Criterion wou eerder NFS-game maken

Benaderde EA al in 2002 met concept.

Electronic Arts maakte voorbij E3 elke racefan blij met het nieuws dat Criterion, bekend van de Burnout-games, werkte aan een reboot van Need for Speed: Hot Pursuit. Als het echter aan Criterion lag, hadden ze al veel langer geleden een NFS-game gemaakt. Al in 2002 benaderde de developer Electronic Arts met een idee voor een game genaamd Need for Speed: Split Second. Dat zegt designer bij Criterion Craig Sullivan in een interview met Brits gamesmagazine GamesTM.

"We praatten met EA Canada om een NFS-game te maken dus hadden we een pitch gemaakt voor een stuntracer genaamd Need for Speed: Split Second." Er kwam echter niets in huis van de game omdat Criterion stopte met het maken van Skate or Die, een geheime game die ze aan het maken waren voor EA.

"We riepen een vergadering bijeen met de mensen van EA en we vertelden hen dat we niet verder gingen met het maken van die game. Ze waren razend, dreigden met een rechtzaak en ons failliet maken...Er was veel woede en frustratie," vertelt Sullivan. "Daarna kregen we telefoon van de Need for Speed mensen en zij zeiden ons: 'We kunnen niet meer met jullie werken'."

"Ik kwam terug op mijn bureau, ik zag een folder genaamd 'EA' op mijn bureaublad en klikte gewoon op 'delete'. We hebben veel geleerd over hoe een game moet gemaakt worden."

Duidelijk is alles nu terug koek en ei tussen Electronic Arts en Criterion. Need for Speed: Hot Pursuit verschijnt in november dit jaar.

Advertentie

Ga naar comments (0)

Over de auteur

Jasper Segers

Jasper Segers

Heel Belangrijk  |  Yahsper

Jasper nadert een decennium-lange carrière bij Eurogamer en leidt tegenwoordig dit zooitje ongeregeld. Staat zowel bekend om zijn gebrek aan geduld met games als om zijn liefde voor The Witness en Europa Universalis. Ook heeft hij veel sterke meningen over films.

Gerelateerde content

Verder op de site...

Reacties (0)

Sorry! De reacties op dit artikel zijn gesloten.

Verberg laag-scorende commentaren
Sorteer op
Thread