Zombie Army Trilogy review

Hier komen de dode nazi's.

Zombie Army Trilogy voegt aan al het goede van de vorige delen enkele geslaagde elementen toe, zoals de focus op teamwork en meer dynamiek.

De straten van Berlijn liggen er verwoest en verlaten bij. Ondoordringbare gebouwen en allesverzengende branden omringen jou en je teamgenoten. Intussen strompelen er van drie verschillende kanten troepen zombies op jullie af. De eerste golf houden jullie nog goed af, omdat de eerder geplaatste landmijnen ontploffen en jullie gericht kunnen snipen. Maar naarmate de tijd vordert, neemt het aantal zombies en de chaos toe. Zelfmoordzombies met een granaat in de hand drijven jullie uiteen. Juggernauts zorgen voor het zware geschut. Één voor één gaan jullie neer. Het pleit is beslecht het Derde Rijk der Doden zegeviert... Of toch dit keer.

Gebalanceerde maar bloedstollende vuurgevechten aangevuld met sfeervolle gore zijn het handelsmerk van de Sniper Elite: Nazi Zombie Army-reeks, en Zombie Army Trilogy bundelt al het goede daarvan. Dat is tenminste wat ontwikkelaar Rebellion voor ogen heeft. De trilogie bevat de verhaalmodi van de twee vorige delen en de niet eerder uitgebrachte derde campagne. Alle aanpassingen aan de formule zijn ook op de eerste twee campagnes van toepassing. Uiteindelijk moet de game zich van andere zombieshooters onderscheiden door een uniek ritme tijdens vuurgevechten en het belang van teamwork.

Zombie Army Trilogy bouwt voort op de eerste twee Nazi Zombie Army-games. Je verwacht wellicht meer van hetzelfde, maar er zijn toch enkele aanpassingen. Zombies gaan niet zo snel meer hun tweede dood tegemoet. Zonder hoofd lopen ze namelijk nog even door en slaan ze alsnog lelijk toe. Wanneer ze hun benen verliezen, is dat voor hen slechts een vleeswonde. Zombies worden dan 'crawlers' die je blijven aanvallen. Dit alles is aan de nieuwe 'dismemberment mechanic' te wijten, waarmee je gericht ledematen kunt afschieten. Daarnaast zijn er zombies die het wapen uit hun vorig leven nog vasthebben. Het is zaak ze af te maken voordat ze als een wilde in het rond schieten. Je komt nu ook grote 'summoners' tegen die andere zombies blijven oproepen totdat je hun het genadeschot geeft.

Die aanpassingen dragen bij aan de intensiteit van de vuurgevechten. Weliswaar kent elk shoot-out hoogte- en dieptepunten qua aantal zombies, en rust tussen twee golven in. Maar tijdens de pieken houd je toch altijd je hart vast. Het volstaat namelijk niet om een zombie vol lood te pompen. Zolang ze niet het verlossende schot door de kop krijgen, blijven de meesten hardnekkig doorgaan. Ook de machtige 'juggernauts' dien je op die manier om te leggen. Daarenboven verspil je als team best niet te veel munitie. Het is daarom quasi aangeraden om de game met voice chat te spelen, zodat je kunt afspreken wie welke zombies voor zijn rekening neemt. Dat alles om die beslissende headshots en het teamwork gaat, maakt van Zombie Army Trilogy een unieke zombieshooter.

In Zombie Army Trilogy krijgt het oog ook wat. Door de 'dismemberment mechanic' vliegen er veel ledematen in het rond, terwijl de zombie met een bloed spuitende romp overblijft. De hoeveelheid gore in de game is dus toegenomen. Omgevingen ogen indrukwekkend, duister en angstaanjagend. Vlammenzeeën sluiten tijdens vuurgevechten bepaalde zones af, waardoor je reddeloos bent. De 'safe houses' kregen ook een serieuze oplapbeurt. Die zijn nu veelal dynamisch. Je stapt bijvoorbeeld in een kooilift of op een trein, en tussen twee levels door zijn die plaatsen in beweging. Het tempo van Zombie Army Trilogy blijft daarom altijd op een levendig niveau.

De nieuwe Horde-modus biedt dezelfde intensiteit qua vuurgevechten, maar dan in stijgende lijn. De tijd tussen twee aanvalsgolven is beperkt, maar je kunt wel altijd munitie halen bij de daartoe voorziene kisten. Het is daarom belangrijk om van tevoren je positie ten opzichte van die kisten te bepalen, voordat de hel weer losbarst. Tijdens de strijd zelf is bewegen eveneens essentieel. Je dreigt vastgepind te raken als je stilstaat. Bovenal blijft het hele team best zo dicht mogelijk bij elkaar. Als iemand neervalt en een teamgenoot hem niet binnen de minuut herstelt, brengt dat het verdere verloop van het potje in gevaar.

Er is een aspect dat een breuk met de vorige twee games vormt. In zowel de campagne- als de Horde-modus is het aantal 'bullet cams' drastisch afgenomen. De instellingen laten je toe om de frequentie ervan aan te passen, maar die hebben slechts een bescheiden invloed. Rebellion pakt uit met meer gore en dynamische omgevingen, maar houdt het paradepaardje van de reeks onder de knoet.

In de plaats legt Zombie Army Trilogy meer de nadruk op punten scoren en combo's maken. Hoeveel zombies je afmaakt en hoe je dat doet, heeft een invloed op de puntentelling die prominent in beeld verschijnt. Combo's vermenigvuldigen je punten exponentieel. Op het einde is het leuk om je score met je medespelers te vergelijken, maar tijdens het spelen zie je toch liever een extra bullet cam dan een ingewikkelde rekensom.

Zombie Army Trilogy gaat op het elan van de vorige delen verder, maar voegt enkele interessante elementen aan zowel gameplay als graphics toe. De intensiteit en het tempo van het spelverloop neemt bij vlagen toe, waardoor het belang van overdacht teamwork extra duidelijk wordt. Dynamische omgevingen en extra gore brengen de game echt tot leven, waar er echter wel is ingeleverd op de frequentie van de spectaculaire bullet cams. Rebellion levert bovenal een unieke coöperatieve trilogie af, die een eervol saluut verdient.

Zombie Army Trilogy is nu verkrijgbaar voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Zombie Army Trilogy

PS4, Xbox One, PC, Nintendo Switch