Worms Battlegrounds review

Duplicaat van Worms Clan Wars.

De eerste Worms stamt uit de tijd dat je games nog op een houten pc speelde. In bijna twintig jaar tijd zijn er meer dan twintig games en spin-offs van de band gerold. De populaire serie is dan ook op zo'n beetje elk platform vertegenwoordigd. Met Worms Battlegrounds maken de roze ongewervelden hun debuut op de PlayStation 4 en Xbox One.

Wat maakt deze Worms anders de andere Worms? Eigenlijk niets. Worms Battlegrounds is namelijk een overzetting van de pc-game Worms Clan Wars, dat op zijn beurt weer de opvolger van Worms Revolution is. De basis van Worms is altijd hetzelfde gebleven en dat is met deze versie niet anders. Het kan dan ook niet anders dat "never change a winning team" op een Delfts blauw tegeltje in het kantoor van Team 17 pronkt.

Cover image for YouTube videoWorms Battlegrounds official trailer

De cartooneske wormpjes en historische achtergronden van de mappen zien er fris uit. Toch krijg je op visueel vlak niet het idee dat je op de nieuwste generatie consoles aan het spelen bent. Wanneer je uitzoomt voor een beter overzicht van het strijdveld, zijn de voorgrond en achtergrond soms lastig van elkaar te onderscheiden. Kijk dus niet raar op als je in het water verzuipt, omdat jij denkt op een stukje terrein te springen dat blijkbaar bij de achtergrond hoort. Dat is natuurlijk hilarisch voor je vrienden, maar iets minder leuk voor jou.

Worms Battlegrounds vergt weinig van je PlayStation 4 of Xbox One. Het is dan ook frappant dat er op zo'n krachtige machine steeds regelmatig laadschermen te zien zijn. Zeker gezien het feit Worms louter om gameplay draait, is elke seconde wachten er een teveel. Het is dan ook een gemiste kans dat Team 17 niet meer het potentieel van beide spelcomputers heeft benut.

Dat doet overigens verder weinig af aan de gameplay van Worms Battlegrounds, die even simpel als geniaal is. Met een peloton wormen schiet je elkaar om de beurt met absurde wapens aan flarden. Het uitgebreide wapenarsenaal van 65 wapens neigt naar overdaad, maar dat niet storend.

Klassiekers als de Banana Bomb, Super Sheep en Holy Hand Grenade passeren wederom de revue. De cartooneske wormpjes die vervolgens als rijpe radijsjes uiteenspatten toveren bij menig liefhebber al jaren lang een glimlach op het gezicht. Heb je alle oorlogszuchtige wormen van je tegenstander gesloopt, dan kom jij als winnaar uit de bus.

De grote kracht van Worms heeft altijd in de multiplayer gezeten en dat is in Battlegrounds niet anders. Er zijn hiervoor een tweetal speltypes beschikbaar. De oude vertrouwde Deathmatch is rechttoe rechtaan Worms zoals je al jaren gewend bent. Forts hanteert nagenoeg dezelfde gameplay, maar hierin verdedig je met je medewormen je eigen fort. Je hebt in beide spelmodi de keuze uit vriendschappelijke of competitieve potjes. Die kun je alleen of samen met vrienden in een clan uitvechten.

Worms Battlegrounds is ook samen met vier vrienden op de bank te spelen en hier komt de game als vanouds het beste tot zijn recht. Wat is er immers leuker dan een van je vrienden te zien falen in een poging jou om zeep te helpen? Het is daarbij een slimme designkeuze dat je niet vier controllers hoeft aan te schaffen. Je geeft de controller na je beurt namelijk door aan de volgende speler.

Dat geld van die extra controllers houd je dus mooi in eigen zak. Het is alleen jammer dat je juist met meerdere controllers geen aangepaste teams kunt inladen. Toch is door het huidige gebrek aan leuke partygames op de nieuwe generatie spelcomputers de offline multiplayer een welkome toevoeging voor gameavondjes.

De singleplayer bevat in totaal 35 missies, maar zie je het beste je als een veredelde tutorial. Val je buiten de categorie 'Worms-groentje', dan is het wellicht verstandig de singleplayer te laten voor wat het is. De kunstmatige intelligentie (AI) van je tegenstanders is namelijk bij vlagen tenenkrommend slecht.

Computergestuurde tegenstanders knallen het ene moment vanuit een onmogelijke positie een mortier op je dakpan, om vervolgens de beurt daarna op oliedomme wijze een granaat voor hun eigen voeten te droppen. Deze inconsistentie is overigens al jaren tekenend voor de serie. Team 17 heeft zich het er wederom gemakkelijk vanaf gemaakt door weer niks aan de rammelende AI te doen.

In deze Worms-game maken de klassen uit Worms Revolution hun rentree. De Soldier is de doorsnee worm zonder specifieke voor- of nadelen. De Heavy is sterk maar log, terwijl de Scout snel maar kwetsbaar is. De Scientist zorgt tot slot ervoor dat teamgenoten na elke beurt gedeeltelijk genezen worden. Tot een tactisch schaakspel komt het echter niet. In het algemeen richt je het vizier op de eerste de beste vijandelijke worm die je pad kruist, ongeacht de klasse. De verschillende typen wormen zijn een aardige toevoeging, maar geven zodoende nergens meer diepgang aan de game.

Worms Battlegrounds is in feite een exacte kopie van de pc-game Worms Clan Wars uit 2013. Dat is aan de ene kant positief, want al met al is het de meest complete Worms van allemaal. Aan de andere kant is de overzetting teleurstellend, omdat het inclusief visuele tekortkomingen, onnodige laadschermen en een gebrekkige AI komt. Team 17 is dan ook vooral erg laks geweest om de nieuwste generatie wormen naar een hoger niveau te tillen. Dat doet aan de sterke gameplay weinig af, maar verrassen doet het ook allerminst.

Worms Battlegrounds is nu verkrijgbaar voor de PlayStation 4 en Xbox One.

6 / 10

Worms Battlegrounds