Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Zelda: Skyward Sword - Lanayru's mijnbouwcentrum: zo krijg je de Windkruik en deze gebruiken uitgelegd

Tijd om te mijnen.

Lanayru's mijnbouwcentrum is de derde kerker die je doorkruist in The Legend of Zelda: Skyward Sword.

Nadat je de Tempel der Aarde hebt voltooid, kun je reizen naar de Lanayru-woestijn en daar vind je de knooppunten om het mijnbouwcentrum uit het zand te doen rijzen.

In Lanayru's mijnbouwcentrum vind je de Windkruik en de baas Moldarach.

Op deze pagina vind je:

The Legend of Zelda: Skyward Sword HD trailerBekijk op YouTube

Zie zeker ook onze Skyward Sword walkthrough en gids met tips.

Lanayru's mijnbouwcentrum kleine sleutel locatie uitgelegd

Voor je deze kerker binnengaat is het een goed idee om een Houten Schild of Omboord Schild te hebben. Er zijn namelijk veel vijanden met elektrische aanvallen dus zorg dat je zeker geen Ijzeren Schild bij je hebt.

Zodra je begint ruim je de kamer op door de Aracha met je zwaard aan te vallen en de Electro Spume met bommen uit te schakelen.

In tegenstelling tot andere monsters keren Aracha terug wanneer je de kamer terugkeert. Ze zijn een goede bron van Monstergelei!

Als volgende kun je 20 Rupees vinden in een nabije kist door het zand over te steken aan de rechterkant van de kamer. Nadien sprint je bij de muur om de hendel over te halen zodat de poort opengaat.

Nu laat je een bom vallen met de Grijpschaarkever in de kom die wordt vastgehouden door het standbeeld links van de kamer.

Zodra het is omgevallen sprint je over het zand om de hendel over te halen. Ga nu door de deur om naar de volgende kamer te gaan.

Hier versla je twee Staldras, op dezelfde methode als in de Tempel der Bezinning. Ga nu naar het einde van de kamer en links duw je een van de dozen tegen de muur, zodat je door de deur erboven kunt gaan.

Je bevindt je nu in de hoofdkamer van de kerker, maar op dit moment kun je slechts een klein deel ervan verkennen.

Om verder te komen, moet je de Grijpschaarkever gebruiken om een nabijgelegen bom te pakken en deze op de kratten te laten vallen die voor de ladder rechts van je staan. Als dat gedaan is, versla de Gele Chuchu en spring je over de kloof.

Bovenaan de ladder vind je de eerste keer een Thunder Keese en vind je een kist met een kleine sleutel.

Lanayru's mijnbouwcentrum Windkruik locatie uitgelegd

Met de kleine sleutel in de hand kun je terugkeren naar de vorige kamer en de gesloten deur openen, zodat je de schat van Lanayru's mijnbouwcentrum kunt vinden - de Windkruik!

Je komt in een kamer met kapotte transportbanden, heel veel zand en een paar Froaks. Deze vliegende vis-achtige monsters kun je doden door ze neer te schieten met de Katapult als ze geen stekels hebben.

Ga naar het platform aan je linkerkant en dood alle monsters die je pad kruisen, voordat je de Grijpschaarkever gebruikt om het krat bovenaan de ladder te bombarderen.

Dit geeft je toegang tot het Chronokristal in het midden van de kamer, die je moet raken met je Grijpschaarkever .

De kamer wordt nu teruggebracht in zijn werkende staat, inclusief de Beamos. Deze vijanden kun je verslaan door met je zwaard langs de blauwe lijnen op hun lichaamsdelen te snijden en ze dan in het oog te steken.

Nu moet je afdalen naar het platform beneden, de Beamos die je tegenkomt doden en over de transportband sprinten. Het is belangrijk op te merken dat beide transportbanden een elektrisch hek hebben aan beide uiteinden dat schade veroorzaakt als je ze raakt, dus zorg ervoor dat je voorzichtig bent als je ze oversteekt.

