Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Valve verandert regels rond Steam Early Acces

Als waarschuwing voor ontwikkelaars en om consumenten te beschermen.

Valve heeft de regels van Steam Early Acces aangepast en richtlijnen beschikbaar gemaakt voor ontwikkelaars die hun game willen uitbrengen via dit platform.

Het reglement dicteert dat Early Acces bedoelt is als 'een plek voor games die speelbaar zijn in alfa of bèta status en een eerlijke prijs vragen voor wat er al speelbaar is.' Ontwikkelaars moeten ook plannen hebben om de game verder te ontwikkelen voor een volwaardige lancering, wanneer de game dus echt af is. De strenge regels zijn een reactie op klachten van spelers over de huidige staat van Early Acces. Het komt volgens hen te vaak voor dat de kwaliteit van deze games onder de maat is, of dat de games niet meer verder worden ontwikkeld.

Steam Early Acces is ontworpen om zo ontwikkelaars de kans te geven om hun games te verkopen voordat deze klaar zijn. Op deze manier krijgen zij de financiële mogelijkheden om verder aan hun games te werken. Het blijkt echter dat hier misbruik van gemaakt wordt of dat ontwikkelaars geen volledig product afleveren. Recentelijk werd al bekend dat drie kwart van de Early Acces-games nog steeds niet af zijn.

"Als je een game uitbrengt in Steam Early Acces, dan is er een verwachting van de consument dat je verder gaat met ontwikkelen tot het punt waarop de game als volledig afgewerkt kan worden beschouwd," leest het document. Hoewel Valve begrijpt dat het fout kan gaan en de game echt niet verder kan, benadrukt de platformhouder het belang van een goede communicatie met de consumenten. "We verwachten dat de ontwikkelaars de spelregels volgen die bedoeld zijn om de klanten te informeren en duidelijke verwachtingen scheppen als ze je game kopen."

Deze verwachtingen houden in dat ontwikkelaars geen specifieke beloftes mogen maken over eventuele toekomstige veranderingen. Dit betekent dat er duidelijk moet worden gemaakt in welke staat de consument de game koopt, niet op de belofte van een toekomstig product die wel of niet zal uitkomen.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, newsletters, and more!

Related topics
Over de auteur

Lenne Kuin

Redacteur

Rolt nog met regelmaat diverse huis- en tuinartikelen in Katamari Damacy op. Verliest zich echter ook met gemak in role-playing games en point-and-click adventures.

Reacties