun je opvullen met een zelf genomen kiekje. Deze mogelijkheid bleek erg populair tijdens onze speelsessie, al houden we best geheim wat voor obscure foto's er allemaal op onze persoonlijke leaderboards van Start the Party circuleren.

Nog voordat je een spelletje speelt moet je eerst beslissen of je dat in je eentje, of met maximaal drie andere mensen gaat doen. Speel je alleen, dan krijg je vervolgens de keuze tussen twee spelmodi. Allereerst is er de Survival Mode, een speltype waarbij je snel achter elkaar allerhande willekeurige spelletjes moet spelen. Hoe lang zo'n sessie blijft duren hangt volledig van je eigen vaardigheid af. Weet je de minigames goed uit te voeren, dan vult de meter aan de rechterkant van het scherm zich telkens weer op. Doe je het echter minder goed, dan zal de balk stilaan leeglopen. Wanneer de meter leeg is komt de Survival Mode tot een einde en krijg je te zien hoeveel minuten (of seconden) je het hebt kunnen uithouden.

Eenzame gamers kunnen zich ook nog uitleven in de Free Play modus waarin negen minigames uit het totale aanbod afzonderlijk te vinden zijn. Toen wij voor het eerst met Start the Party aan de slag gingen dachten we dat dat aantal nog zou groeien eens we genoeg punten hadden gescoord in de Survival Mode, maar helaas, de teller blijft op negen spelletjes staan. Er zijn met andere woorden een heleboel activiteiten die je niet afzonderlijk kunt selecteren en enkel willekeurig opduiken tijdens de Survival Mode. Een vreemde keuze van ontwikkelaar Supermassive Games gezien het hier toch moet gaan om een casual game die traditioneel gezien over heel de lijn toegankelijk moet blijven.

Maar wat voor spelletjes zijn er dan allemaal beschikbaar? Om te beginnen doen ze allemaal hetzelfde ding: de gloeiende bol op de Move controller transformeren naar een gebruiksobject, dat jij als hoofdrolspeler binnen de minigames moet hanteren. Zo zie je tijdens 'Spooky Shootout' een zaklamp in je hand waarmee jij de duisternis rondom je moet verjagen om zo spookjes te ontdekken. In 'Blooown Away' stopt de ontwikkelaar dan weer een draagbare ventilator in je handen waarmee je vallende kuikens in hun nestjes moet blazen. Zwaarden om fruit mee te hakken, een hamer om Whack-a-Mole te spelen of een bel waarmee je een slapende vogel moet wakker maken, het kan allemaal! Het is werkelijk opvallend om te zien hoe goed de Move controller in je hand omvormt tot de objecten die bij de verschillende spelletjes horen. De verhoudingen en animaties kloppen perfect, terwijl draaien met de controller ervoor zorgt dat je voorwerp dat ook zal doen op het scherm.

Doordat je tijdens het spelen jezelf ook nog eens ziet op je televisietoestel krijg je werkelijk het gevoel dat je meespeelt in een tekenfilm. Krijg je de opdracht om fruit te snijden met een zwaard, dan heb je ook echt het gevoel alsof je een zwaard in je handen hebt, en niet gewoon een saaie controller. Tijdens 'Cut 'n' Color', een spelletje waarin je met een tondeuse haar af moet scheren, versterkt men het gevoel van realisme (voor zover dat kan in een partygame) nog meer door de Move controller te laten vibreren telkens je een pluk haar weghaalt. Dit soort voelbare details zorgen absoluut voor meer immersie in Start the Party, al slaat het spel de bal vooral mis wanneer het aankomt op de algemene kwaliteit van de minigames.

We moeten eerlijk toegeven dat het opvangen van ingrediënten op een pizza en het afscheren van haar de eerste twee keer best vermakelijk was, maar al snel beginnen zowat alle spelletjes saai aan te voelen. Een grote uitzondering op de regel is het inkleuren van vormen met een verfkwast, omdat je nooit precies weet wat de volgende vorm zal worden. Bovendien maakt deze minigame op een uitstekende manier gebruik van de uiterst gevoelige trigger onderaan de Move controller. Wil je snel een groot gedeelte van de vorm inkleuren, dan druk je de trigger helemaal in om veel verf te produceren. Het meer precieze werk vergt uiteraard minder verf, dus je geeft minder druk op de trekker zodat je een dun lijntje kunt tekenen. Aan het einde van de rit vormen al de door jou geschilderde vormen een diertje dat bovendien ook nog geanimeerd over het scherm loopt.