Na het oversteken van de transportband, dood je de volgende Beamos en ga je de ladder af om een andere transportband te bereiken, die in de tegenovergestelde richting gaat als de vorige. Er liggen een aantal materialen op waaronder een Energievrucht die altijd aan de linkerkant verschijnt.

Als je de kist met 20 Rupees aan de andere kant van de kamer wilt openen, dan kun je de band betreden vanaf de kant die het verst van de muur af is. Dan heb je genoeg tijd om naar de overkant te rennen zonder de muur te raken. Als je dat gedaan hebt, klim je op de ladder en haal je de hendel over. Ga nu terug over de transportband.

Trek aan de hendel en steek de transportband over om de kist te bereiken.

De transportband is de enige manier om de andere kant van de kamer te bereiken en de reden dat we je aanraden je reis aan de linkerkant te beginnen. Je moet de Energievrucht oprapen als die verschijnt; anders raak je zonder uithoudingsvermogen en raak je het elektrische hek.

Wacht tot je de Energievrucht naar je toe ziet komen en ga dan de band op; raap het fruit op en zorg dat je de materialen op de band ontwijkt, anders loop je wat schade op. Als je de kist wilt openen, verlaat dan de riem aan de linkerkant en zo niet, verlaat hem dan aan de rechterkant.

Ga de trap op tot je bij de derde transportband komt, die weer in tegengestelde richting loopt. Net als eerder ga je de band op als je de Energievrucht naar je toe ziet komen, verzamel je het elke keer, en ontwijk je andere zaken op de band.

Op de top van de lopende band, dood je de Beamos en haal je de hendel over, voordat je geniet van een tochtje terug naar beneden langs de lopende band. Nu is de deur open.

Deze volgende kamer doorkruis je door van blok naar blok te springen, maar, zoals je zult merken, zijn sommige bedekt.

Spring van blok naar blok om de ladder in de verte te bereiken.

Jammer genoeg rolt elke bom die je naar de bedekte stukken gooit eraf, dus in plaats daarvan moet je de Froaks in de buurt laten ontploffen. Je kunt een Froak positioneren door er met de Katapult op te schieten als hij is opgeblazen, en dan weg te rennen om hem te laten leeglopen.

Vermijd de begane grond, want je komt er een aantal Aracha en stekels tegen

Om de schat te vinden die in deze kamer verborgen ligt, spring je op het blok voor je en vervolgens op de blokken rechts van je. Nu moet je de nabijgelegen Froak gebruiken om de steen te vernietigen, zodat je het platform met de ladder kunt bereiken.

Ga deze ladder op en dood de Aracha die op je wacht, voordat je de kist opent die de Windkruik bevat.

Je kunt de Windkruik gebruiken om hopen zand weg te blazen om puzzels op te lossen of om te kijken of er schatten onder zitten. Je kunt er ook bepaalde vijanden, zoals Aracha, mee uit de weg slaan of platforms mee verplaatsen.

Lanayru's mijnbouwcentrum kaart locatie uitgelegd

Nu je de Windkruik hebt, is het tijd om de kaart voor het Lanayru mijnbouwcentrum te vinden.

Eerst moet je echter deze kamer verlaten, en dat doe je door de blokken te volgen die voor het platform staan waarop je je nu bevindt. Je kunt de Windkruik gebruiken om de Aracha op de grond te duwen en ervoor zorgen dat de Froak in de juiste positie staat, zodat je hem kunt gebruiken om de stenen te vernietigen die je pad versperren.

Onderweg zou je ook de nabijgelegen kist kunnen openen voor een willekeurige beloning. Als je dat doet, kun je het bovenste niveau weer bereiken door de blokken te gebruiken naast het platform waar je de Windkruik hebt gevonden.

Gebruik deze blokken om terug te keren naar het platform.

Als je eenmaal op het platform onder de deur bent, dood dan de Aracha die op je wacht en duw het nabijgelegen blok op de grond voor het geval je ooit terugkomt in deze kamer.

