Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Yakuza 0 - 5 dingen die je moet weten

Money for nothing.

Al tien jaar lang vecht Kazuma Kiryu zich een weg door het fictieve Kamurocho. Om dat heugelijke feit te vieren brengt Sega op 24 januari Yakuza 0 uit. In die prequel kom je er zoal achter hoe Kiryu aan zijn leven als maffioso is begonnen. Zelfs de knotsgekke Majima Goro is speelbaar om het verhaal vanuit een ander perspectief te vertellen. Niet helemaal bekend met de serie? De vijf belangrijkste dingen lees je hier.

Japan, 1988

Japan is al sinds het eerste deel het strijdtoneel voor Kazuma Kiryu en de verschillende Yakuza-clans. Yakuza 0 springt terug in de tijd naar de gouden tijden van de jaren tachtig. In die periode is Japan een rijk land. In alle behoeften wordt er voorzien en alles is mogelijk. De vele clans plukken hier de vruchten van en werken zich een weg naar de top.

Terwijl je met Kiryu aan een carrière bij de Tojo Clan begint, maak je de straten van het fictieve Kamurocho en Sotenbori onveilig. De twee wijken halen inspiratie uit Tokio's Kabukicho Shinjuki Golden Gai en Osaka's Dōtonbori.

Vechtersbazen

Kiryu en Majima komen door de Yakuza geregeld in straatgevechten terecht. Tijdens die gevechten gebruik je reclameborden, honkbalknuppels, fietsen en andere objecten. Maar ook vuisten en voeten zijn handig om straatschoffies en andere Yakuza van je af te slaan. Nieuw in Yakuza 0 is de mogelijkheid om tijdens gevechten tussen verschillende vechtstijlen te wisselen.

Kiryu heeft in totaal drie vechtstijlen. Brawler is een gebalanceerde stijl en lijkt op de vechtstijl uit voorgaande delen. Beast is een trage, maar krachtige stijl waarbij je zware wapens gebruikt. Rush is een stijl die de nadruk op snelheid legt. Majima heeft ook in totaal drie vechtstijlen. Thug is een gebalanceerde stijl. Slugger legt de nadruk op het gebruik van wapens, met name de honkbalknuppel. Breaker is een vechtstijl die dansmoves gebruikt.

Geld moet rollen

In de Yakuza-reeks staan geld, macht en drama centraal. Drie thema's die hand in hand gaan. In Yakuza 0 heeft geld een nog belangrijkere rol. In tegenstelling tot voorgaande delen krijg je geen ervaringspunten, maar speel je extra aanvallen en andere vaardigheden vrij door ze te kopen.

Dat geld verdien je door vijanden in elkaar te meppen of door gebouwen op te kopen en cabaretvoorstellingen te managen. Daarnaast gebruik je het geld om wapens, drank en andere versnaperingen te kopen. Of misschien voor een bezoekje aan de club.

Minigames

Naast vrouwelijk schoon bezoek je eveneens locaties waar je op recreatieve wijze je tijd gebruikt. Darten, bowlen, biljarten, discodansen, mahjong, RC-races, en oude Sega-arcadegames zijn als minigames beschikbaar.

Daarnaast verdient Kazuma Kiryu extra geld met het runnen van een hotline, waarin je bevallige dames op ludieke wijze voor een date kunt overhalen. Neem ze bijvoorbeeld mee naar worstelende vrouwen, de karaokebar of het casino.

Yakuza Kiwami en Yakuza 6

Yakuza 0 is het perfecte moment om met de reeks te beginnen. Het is niet alleen het startpunt voor Kiryu's verhaal, maar ook het eerste deel voor de PlayStation 4. Later dit jaar lanceert namelijk Yakuza Kiwami in het Westen. Dat is een remake van het eerste deel.

Ook werkt Sega hard aan de lokalisatie van Yakuza 6, een volledig nieuw deel binnen de serie. Daar moet je wel iets langer voor wachten, aangezien de Europese release daarvan in het tweede kwartaal van 2018 plaatsvindt.

Yakuza 0 is nu verkrijgbaar op de PlayStation 4. Lees hier alles wat je moet weten over Yakuza 0.

Over de auteur

Marcel de Jong avatar

Marcel de Jong

Avonturier

Marcel maakt zich helemaal druk om dingen die er niet toe doen. Hij droomt nog dagelijks over een bestaan als avonturier, maar beklimt alleen de pen. Het liefste wil hij van alles weten over motorolie, media en de andere kant van de wereld.

Reacties

More Nieuws

Meest recente artikelen