World of Warriors review - Laat het gevecht beginnen

Schattige krijgers.

World of Warriors imponeert met verfijnde gameplay, maar weet die verfijning niet naar het totaalplaatje door te trekken.

Laat je niet gek maken door de schattige krijgers in World of Warriors. Ze zijn venijniger dan je denkt. World of Warriors wordt neergezet als een op gevechten gerichte adventure game met unieke personages en arena's die allemaal dynamisch zijn. Hoewel de opzet doet denken dat de game simpliciteit en toegankelijkheid hoog in het vaandel draagt, is er toch ruimte voor diepgang, complexiteit en uitdaging. Ontwikkelaar Mind Candy maakt dat in het adventure-gedeelte echter niet helemaal waar.

Je verzamelt de Warriors door matches te spelen en bouwt zo een arsenaal aan krijgers uit met verschillende attributen die sterk of zwak zijn. Je hebt bijvoorbeeld een heavy character die veel schade aanricht maar minder snel is, of een medium character die het evenwicht tussen schade en snelheid houdt. Hoewel de game dus dicht bij simpele en traditionele elementen blijft, zit het wel snor met de balans tussen uitdaging en toegankelijkheid.

Dat trekt zich ook door naar de gevechten, die bestaan uit een zwakke aanval, een sterke aanval, een speciale aanval en een passieve power boost. Waar je vooral rekening mee moet houden is de mana-balk. Die raakt leeg als je aanvalt, ontwijkt of blokkeert. Tijdens een match wordt er ook veel van je verwacht wat betreft behendigheid en reflexen door de parry-functie. World of Warriors zorgt er op die manier voor dat je steeds je aandacht bij de gevechten houdt.

Buiten de gevechten moet je eveneens opletten. Na iedere match krijgt je Warrior namelijk ervaringspunten. Je hebt niet per se een skill tree die je vrijspeelt maar meer vaste maatstaven waar je Warrior naartoe kan werken. Je kunt bijvoorbeeld je Warrior levelen tot level 20, waarna je een extra combo krijgt. Tevens kun je middels deze progressie je Warrior bekleden met talismans, die voordeel opleveren tijdens een match. De game is op die manier niet ver verwijderd van een RPG en het is vermakelijk om je persoonlijke Warrior uit te bouwen.

Naast die talismans zijn er potions en trinkets die je aan je Warriors kunt geven. Dat doe je door materialen en dergelijke tijdens de matches te verzamelen. Die potions en trinkets geven je dan bijvoorbeeld extra mana of health. Die gameplayopties bieden je variatie in hoe je jouw Warrior uitbouwt en in hoe je een gevecht benadert. Doordat er zo veel variabelen van belang kunnen zijn, verloopt elk gevecht anders.

De game wordt verder verrijkt door acht unieke arena's die allemaal verschillende mechanismes hebben waarop je op moet letten of die je juist tegen je tegenstander kunt gebruiken. Heb je moeite met een heel sterke Warrior die veel health inpikt, dan merk je dat je een betere kans hebt wanneer je de omgeving gebruikt. Die arena's voegen nog een extra laag toe aan de game en vallen op door hun inventiviteit en strategische voordelen.

In het adventure-gedeelte schiet de game echter tekort. Hoewel de Warriors allemaal een naam en een kleine flaptekst met achtergrondinformatie hebben, is er verder geen verhaal. De game schiet zichzelf daarmee in de voet, want daardoor mist het karakter en is het ook moeilijk om je als speler te verplaatsen in de Warriors. Hoezeer de flapteksten ook proberen om deze connectie te leggen, is deze er uiteindelijk niet.

World of Warriors komt veel beloftes na wat betreft de gameplay en weet ook indruk te maken door bijzonder uitdagend en vermakelijk te zijn. De gameplay is goed uitgewerkt en heeft een diepgang die iedere match uniek maakt. World of Warriors laat echter wel steken vallen bij het aanbieden van een waar avontuur. De krijgers mogen er zijn, maar de wereld moet er dus nog komen.

Geschreven door Ramadan Hasani.

World of Warriors

PS4