Nu hoef je alleen nog maar de ladder op te klimmen en de Windkruik te gebruiken om het zand op te ruimen, zodat je weer terug kunt naar de hoofdkamer van Lanayru's mijnbouwcentrum.

Daarna moet je het blok uit de weg duwen en terugkeren naar de tweede kamer die je bezocht in de faciliteit. Hier moet je de Windkruik gebruiken om zowel het krat als de schakelaar van zand te ontdoen. Dan kun je het krat boven op de schakelaar plaatsen om de linkerdeur te openen.

In deze nieuwe kamer moet je de verschillende platformen gebruiken om de linkerbenedenhoek van de kamer te bereiken. Gebruik de Windkruik om vijanden uit de weg te blazen en, wanneer je de hoek bereikt, de grote berg zand die het Chronokristal verbergt.

Reis naar dit platform.

Net als in de vorige kamer, zal het raken van het Chronokristal de kamer terugbrengen naar zijn vroegere staat. Nu moet je de kamer doorkruisen door de Windkruik te gebruiken om verschillende platformen te verplaatsen.

Eerst moet je terugkeren naar het vorige platform en de Windkruik gebruiken op het spinnewiel om de poort te openen. Nadat je door de poort bent gegaan, kom je een Beamos en je eerste Sentrobe tegen.

Gebruik de Windkruik om platformen te doen bewegen en poorten te openen.

Sentrobes versla je door een raket naar ze terug te kaatsen met je zwaard of schild. Hierna vuren ze twee drones af, die je verslaat door de blauwe lijnen op hun lichaam te matchen met een van je zwaardslagen. Om de Sentrobe af te maken, moet je een laatste raket afketsen.

Wanneer je de Sentrobe hebt verslagen, ga je de ladder af en gebruik je de Windkruik om het platform te verplaatsen naar een plek waar je er bij kunt. Spring op het platform en verplaats het dan snel, zodat je de kist met een willekeurig materiaal erin kunt bereiken.

Daarna kun je het platform gebruiken om aan de andere kant van de kamer te komen en snel de Beamos te doden die boven aan de ladder op je staan te wachten. Nu hoef je alleen nog maar de Windkruik op het spinnewiel te gebruiken om de deur te openen.

Je komt terug in het heden in deze nieuwe kamer en deelt hem met twee Staldras. Nadat je deze verslagen hebt, blaas je het zand van het blok weg met de Windkruik en dan, met behulp van het kleine pad op de muur, duw je het in positie, zodat je het bovenste niveau van dit gebied kunt bereiken.

Hier vind je een kist achter een hek, met links daarvan een grote berg zand. Door je Windkruik op dit zand te gebruiken, zul je een Chronokristal tegenkomen die je kunt activeren door er met de Katapult op te slaan.

Nu de kamer in het verleden zit, moet je de Armos in de buurt verslaan.

Dit doe je door met de Windkruik op de spinnewielen boven op het hoofd van de Armos te slaan totdat zijn twee monden open gaan, waardoor je toegang krijgt tot de twee edelstenen die in de machine verborgen zitten. Je moet beide edelstenen met je zwaard raken om de Armos te verslaan, wat kan betekenen dat je zijn mond twee keer moet openen.

Open de Armos met de Windkruik, zodat je de edelstenen erin kunt breken met je zwaard.

Als de Armos eenmaal is ontploft, klim je terug naar boven en open je de kist met de plattegrond van de kerker. Deze kaart onthult twee geheime kamers die je moet bezoeken om Lanayru's mijnbouwcentrum te voltooien.

Voorlopig ga je echter terug door de deur die nu open is om terug te keren naar de centrale kamer van de kerker. Druk op de schakelaar om de poort te openen.

Lanayru's mijnbouwcentrum baas sleutel locatie uitgelegd

Je laatste taak voordat je de baas van Lanayru's mijnbouwcentrum bereikt, is het vinden van de sleutel van de baas.

