Where's My Water Review

Met een stijlvolle krokodil in de hoofdrol.

Krokodillen staan in games nog altijd te boek als opportunistische gluiperds. Denk aan de ronduit psychopatische King K. Rool uit Donkey Kong of de hongerige pixel-alligators uit Pitfal. Het ras heeft het zwaar te verduren en snakt naar een goede PR-boost. Zie hier ons nieuwe krokodillen icoon: Swampy the Alligator, de protagonist van de Iphone puzzel game Where's My Water? Op zijn knoeste schouders de zware verantwoordelijkheid om het tij te keren en het groene volk eindelijk in een beter daglicht te zetten.

Waar zijn vrienden zich vooral bezighouden met het doorknauwen van oude rioolbuizen, leidt de sympathieke Swampy een beschaafder bestaan: hij verleidt zijn lief met een romantische ballade, is een getalenteerd schaatser en terwijl de andere krokodillen beschimmelde pizzadozen leegslobberen snijdt Swampy netjes een stukje gegratineerde vis aan en drinkt een glaasje fris mineraalwater. Tussen de bedrijven door neemt hij uiteraard ook graag een bad en dat is waar jij als speler ten tonele verschijnt. Het blijkt namelijk nogal een hele taak om de goedgemutste Swampy van schoon water te voorzien zo diep onder de grond.

Swampy in actie! Hé, dat rijmt!

De bedoeling van het spel is simpel: breng door middel van het graven van verticale tunnels een bron van water naar Swampy's onberispelijke badkamer. In het begin is dat nog simpelweg een kwestie van slim tunneltjes graven maar het duurt niet lang voordat je pogingen gehinderd worden door verroeste pijpleidingen, ondergrondse schimmels en explosieven. Zuren en giftige dampen kunnen gemixt worden als verdelgingsmiddel om obstakels te verwijderen en zelfs stoom en ijs kunnen worden aangewend om je doel te behalen. Graven gebeurt door middel van het touchscreen en werkt naar behoren, al kan het priegelwerk op het kleinere Iphone scherm soms wat lastig zijn.

De vergelijking met de Angry Birds en Cut The Rope games is snel gemaakt: de levels zijn kort, volgen elkaar in snel tempo op en zijn verdeeld in diverse episodes. Op het moment van schrijven zijn er maar liefst 140 levels om je tanden in te zetten en ontwikkelaar Creature Feeb belooft regelmatige updates met nieuwe uitdagingen. Het spel is prima speelbaar als tussendoortje. Net als in haar inspirators werd er aan Where's My Water een rijkdom aan diverse bonussen toegevoegd. In elk veld zijn drie badeentjes te vinden en voor de hardnekkige gravers zijn er ook diverse collectibles verstopt, bonuslevels te unlocken en achievements te behalen.

Where's My Water is een aanrader voor de mobiele puzzelaar. Alhoewel de uitdagingen nergens echt lastig worden en de besturing niet altijd even optimaal is, zetten de charmante, kleurrijke graphics en aanstekelijke deuntjes een vrolijk en luchtig sfeertje neer. Een prima setting voor een uurtje of vijf puzzelplezier (al kun je daar twee uur bij optellen als je op zoek gaat naar alle extra's). Hoewel Swampy dan wellicht niet de stoere krokodillenheld is waar we al die tijd op hebben gewacht, maakt het innemende kereltje een hoop goed met zijn uitbundig gekir als jij erin slaagt hem te voorzien van een warm bad. En alle beetjes helpen, zullen we maar zeggen.

De review van Where's My Water doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan, want de game is vanaf nu beschikbaar voor iOS en Android en je betaalt er slechts 0,79 euro voor!

7 / 10

Where's my Water?