WarioWare: Get It Together! review - Fantastische chaos

Samen staan we sterker.

WarioWare: Get It Together! is slim ontworpen, bijzonder herspeelbaar en een fantastische multiplayerervaring.

De WarioWare: Get It Together! review (Switch) van Carl kijkt of de reeks ook op de Switch standhoudt.

De WarioWare-reeks gaat ondertussen al bijna twintig jaar mee en brengt steeds chaotisch vertier naar Nintendo-platformen. WarioWare: Get It Together! is de eerste game in de reeks op de Nintendo Switch en meteen een van de meest ambitieuze titels in de serie, met een nieuwe focus op multiplayer. Die nieuwe ambities zijn ook nodig, want hoewel de microgames in elke WarioWare-game erg creatief waren, werd de formule voorspelbaar. Get It Together! breekt geen potten met een radicaal nieuwe aanpak, maar heeft wel slimme aanpassingen die de game naar een bijzonder hoog niveau tillen.

Traditiegetrouw volg je in de Story-modus Wario en zijn team WarioWare-personages zoals 9-Volt, Mona, Dr. Crygor en meer. Na (alweer) een gefaald plan om snel geld te verdienen, wordt de cast in een videogame gezogen die ze zelf hebben ontwikkeld. Het is een dun excuus om je door dozijnen microgames heen te sturen, maar dat stoort nooit. Elk personage krijgt een verzorgd en grappig introfilmpje, de hoofdstukken zijn ter variatie thematisch ingedeeld, en het tempo van de Story-modus blijft hoog.

Cover image for YouTube videoWarioWare: Get It Together! - Overview Trailer - Nintendo Switch

De basisformule van WarioWare blijft in Get It Together! dezelfde. Je vliegt in een razend tempo door een collectie microgames heen, met een eclectische artstijl die haast doet denken aan de begingeneriek van Monty Python's Flying Circus. Je krijgt een korte instructie zoals 'Ontwijk' of 'Verzamel' en hebt vervolgens ongeveer vijf seconden om de taak te voltooien. De situatie bliksemsnel inschatten en accuraat reageren is de sleutel tot succes. Naarmate je verder raakt, wordt het tempo opgedreven. Je hebt vier levens en wanneer die opraken, is het over en uit. Versla je de baas aan het eind van een collectie, dan speel je het volgende stuk verhaal en de volgende hoop microgames vrij. De formule is ondertussen bekend, maar blijft ook in Get It Together! uitermate goed werken. Het hoge tempo, de intensiteit en de humor werken allemaal verslavend.

Een van de grootste innovaties in Get It Together! is de focus op herspeelbaarheid. Dat is vooral te danken aan de ongeveer twintig speelbare personages, die elk een unieke speelstijl hebben. Wario zweeft bijvoorbeeld soepel rond met een jetpack, terwijl 18-Volt helemaal niet kan bewegen maar wel langeafstandsaanvallen heeft. Penny heeft dan weer een waterkanon om objecten te raken, maar rondbewegen is een uitdaging. Hoewel de minigames hetzelfde blijven, moet je dus een drastisch andere aanpak overwegen afhankelijk van welk personage je bestuurt. Dat zorgt niet alleen voor een extra laag nadenken, maar het geeft de microgames meteen een veel hogere 'replay value'. Zo pakt Get It Together! moeiteloos een van de grootste gebreken van de oude Warioware-games aan.

Cover image for YouTube videoWarioWare: Get It Together! - Nintendo Treehouse: Live | E3 2021

Ook de focus op co-op is nieuw en bijzonder geslaagd. Je kunt de hele Story-modus nu met twee spelers doorlopen, zowel via 'couch co-op' als via een draadloze verbinding tussen twee systemen. De microgames worden op een nuttige en uitdagende wijze aangepast voor twee spelers, zoals meer verzamelbare objecten of het slim positioneren van de spelers zodat coördinatie cruciaal wordt (denk maar aan hoe je soms aan weerszijden van een object wordt geplaatst, zodat je elkaar onbedoeld tegenwerkt tenzij je coördineert). Het is heel slim design dat co-op chaotisch maar fantastisch amusant maakt. Ook hier zorgen de verschillende personages voor extra diepgang, aangezien jij en je gamingkompaan elk andere vaardigheden hebben.

Wil je met drie of vier spelers aan de slag, dan vind je je heil in de Variety Pack-modus. Hier zijn er tien games die speciaal bedoeld zijn voor grotere groepen. Minigames als Gotta Bounce en Daily Grind blinken uit in creativiteit en zijn ook echt verslavend omdat ze helemaal andere en geslaagde mechanics hebben. Andere games zoals volleybal-game High Five zijn dan weer iets te simplistisch om lang te boeien, en nog andere zoals Rising Star en Duelius Maximus zijn dan weer ongeïnspireerde variaties op de normale microgames. Variety Pack is dus een erg gemengde ervaring. De microgames blijven de echte reden om WarioWare: Get It Together! te spelen.

Cover image for YouTube videoWarioWare: Get It Together! – Announcement Trailer – Nintendo Direct | E3 2021

Tot slot geeft de game je nóg een reden om de games te herspelen door de aanpasbaarheid van alle personages. Eens je de Story-modus voltooit, kun je immers cadeautjes voor je crewleden kopen. Door de juiste cadeaus aan de juiste teamgenoten te geven, versterk je je band en kun je de personages aanpassen met unieke kleuren en skins. Tevens speel je de Wario Cup vrij, een roterende wekelijkse uitdaging. Vervul je die, dan krijg je een grote hoeveelheid in-game geld. Je kunt ook meedingen naar een hogere plek op de leaderboards. De games zijn al heerlijk verslavend, en de leaderboards voegen een heerlijke extra competitief aspect toe dat je nog meer zin geeft om een allerlaatste keer te proberen.

WarioWare: Get It Together! doet niks radicaal nieuws met de reeks, maar slimme aanpassingen maken dit een fantastische ervaring. De Story-modus is charmant en kun je nu volledig met twee spelers doorlopen. De games worden licht aangepast in co-op en zijn slim ontworpen om je steeds te blijven uitdagen. Het feit dat je nu moet kiezen uit verschillende personages met allen een heel specifieke speelstijl voegt een extra laag uitdaging toe en maakt de game bijzonder herspeelbaar. De Wario Cup en aanpasbaarheid van de personages dragen daar nog verder aan bij. Tot slot is ook de Variety Pack-modus een fijne manier om de game in multiplayer te spelen (al zij het met enkele mindere modi). WarioWare: Get It Together! is heerlijk chaotisch vertier.

De WarioWare: Get It Together! review vond plaats op de Nintendo Switch.

WarioWare: Get it Together

Nintendo Switch