De eerste stap in het vinden van de sleutel van de baas is het navigeren door de massa zand, waarbij je ervoor zorgt dat je de Electro Spume vijanden doodt door bommen te rollen. De truc om niet te sterven door het zand is om de kerkerkaart te openen en te zien waar de paden zijn waar je veilig kunt lopen.

Je kunt de veilige paden zien op de kaart van de kerker.

Je eerste pad begint tegenover de stapel zand die het dichtst bij de rand van het bewegende zand ligt. Draai naar links als je evenwijdig bent met het eerste stuk stenen pad. Het is het beste om op deze gedeelten te lopen, zodat je genoeg uithoudingsvermogen hebt om terug te keren als je per ongeluk van het pad afdwaalt.

Het pad begint tegenover deze hoop zand.

Als je eenmaal deze eerste veilige plek hebt bereikt, kun je een kist vinden met een willekeurig materiaal door het stuk zand voor de muur links van je weg te blazen. Zo komt er een kleine kruipruimte vrij die je kunt verkennen.

Als je klaar bent om verder te gaan, gebruik je opnieuw de kaart om je veilig een weg te banen over het zand - je moet vanaf het eerste stuk pad vooruit lopen tot je parallel loopt met het begin van het stuk aan je rechterkant, waar je dan naartoe moet lopen.

Als je een Gele Chuchu tegenkomt, die je gemakkelijk kunt ontwijken, dan ben je op de goede weg.

Van daaruit hoef je alleen maar dit stuk steen op te lopen en dan naar links te gaan, totdat je bij de muur komt. Hier moet je de Windkruik gebruiken om het zand uit de weg te blazen, zodat je de kruipruimte in kunt gaan en de kamer erachter kunt bereiken.

Je komt nu in een kamer vol met hopen zand die je weg moet blazen met de Windkruik. Pas op waar je loopt, want er zijn niet alleen Aracha en Froaks, maar ook een aantal stekels die uit de muur komen en je pad blokkeren.

Wandel voorzichtig door deze kamer totdat je een schakelaar ziet die, als je erop gaat staan, de deur opent naar de centrale kamer van de mijn. Er zit ook een kist met 20 Rupees verborgen in het zand.

Terug in de centrale kamer moet je het zand van de mijnkar blazen om een Chronokristal te onthullen.

Het raken van dit Chronokristal activeert de mijnkar die een bewegend stuk van de tijd voor je zal maken om te volgen, waarbij je een poort opent om het vooruit te helpen. Het Chronokristal creëert paden die je kunt gebruiken. Helaas activeert het ook een aantal Beamos en een Sentrobe.

Het Chronokristal zal een pad voor je creëren.

Je kunt de meeste Beamos niet bereiken, dus in plaats daarvan zul je de meeste van hun aanvallen moeten ontwijken.

Vernietig de Beamos die je in de weg staan.

Als de mijnkar het einde van zijn pad heeft bereikt, gebruik je de Windkruik om de nabijgelegen poort te openen voordat je naar rechts gaat en het zand rondom de mijnkar wegblaast.

Wederom moet je het Chronokristal activeren en de mijnkar volgen. Kort na deze reis, zal een Beamos aan de rechterkant worden hersteld, die je zo snel mogelijk moet vernietigen.

Ga hierna verder met het volgen van de mijnkar en, wanneer deze verschijnt, gebruik je de Windkruik op het nabijgelegen spinnewiel om de deur te openen die door de Beamos werd bewaakt. Je kunt naar deze deur terugkeren door de mijnkar op zijn schreden te laten terugkeren door het Chronokristal aan en uit te zetten.

Oh kijk - de transportbanden zijn terug. Geweldig...

Je eerste taak in deze kamer is om de kapotte transportband over te steken (om de windvlagen heen) en op de muur te klimmen waar deze je naartoe leidt. Schakel eerst de Aracha uit die zich aan de muur vastklampt en let op waar de windvlagen heen waaien, anders word je eraf gegooid.

Vermijd de windvlagen tijdens het klimmen.

