1-2-Switch review

Inwisselbaar.

1-2-Switch is een lekker aperitief, maar je wilt al gauw je tanden in iets met meer vlees zetten.

Het is ondertussen een traditie dat elke nieuwe console van Nintendo één game heeft die de mogelijkheden van de innovatieve controller extra in de verf zet. Het populaire Wii Sports laat je lustig met de Wii Remote wapperen en het prettige Nintendo Land belicht de mogelijkheden van de Gamepad van de Wii U. Ook de Nintendo Switch krijgt een game die het potentieel van de Joy-Cons demonstreert: de minigameverzameling 1-2-Switch.

Maar waar de traditie van de introductie-tot-de-controller-game enerzijds behouden blijft, wordt ze anderzijds ook onder de tafel geveegd. In tegenstelling tot Wii Sports en Nintendo Land is 1-2-Switch niet bij de Switch inbegrepen. Het is een bewuste beslissing van Nintendo, die al voor de nodige controverse gezorgd heeft. De hamvraag is echter: is 1-2-Switch even innovatief als zijn voorgangers?

Een gewaarschuwd man is er twee waard. Letterlijk dan, want je moet minstens met twee zijn om 1-2-Switch te spelen. Het is een partygame die je verspreid over 28 minigames met de mogelijkheden van de Joy-Cons laat kennismaken. Zo moet je in Kluiskraak om ter snelst het slot van een kluis openen door met de Joy-Con te draaien en de controller bij de juiste 'klik' vast te houden. In Eetwedstrijd moet je dan weer zoveel mogelijk virtuele sandwiches opeten. Dat doe je door de infraroodsensor van de rechter Joy-Con voor je mond houden en te happen alsof je leven ervan afhangt. De minigames zijn qua opzet en thematiek uiteenlopend, en bieden voldoende variatie.

Toch springen vooral de minigames in het oog die écht de nieuwe aspecten van de Joy-Cons belichten. Het beste voorbeeld is Knikkerkampioen. Daarin gebruiken de Joy-Cons hun HD rumble om bakjes met knikkers na te bootsen. Als je de Joy-Con draait, voel je echt knikkers rollen. Aan jou en je tegenstander om te raden hoeveel knikkers er in het bakje zitten. Dat werkt erg goed en de geavanceerde technologie slaat je keer op keer met verstomming. De minigame Snelle Bellers maakt ook gretig van de HD rumble gebruik. Je moet je Joy-Con op tafel zetten en na enkele seconden bootst hij het geluid van een trillende telefoon na. Wie het eerst opneemt en als een malle 'hallo' schreeuwt, is de winnaar. Het zijn innovatieve minigames die je op een prettige manier de Joy-Cons leren kennen.

Het probleem is echter dat die games in de minderheid zijn. Het gros van de 28 minigames voelt meer aan als geavanceerde versies van Wii-games dan daadwerkelijk vernieuwende Switch-games. Minigames als Tafeltennis, Honkbal en Zwaardgevecht heb je vast en zeker al eens in een 'primitieve' vorm op de Wii gespeeld. Een bijkomend probleem van die games is dat je geen visuele feedback krijgt, omdat je niks van betekenis op het scherm te zien krijgt. In Tafeltennis moet je het balletje zelf inbeelden, terwijl je in Zwaardgevecht moet doen alsof je een vlijmscherp stuk staal in je handen hebt. Daardoor sla je vooral lukraak in het rond in de hoop dat je tegenstander het slechter doet.

Ook andere euvels plagen 1-2-Switch. Zo zijn niet alle 28 minigames van bij het begin beschikbaar. Je moet eerst vijf minder unieke games doorspelen voor je tot de rest toegang krijgt. Ook moet je bij elke game de eerste keer verplicht naar een kennismakingsfilmpje kijken. Die zijn dan wel van goede kwaliteit en hebben die typische, speelse Nintendo-touch, maar als je gewoon wilt spelen, vormen ze een obstakel. Ook moet je steeds weer dezelfde instructies doorlopen als je een minigame herhaaldelijk speelt. De waarschuwing om per ongeluk niks kapot te slaan heeft na de tiende keer het tegenovergestelde effect. Het zijn weliswaar kleine problemen, maar ze worden na verloop van tijd wel erg vervelend.

Het is niet mogelijk om 1-2-Switch op dezelfde hoogte als zijn voorgangers te zetten. Waar je Wii Sports en Nintendo Land bij je console kreeg, moet je voor 1-2-Switch extra in de buidel tasten. Het pakket is echter te karig om de prijs van een volledige game te rechtvaardigen. 1-2-Switch speel je tijdens het aperitief om voor sfeer te zorgen. Maar net zoals het aperitief is het goed voor een half uur, en wil je daarna je tanden in iets met meer vlees zetten.

1-2-Switch is nu verkrijgbaar voor de Nintendo Switch.

1 2 Switch

Nintendo Switch