Wild Hearts review - Een goed hart is goud waard

Met hart en ziel.

Wild Hearts blaast vernieuwing in het hunting-genre met uitgebreide combat, unieke features en fenomenale Kemono-beesten.

Voor de Wild Hearts review reist Menno naar het feodale Japan om de Sacred Mountain te bereiken en gefuseerde beesten te verslaan.

Wild Hearts is een EA Original-game die wordt ontwikkeld door Omega Force, bekend van onder andere de Dynasty Warriors- en Hyrule Warriors-reeks. Met Wild Hearts betreedt de ontwikkelaar het zogenaamde hunting-genre waarin al lange tijd weinig competitie voor de bekende Monster Hunter-reeks te vinden is. Om de game meteen zijn eigen identiteit binnen het genre te geven, voegt de ontwikkelaar een aantal unieke en geslaagde functies toe. In de Wild Hearts-review noemen we het beestje bij de naam.

Het land Azuma, geïnspireerd door het feodale Japan, wordt overspoeld door grote beesten genaamd Kemono. Die vormen een enorme bedreiging voor de inwoners van Azuma. Jij speelt als een jager, die gebruikmaakt van de speciale Karakuri-technologie (daarover later meer) waarmee je de beesten uitschakelt. Tijdens de hoofdmissies maak je kennis met veel verschillende Kemono en gevechtsstrategieën. Het is een ideale manier om de kern van de game te leren kennen, zodat je ook aan de slag kunt met zijmissies en moeilijkere content. De confrontaties van het hoofdverhaal vinden soms op spectaculaire wijze plaats tijdens indrukwekkend actievolle (cut)scènes. Wild Hearts bevat kortom een aantal climactische confrontaties en slaagt er bovendien in om ieder element op zinvolle wijze binnen de gameplay te introduceren.

De Kemono zijn op creatieve wijze met de natuur gefuseerd en komen in een ruime variëteit aan diersoorten: zwijnen, eekhoorns, ratten, vogels, beren en ga zo maar door. Door die afwisseling sta je altijd voor een aangename verrassing, zoals een gigantisch zwijn genaamd de Kingtusk die helemaal begroeid is met herfstachtige flora, of een vulkanische aap die vuuraanvallen uitvoert. De verschillende aanvallen en ontwerpen van de Kemono zijn indrukwekkend en intimiderend. Naarmate een gevecht vordert, krijgt de Kemono ook een woester uiterlijk en nieuwe ingrijpende aanvallen waardoor het gevecht spannend blijft. Zo trekt de Kingtusk gigantische boomwortels uit de grond en krijgt hij vlammende slagtanden. De gevechten met Kemono voelen dynamisch door de verschillende fases, en het creatieve ontwerp zorgt ervoor dat ze allemaal een eigen identiteit hebben.

De vanzelfsprekende manier om Kemono te verslaan is via de acht verschillende wapens die elke over unieke vaardigheden beschikken. Van grote hamers tot een katana, en zelfs een kanon of paraplu. Ieder wapen voelt totaal anders aan door andere snelheden en uitvoeringen. Zo kun je met de katana energie opbouwen om krachtige zweep-aanvallen te doen, en is de paraplu het enige wapen waar je aanvallen mee kunt afweren. Het draagbare kanon laat je zones maken waar je het wapen herlaadt en krachtige schoten vanuit afvuurt. Door die afwisseling zijn er veel verschillende strategieën. Dat wordt verdiept door de grote skill-tree waarmee je per wapen bonuseffecten toevoegt, zoals meer ruimte voor materialen of een snellere herlaadtijd. De combat geeft je dus genoeg keuze tussen veel wapens die elk op hun eigen manier te beheersen vallen.

De wapens vormen echter niet het meest vernieuwende aspect van de combat. Gevechten bereiken namelijk hun hoogtepunt met de zogenaamde Karakuri-technieken waarmee je vliegensvlug constructies bouwt. Zo stapel je kratten waar je tegenop omhoog rent, waarna je ervanaf springt om een krachtige slag naar beneden te maken. Of je bouwt springplanken, propellers en ziplines om je sneller over een gebied te bewegen. Het is ongelofelijk bevredigend om een combo neer te zetten waarin je bouwen en aanvallen combineert en een enorm aantal schadepunten ziet. Zo'n combinatie van bouwstenen creëert bovendien een fusie-Karakuri. Plaats je bijvoorbeeld drie springplanken op elkaar, dan krijg je een enorme hamer die de vijand verplettert, en plaats je twee torens met kratten naast elkaar, dan krijg je een stevige muur die vijanden tegenhoudt. Gedurende de game speel je overigens nieuwe combinaties vrij. De Karakuri-technieken bieden afwisselende gevechten doordat je een gevechtsarena kunt aanpassen, wat een fantastische draai geeft aan zowel de gevechten als het genre in zijn geheel.

Bouwen speelt ook buiten de combat een belangrijke rol. Over de hele wereld heen vind je Dragon Pits die je upgradet voor meer constructie-opties. Zo bouw je tenten voor een fast-travelpunt, om eten te maken, een smederij op te zetten of om pantsers en wapens te verbeteren. Dat zijn stuk voor stuk handige tools die de jacht op monsters op meerdere vlakken gemakkelijker maken. Je wordt krachtiger, bent sneller bij je bestemming of krijgt nieuwe bouwmaterialen. Alle bouwwerken in de game blijven staan nadat je een gevecht hebt gewonnen of wisselt tussen gebieden. De constructies zorgen ervoor dat je gemakkelijk overal een uitvalsbasis hebt en binnen de gebieden meer vrijheid geniet.

De game is daarentegen een stuk minder geslaagd op technisch vlak. Regelmatig gebeuren er framedrops, vooral wanneer er veel effecten tegelijk op het scherm komen. In stedelijke gebieden lijkt de framerate zelfs enkele seconden bijna te halveren. Grafisch is de game op consoles ook lang niet altijd een paradepaard; de texturen van oppervlaktes kunnen erg ruw zijn en de resolutie is in de performancemodus van de Playstation 5 en Series X maar 1080p met een 60fps-target. Ook zie je soms Kemono in de lucht zweven op gecreëerde voorwerpen of omgevingselementen wat de immersie in grote gevechten breekt. Anderzijds ziet de game er ondanks die resolutie alsnog indrukwekkend uit dankzij de uitstekende belichting. Wild Hearts is op technisch vlak niet fantastisch, maar belemmeren doet het de oersterke gameplay meestal niet.

Op bijna ieder front weet Wild Hearts het hunting-genre te vernieuwen. De Kemono zijn interessante vijanden door hun fusie met de natuur, bovennatuurlijke krachten en hun invloed op de landschappen. Daarnaast helpen de Karakuri-technieken je zowel in als buiten de gevechten op weg. De game is op technische vlak verre van perfect, maar de valkuilen wegen niet op tegen de ontzettend sterke gameplay die Wild Hearts je tijdens de vele jachtsessies in Azuma biedt. Wild Hearts bewijst maar weer dat een goed hart goud waard is.

Voor de Wild Hearts review speelde Menno op de Xbox Series X. Wild Hearts komt op 17 februari uit voor pc, Playstation 5 en Xbox Series X/S.

Zelf jagen op Kemono? Je kunt hier Wild Hearts kopen op Bol.com