World of Warcraft: Legion review - Blizzard is voorbereid

Blizzard is voorbereid.

World of Warcraft: Legion maakt de fouten van Warlords of Draenor goed, doordat de nieuwe hoeveelheid content je nog maanden bezighoudt.

Inwoners van Azeroth hebben meer dan een jaar op nieuwe content moeten wachten. In World of Warcraft: Legion draait het vooral om het verhaal. Een weg die Blizzard met Mists of Pandaria enigszins ingeslagen is en waarbij dit keer The Burning Legion de gezamenlijke vijand is. Toch heeft Blizzard in het nieuwe deel van het heldenhoofdstuk nog wat goed te maken. Zo ging de lancering van Warlords of Draenor mede door de onstabiele servers niet zonder slag of stoot. Iedereen werd naar dezelfde locaties gestuurd, waardoor er in de Garrisons en vele zones problemen ontstonden. Met de nieuwe uitbreiding belooft Blizzard dat spelers hun eigen avontuur beleven.

World of Warcraft: Legion doet namelijk een aantal dingen drastisch anders. Zo word je er al vrij snel opuit gestuurd om een Artifact te bemachtigen. Dat is een krachtig wapen dat je oude wapens vervangt. Elke klasse en specialisatie heeft een uniek wapen dat een belangrijke rol gaat spelen in het gevecht tegen The Legion. Shamans krijgen dus hele andere uitdagingen voor hun kiezen dan Paladins. Het is een stap in de goede richting, aangezien je nu een verhaal beleeft dat bij je gekozen klasse past.

Onlosmakelijk verbonden met de nieuwe wapens is het Artifact-systeem. Daarrmee brengt Blizzard een oud spelelement naar de tafel, aangezien het systeem veel weg heeft van de oude talent trees. Met verkregen Artifact Power maak je je wapen sterker door punten in passieve en actieve vaardigheden te steken. Ook zijn er Artifact Relics die je in je wapen stopt om extra bonussen te krijgen. Daardoor bieden de Artifacts extra diepgang aan World of Warcraft. Een verstandige keuze van Blizzard, aangezien de game voorheen steeds makkelijker werd.

Ook maken Class Halls hun opwachting. Dat zijn locaties die iets weg hebben van de Garrisons, maar open zijn voor andere spelers die ook dezelfde klasse spelen. Zodoende heeft elke klasse een unieke thuisbasis naast het schitterende Dalaran. In de Class Halls doe je onderzoek naar je Artifact, ontvang je specifieke quests die alleen voor je klasse zijn en deel je orders uit aan je volgelingen. Blizzard heeft de allerbeste elementen van de Garrisons bewaard en alle nutteloze gameplayelementen eruit gesloopt. Het is aangenaam om keer op keer naar je Class Hall terug te keren en de grootsheid van je gekozen klasse te aanschouwen. For Doomhammer!

World of Warcraft: Legion gooit het echt over een andere boeg. Niet de wereld zelf, maar de impact die je op de wereld hebt, staat centraal. Dat is voornamelijk terug te zien zodra je level 110 bereikt. Na het aansluiten bij meerdere facties krijg je de mogelijkheid om World Quests te doen. Die quests zijn over het gehele eiland verspreid en verbeteren je reputatie binnen de verscheidene facties. Ook krijg je beloningen in de vorm van voorwerpen en goud. Er zijn meer dan vijfhonderd verschillende World Quests, dus de kans dat je dezelfde quest snel tegenkomt, is klein. Wederom een verstandige keuze van de ontwikkelaar, aangezien de Daily Quests in voorgaande uitbreidingen op den duur behoorlijk eentonig werden. Het is met Legion prettiger om even anderhalf uur in te loggen en wat vooruitgang te boeken.

Als je wat meer vrije tijd hebt, is het aan te raden om de nieuwe moeilijkheidsgraad van de dungeons te proberen. Er zijn in totaal tien nieuwe dungeons te bezoeken, namelijk Black rook Hold, Court of Stars, Darkheart Thicket, Eye of Azshara, Halls of Valor, Helmouth Cliffs, Neltharion's Liar, Suramar City, The Arcway en Vault of the Wardens. Met de Mythic-moeilijkheidsgraad schalen de dungeons mee, waardoor de moeilijkheid aanzienlijk wordt verhoogd. Zo krijgen de vijanden niet alleen meer levenskracht, maar ook verschillende eigenschappen. Raging geeft vijanden extra aanvalskracht als ze bijna dood zijn en Volcanic zorgt voor spuwende vlammen die schade toebrengen. Het voltooien van de dungeons op Mythic vraagt enige inspanning en tactiek, waardoor de dungeons nog voor lange tijd relevant blijven. Blizzard heeft goed gekeken naar de Rifts in Diablo 3.

Door het toevoegen van Honor Talents worden ook de wensen van PvP-liefhebbers ingewilligd. Dat zijn nieuwe bonussen en vaardigheden specifiek voor de Player versus Player gamemodi. In het verleden had Blizzard regelmatig problemen met het balanceren van de diverse klassen, waardoor PvP oneerlijk was. Het nieuwe Honor System moet ervoor zorgen dat PvP volledig onafhankelijk is van de balanceringskeuzes in het PvE-gedeelte. Daarnaast is er de mogelijkheid om je Honor Level te resetten en te prestigen. Daardoor speel je nieuwe mounts en andere cosmetische objecten vrij. PvP doet er weer toe.

World of Warcraft: Legion biedt voor ieder wat wils. Waar Warlords of Draenor tekortschoot, maakt Legion een heleboel goed. Als je van avontuur, quests en speleologie houdt, kun je je geluk niet op dankzij de toevoeging van Mythic Plus, World Quests en Class Halls. Ook het uitbouwen van je Artifact moet je nog voor lange tijd slapeloze nachten bezorgen. Blizzard is erin geslaagd om een organische ervaring neer te zetten, waardoor je elke dag weer andere doelen voor ogen hebt. Er is namelijk genoeg te doen. Met patch 7.1 Return to Karazhan in de pijplijn gaat World of Warcraft: Legion een mooie toekomst tegemoet.

World of Warcraft: Legion is nu verkrijgbaar voor pc en Mac.