We Dance

Zet een stapje op de dansmat.

Sinds de val van het muziekgames zoals Guitar Hero en Rock Band twee jaar geleden is de fakkel overgedragen naar dansgames. Nieuwe topfranchises waaronder Just Dance en Dance Central kwamen uit het niets opgedoken en ook bekende namen uit de business werden al snel verbonden aan een game. Vorig jaar verscheen zo Michael Jackson: The Experience en mogen we binnenkort genieten van een soortgelijke Black Eyed Peas-game. En tussen al dit dansgeweld komt het kleine NordicGames met We Dance op de proppen.

Wat We Dance van alle eerder genoemde dansgames moet onderscheiden is de toevoeging van een dansmat, een accessoire dat al sinds jaar en dag gebruikt wordt in Japanse dansgames zoals Dance Dance Revolution, maar om een of andere bizarre reden nu pas gecombineerd wordt met de bewegingssensoren van de Wiimote. Dit betekent dat je We Dance op drie verschillende manieren kunt spelen: met enkel de Wiimote in de hand en dan worden enkel je armbewegingen geregistreerd, met enkel je voeten op de dansmat, of beiden in combinatie met elkaar.

Deze drie speelstijlen komen meteen ook overeen met de easy, medium en hard moeilijkheidsgraden en dat is met reden. De bewegingssensoren van de Wiimote blijven onvoldoende om nauwkeurig je bewegingen te volgen en te beoordelen, dus spastisch heen en weer gezwaai met je rechterhand is al voldoende om goede scores te verzamelen. In Medium hoef je enkel met je voeten tekeer te gaan op de dansmat en dat stuk plastiek is gelukkig al een heel stuk accurater. Toch is de aanduiding van wat je met je voeten moet doen nogal onduidelijk en zijn de danspasjes die je moet uitvoeren ook nogal saai en ongeïnspireerd. Wanneer je op de hard difficulty speelt wordt alles nogal ongemakkelijk. Het is praktisch onmogelijk om tegelijk te zien wat je moet doen met je handen en voeten.

En daar zit eigenlijk het grootste probleem van We Dance. De game probeert een meer complete danservaring te bieden door de Wiimote met de dansmat te combineren, maar de interface is er te onhandig voor. Ga je een moeilijkheidsgraad lager, dan zit je ofwel met een zeer onnauwkeurige armzwaai-game ofwel met een degelijke maar eigenlijk ook eentonige dansmatgame zoals we ze al kennen sinds de jaren '90.

Spijtig, want de muziekcatalogus die op de disc staat is dik in orde. Naast klassiekers zoals MC Hammer's "U Can't Touch This", de "Macarena", "Spice Up Your Life" van de Spice Girls, "Rhythm Is A Dancer" van Snap!, "Eye of the Tiger" en "Jungle Boogie" van Kool & The Gang zitten er ook meer hedendaagse liedjes tussen zoals muziek van Fatboy Slim, OK Go!, Pixie Lott, B-52's, Pendulum, Outkast en meer. Een indrukwekkende selectie dus die zeker bij mensen rond de twintig in het geheugen gegrift staan.

De goede muziek, gecombineerd met de mogelijkheid om tot met vier spelers tegelijk te spelen, is de reddende factor voor We Dance en geeft een geldige reden om de game boven te halen op feestjes waar iedereen al een aantal flesjes bier opheeft. Het is op zo'n momenten dat het eigenlijk niet zo heel veel uitmaakt dat de danspasjes repetitief zijn en dat de Wiimote alles wat je doet superfantastisch vindt.

Bewegende footage uit We Dance voor de Wii.

Naast gewoon dansen op muziek heb je ook nog een aantal andere features in We Dance. Zo kun je de clipjes van alle muziek ook bekijken zonder dat een silhouet je danspasjes voordoet en is er ook een dansschool om de danspasjes in te oefenen vooraleer er een score op geplakt wordt. Er is ook de optie om extra liedjes te downloaden voor 300 Wii Points per track.

Valt We Dance aan te raden? Niet echt. De game doet niets dat andere dansgames niet beter doen en terwijl de dansmat een welkome toevoeging is zorgt dat er toch ook voor dat de game iets minder plug-and-play is. Voor wat aanvoelt als een game zonder hoog productiebudget heeft We Dance toch een zeer indrukwekkende muziekcatalogus beschikbaar maar de dansroutines brengen niet meteen een drang met zich mee om je pasjes te perfectioneren. Een goede game dus voor mensen die tekeer willen gaan op muziek als "Rhythm is a Dancer" en gamers die nostalgische gevoelens hebben voor de plastieken dansmat. De rest kan deze rustig laten passeren.

De review van We Dance doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan, want de game is vanaf nu beschikbaar voor de Wii.

6 / 10

We Dance