Uncharted: Legacy of Thieves Collection review - Allesbehalve een beroving

Twee schatten voor de prijs van één.

Uncharted: Legacy of Thieves Collection bundelt twee spetterende avonturen waarvan de magie jaren later nog steeds intact is.

De Uncharted: Legacy of Thieves Collection review van Joachim Beunckens neemt je mee op avontuur - maar deze keer op de PS5.

Na vier bloedstollende avonturen werd Nathan Drake enkele jaren geleden door PlayStation op pensioen gestuurd. Hij moet dus verrast zijn geweest toen de jongens en meisjes van Naughty Dog hem opbelden en vroegen of hij zin had in een tweede ronde op PlayStation 5, waarop hij nadien bij zijn oude vriendin Chloe op de koffie ging met de vraag of ook zij wat plaats in haar kalender had. Uncharted: Legacy of Thieves Collection bevat immers niet één, maar twee van de beste games in de franchise. In een era waar remasters ons om de oren vliegen, rijst echter de vraag: kun je deze collectie nog aan je drukke gameschema toevoegen? Het antwoord is: ja, we maken altijd tijd voor meer Uncharted. Zelfs wanneer het een heruitgave is.

Reislustigen krijgen met de collectie twee bevredigende avonturen die zich op verschillende locaties afspelen. In Uncharted 4: A Thief's End reis je in het kielzog van de beruchte piratenkapitein Henry Avery die op een verborgen eiland de legendarische piratenkolonie Libertalia stichtte. Pittoreske locaties zoals Italië, Schotland en Madagaskar krijgen een prominente rol tijdens de zoektocht. De vierde hoofdtelg doet meteen dienst als slotstuk van Nathan Drakes verhaal, waarin hij levens van dierbaren en fonkelende dubloenen tegen elkaar afweegt. Vergeleken met vorige delen in de reeks stapt Uncharted 4: A Thief's End weg van bovennatuurlijke elementen en kiest het voor een geloofwaardiger piratenavontuur met complexe thema's zoals hebzucht en trouw. Dat komt de beleving alleen maar ten goede: je voelt je namelijk meer verbonden met de personages en de innerlijke dilemma's waarmee ze worstelen.

Cover image for YouTube videoUncharted: Legacy of Thieves Collection – Launch Trailer | PS5
Uncharted: Legacy of Thieves Collection review - Je verkent tal van exotische en memorabele locaties.

Duizenden kilometers verder speurt Chloe Frazer in de spin-off Uncharted: The Lost Legacy het zuidwesten van India af op zoek naar de Tusk of Ganesh, een gouden met edelstenen belegde slagtand. Tijdens haar jacht op de felbegeerde schat heeft ook zij met emotionele beproevingen af te rekenen. Het tweede deel van de collectie gaat dus voor dezelfde realistische aanpak, maar laat zich qua 'set pieces' duidelijk meer door voorgaande games inspireren. Denk aan een Greatest Hits-album waarin herkenbare sequenties uit vorige avonturen naar de voorgrond treden, zoals onder andere een sensationele treinachtervolging. Het avontuur van Chloe Frazer en Nadine Ross voelt zelfs aan als een testpiloot voor de toekomst van de franchise. Daarmee speelt Uncharted: The Lost Legacy op veilig, maar demonstreert het dat beide dames bekwaam en charismatisch genoeg zijn om de openstaande vacature in te vullen.

Zelfs een consolegeneratie later spelen de twee verhalen nog steeds vlot. Het tempo is zo strak geregisseerd dat je je geen seconde verveelt. Dat heeft ook voor een aanzienlijk deel met de structuur van beide games te maken. Waar vele andere franchises intussen de sprong waagden in een openwereldblauwdruk, houdt Uncharted vast aan een lineair pad. Alles is netjes ingedeeld in hoofdstukken, wat in tegenstelling tot andere games voor een heel filmische ervaring zorgt. En laat dat net paradoxaal genoeg bijdragen aan de herspeelbaarheid: de productiewaarde van Uncharted: Legacy of Thieves Collection ligt zo hoog dat je er makkelijk meerdere keren van kan smullen, ook als je de ontknoping al kent.

Cover image for YouTube videoUncharted: Legacy of Thieves Collection - Pre-Order Trailer | PS5
Uncharted: Legacy of Thieves Collection review - Het tempo dendert voor als een trein - er is altijd wel iets spectaculair.

Tegelijk injecteerden beide games vernieuwing in de reeks. Het ontwerp bestaat traditioneel uit een evenwichtig drieluik: combat, verkenning en puzzels. Ze wisselen elkaar af om eentonigheid te vermijden, maar deze twee titels introduceren ook een klimtouw met grijphaak die een meerwaarde biedt aan elk van de drie onderdelen. Zo wordt combat plots een heel stuk verticaler, ontstaan er waanzinnig acrobatische stunts tijdens het verkennen en helpen de wetten van de fysica een handje om bepaalde puzzels op te lossen. Chloe Frazer gaat zelfs nog een stapje verder door zich in Uncharted: The Lost Legacy op haar 'lockpicking'-vaardigheden te beroepen. Aan gameplayvariatie dus geen gebrek.

Wat brengt deze PS5-upgrade met zich mee? Allereerst is alles speelbaar in een haarscherpe native 4K-resolutie tegen 30 frames per seconde. Op een lagere resolutie van 1080p vloeit de actie dan weer tegen 120 frames per seconde (als je scherm dat kan ondersteunen). Laadtijden zijn bovendien onbestaande; je gaat in een oogwenk van het hoofdmenu naar de game. Daarnaast geniet je met een PS5-controller van adaptive triggers en haptic feedback. Regendruppels voelen bijvoorbeeld tintelend aan de vingers terwijl een ronkende jeepmotor in je handpalmen brult. Het interne design van de games is weliswaar hetzelfde gebleven, wat betekent dat je op zeldzame momenten met een iets te wispelturige camera moet afrekenen. Een groot euvel is dat echter nooit. Dankzij de PS5-upgrade zijn deze technische meesterwerken kortom nog indrukwekkender.

Uncharted: Legacy of Thieves Collection review - Beide games blijven uitstekend.

Voor dit alles hoef je bovendien niet te diep in de buidel te tasten, want de PS5-collectie wordt voor 49,99 euro aangeboden aan nieuwe spelers. Eigenaars van de bestaande PS4-versies kunnen voor een voordelige 9,99 euro upgraden naar hetzelfde pakket. Een zeer aanvaardbaar prijskaartje vergeleken met het doorgaans duurdere PS5-aanbod.

Uncharted: Legacy of Thieves Collection levert een tweede triomfronde voor twee van de beste games uit het volledige avontuurgenre. Extraatjes zoals een hogere resolutie en framerate die je van een PS5-upgrade mag verwachten, zijn dan ook aanwezig. Bijna zes jaar na datum doorstaan de games nog steeds de tand des tijds dankzij hun strakke tempo en hoge productiewaarde. En dat voor een uiterst schappelijke prijs. We geven Nate een tikkeltje gelijk: soms is de lokroep van het avontuur gewoon te groot om onbeantwoord te laten.

De Uncharted: Legacy of Thieves Collection review vond plaats op de PlayStation 5.