Skip to main content
Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

World of Warcraft: Warlords of Draenor review

War of Conquest.

Het is windstil. Langzaamaan loopt er een zweetdruppel over mijn wang. Het vuurrode landschap van Blasted Lands is straks toneel voor een loodzware strijd om de Dark Portal. Ik krijg al rillingen als ik terugdenk aan de invasie die 35 jaar geleden plaatsvond. Destijds stormden er ook Orcs m'n vertrouwde Azeroth binnen. Ik kijk nog één keer of mijn wapen goed geslepen is. De Warlords of Draenor weten niet wat hen te wachten staan. Lok'tar Ogar!

In Mists of Pandaria loopt de strijd tegen Garrosh Hellscream op zijn eind. De oude leider van de Horde wordt gevangen genomen, maar voordat Garrosh wordt berecht, slaagt hij erin om naar Draenor te ontsnappen. Dit is de thuiswereld van de Orcs en Draenei, voordat het in Outland versplinterd wordt. Garrosh brengt de Orc clans bijeen en smeedt samen met de Warlords een invasie in Azeroth.

Bekijk op YouTube

Voor bekenden van de Warcraft-strategiegames is de uitbreiding een feest van herkenning. Bekende Orcs zoals Durotan, Grommash Hellscream en Ner'Zhul maken hun opwachting. Met cinematische tussenfilmpjes worden ze in volle glorie tot leven gewekt. Vooral dankzij de verbeterde karaktermodellen zijn de Warlords een lust voor het oog. Ook de andere rassen hebben een grafische update gekregen. De Blood Elves worden in een later stadium aangepakt. Blizzard heeft hier goed aan gedaan, aangezien de meeste modellen inmiddels van de ouderdom stoffig waren.

Een nieuwe wereld huisvest nieuwe zones. In totaal zijn er acht zones te verkennen met ieder hun eigen thema. In Frostfire Ridge ligt overal sneeuw en lopen er Ogres rond. Shadowmoon Valley is altijd in de nacht gehuld en lijkt op een sprookjesbos. In Gorgrond loop je stof te happen en moet je oppassen dat je niet in één van de vele kraters valt. Talador is de thuisbasis van de Draenei en de roemruchtige stad Shattrath. Ieder gebied biedt genoeg variatie om het levelen en ontdekken interessant te houden.

Draenor is namelijk erg groot. Dit komt vooral door het ontbreken van de Flying Mounts, waardoor je gedwongen wordt om alles te voet te verkennen. Zodoende forceert Blizzard je om eens goed om je heen te kijken en het landschap in je op te nemen. Daarnaast bevordert deze beslissing de World PvP aanzienlijk. Of je nou Horde of Alliance bent, een tegenstander van de andere factie kan niet meer het luchtruim in vluchten. Op PvP en RolePlaying servers is het als vanouds spannend tijdens het questen. Voor je het weet, loop je een menselijke tegenstander tegen het lijf.

Blizzard heeft aangegeven om in patch 6.1 Flying Mounts toe te voegen. Voorlopig reis je nog te voet of met één van de nieuwe mounts.

Een welkome toevoeging zijn de extra doelstellingen, schatkisten en speciale vijanden die al eerder met de gratis update Timeless Isle geïntroduceerd waren. Net zoals in Warcraft III speelt het uitpluizen van de kaart een belangrijke rol. De klassieke quests uit voorgaande uitbreidingen zijn er nog wel, maar door de extra mogelijkheden is de typische sleur verleden tijd. Blizzard houdt met Warlords of Draenor duidelijk rekening met iedereen.

Wat daartoe bijdraagt, is de Garrison die veel raakvlakken met het bouwen van een basis in de Warcraft-strategiegames vertoont. Naast het voltooien van quests ben je druk bezig met het managen van je eigen nederzetting. Door het bouwen van een Inn krijg je dagelijks nieuwe quests voor de acht nieuwe dungeons. Of bouw Stables om nieuwe mounts te temmen. Het strategisch plaatsen van gebouwen zorgt voor in-game bonussen. Dit moedigt je aan om goed over je speelwijze na te denken, aangezien je maar een maximaal aantal gebouwen in je garrison mag plaatsen.

Tevens stuur je er volgelingen op uit om geld, voorwerpen en ervaringspunten te vergaren. Op den duur voorzie je ze van nieuwe wapens en uitrustingen. Zodra ze level 100 bereiken, is er ook de mogelijkheid om je eenheden naar raids te sturen. Dit zorgt veelal voor nostalgische gevoelens naar de momenten dat je Arthas of Thrall op pad stuurde in Warcraft III.

Met een simpele klik plaats je gebouwen in je garrison. Het lijkt wel Warcraft III.

Naast een persoonlijke nederzetting heeft iedere factie ook een basis. Tijdens BlizzCon '13 kondigde Blizzard twee hoofdsteden aan, maar de Horde en Alliance moeten het respectievelijk doen met de legerbasissen Warspear en Stormshield. Deze bevinden zich in het World PvP gebied Ashran Island. De ontwikkelaars stimuleren hiermee gevechten tussen menselijke spelers. Het is verslavend om af en toe een kijkje te nemen, aangezien het gevecht op Ashran voortdurend doorgaat. Het eiland brengt de game weer terug naar de basis van Warcraft, namelijk de oorlog tussen de fantasievolle rassen.

Met Warlords of Draenor heeft Blizzard alweer de vijfde uitbreiding van World of Warcraft op de markt gebracht. Een MMO die ondertussen zijn tiende verjaardag viert. De klassieke opzet is vooralsnog niet veranderd, maar zorgt nog steeds voor urenlang plezier. Dit is vooral te danken aan de toevoeging van extra mogelijkheden om je bezig te houden. Daarnaast biedt Warlords of Draenor een kijkje in de wereld waar het universum van Warcraft mee begon. Fanservice die alleen Blizzard kan bieden.

World of Warcraft: Warlords of Draenor is nu verkrijgbaar voor de pc en Mac.

8 / 10

Read this next