Op de top dood je de Thunder Keese en ga je naar de rechterkant van het platform om een serie standbeelden te vinden.

Net als aan het begin van deze kerker moet je bommen in de wachtende handen van de standbeelden gooien, zodat je het met zand bedekte Chronokristal aan het eind kunt bereiken.

Raak het Chronokristal en je wordt weer naar het verleden getransporteerd; ga terug over de standbeelden, dood de Beamos die aan de andere kant op je wachten en ren over de transportbanden.

Als je eenmaal aan de overkant bent, gebruik je de nabijgelegen hendel om het platform naar je toe te halen en dan, met behulp van de Windkruik, ga je erop naar de andere kant van de kamer.

Hier wil je de Sentrobe vernietigen en het volgende platform naar je toe laten komen door weer de Windkruik te gebruiken. Je moet ook de standbeelden neerhalen om een oplossing te onthullen voor een komende puzzel.

Als je klaar bent, gebruik je de platforms om het einde van de kamer te bereiken en sleep je het blok uit de weg, zodat je bij de ladder kunt.

Daarna moet je het linkerplatform voor de standbeelden verplaatsen, zodat je bommen naar elk standbeeld kunt gooien om een schakelaar te onthullen. De volgorde waarin je deze schakelaars moet raken is dezelfde als de muurschilderingen aan de andere kant van de kamer.

Om je te helpen, is dit de volgorde waarin je de schakelaars moet indrukken:

  1. De schakelaar het dichtst bij de deur
  2. De verste schakelaar aan de rechterkant
  3. De middelste schakelaar

Het raken van de schakelaars in de juiste volgorde opent de poort die leidt naar twee Armoses, die, wanneer verslagen, je in staat stellen de kist te openen die de sleutel van de baas bevat.

Je kunt de Armos één voor één bevechten.

Nu je de sleutel hebt, is het tijd om de ladder af te dalen, de rondzwervende Beamos te doden, en naar de transportband te gaan.

Om deze transportband over te steken, moet je zowel de aanstormende materialen als twee windvlagen ontwijken. De beste manier om de wind te ontwijken is om even te stoppen met sprinten; hierdoor gaat Link achteruit en uit de weg, terwijl hij ook wat van zijn uithoudingsvermogen terugkrijgt, zodat je snel verder kunt gaan als dat nodig is.

Net als bij de vorige transportbanden is het een goed idee om elke Energievrucht te pakken en over de band te gaan als er een op je afkomt.

Als je aan de overkant bent, ga je door de deur en aan de andere kant beklim je de ladder aan je linkerhand om een kist met 20 Rupees te vinden. Ga daarna terug naar waar je vandaan kwam en beklim de trap om bij de mijnkar te komen.

Ga deze trap op om de mijnkar te bereiken.

Een belangrijk ding om op te merken is dat, in tegenstelling tot de vorige kar, het raken van dit Chronokristal niet zal leiden tot een pad dat verschijnt. In plaats daarvan moet je op het platform springen en de Windkruik gebruiken om de andere kant te bereiken.

Hier geeft het Chronokristal je toegang tot de laatste deur van de kerker.

Neem de tijd, zoals altijd, om je voor te bereiden op het gevecht met de eindbaas; zorg ervoor dat je genoeg drankjes hebt en dat Link op volle gezondheid is. Als je klaar bent, ga je de laatste kamer in en sta je tegenover de baas van Lanayru's mijnbouwcentrum - Moldarach.

Na Moldarach heb je je eerste gevecht tegen De Banneling, voor je naar het Eiland der Liederen gaat. Uiteindelijk keer je ook naar het Faron-woud om het Heilig Water te vinden en zo het Eeuwenoud Reservoir binnen te gaan.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, newsletters, and more!

In this article
Related topics
Over de auteur
Redactie avatar

Redactie

Teamwork!

Dit artikel is tot stand gebracht door verschillende Eurogamer Benelux-redacteurs. Teamwork!
Reacties