Uncharted 2

Sublieme single- én multiplayer!

Oude ruïnes binnentrekken op zoek naar een verborgen schat, valkuilen omzeilen, geheime deuren openen en mythische vijanden verschalken, het is allemaal reeds zo oud als de straat. Iedereen is al jarenlang vertrouwd met de capriolen van Indiana Jones, we kennen elke pixel van Lara’s achterwerk van buiten nadat we urenlang over haar tempels...euh met haar door tempels, natuurgebieden en oude dorpen zijn gekropen. Ik had dan ook serieus mijn twijfels of het genre mij ooit nog kon begeesteren als weleer.

Uncharted 2 is hierin echter ruimschoots geslaagd door een slim gebruik van hedendaagse, doch vernieuwende gamemechanics. In deze titel volg je het verhaal van Nathan Drake, schatten- en rokkenjager par excellence. Hoewel hij een hele lading artefacten heeft overgehouden aan zijn vorige avontuur, kruipt hij terug in zijn oude rol om het mysterie achter Marco Polo te ontrafelen. Marco (hoor ik iemand Polo roepen?) was een ware wereldreiziger en dat aspect vind je gelukkig terug in Uncharted 2: Among Thieves. Waar je in de eerste versie voornamelijk door jungles en ruïnes trok, is de spelwereld deze keer veel uitgebreider. Op je tocht bezoek je eveneens heel wat natuurgebieden waaronder het Himalaya gebergte en grootse jungles, maar ook oude graftombes, verwoeste steden, musea en tal van basissen. Heel wat variatie dus wat de gameplay zeker ten goede komt.

De, euh... animaties zijn bijzonder euh...beweeglijk! Eens horen of ze vanavond iets te doen heeft.

Ook het verhaal is minstens even goed als de eerste editie. Naughty Dog weet maar al te goed dat een leuke aangename atmosfeer met een geloofbaar en entertainend verhaal een sterke meerwaarde geeft, en dat is hen ook gelukt in deze titel. De personages stralen allemaal hun eigen identiteit uit en overtuigen met sublieme voice-acting in cutscenes en kleine opmerkingen doorheen het spel. Uncharted 2 voelt ook niet aan alsof je de game op je eentje speelt, de interactie tussen jou en je partner is van hoogstaand niveau en zit vol humoristische momenten. Veel van die momenten zouden zo weggelopen kunnen zijn uit een goede Hollywood film, een knappe prestatie dus.

Je lotgenoten dienen niet enkel voor vermaak, ze geraken ook verwikkeld in heel wat vuurgevechten. En het moet gezegd zijn, Naughty Dog levert alweer een superieure AI af die ervoor zorgt dat je compagnon steeds een aanwinst is en je zeker niet voor de voeten loopt. Ze gedragen zich realistisch, belagen vijanden, lopen rond om een betere positie te zoeken en werken ook goed samen met je om bepaalde tegenstanders te doden.

Helaas, dat idee kreeg een kille ontvangst

Daartegenover staat de uitmuntende AI van je tegenstrevers. Zoals voorheen draait de actie rond het gebruik van cover. Zowel jij als de bad guys zoeken objecten om zich achter te verbergen en proberen dan het overwicht te krijgen. Afhankelijk van jouw positie rukken ze op en slagen ze er meer dan eens in om je te omsingelen waarna het een hele klus wordt om te ontsnappen. Uncharted 2 biedt jou echter veel meer tactische mogelijkheden. Je kan gebruik maken van stealth om vijanden neer te halen, maar dit vereist de nodige portie geduld en tactisch inzicht. Meermaals kan je ook Nathan’s klimkunsten boven halen om gebouwen binnen te dringen en vandaar de vijand te belagen. Het klinkt eenvoudig, maar herhaaldelijk was het aan mij om een uitweg te zoeken terwijl ik de hete adem (en de rode laserlichten van sluipschutters) in mijn nek kon voelen.

Toch draait niet alles rond vuurgevechten, heel wat actiescènes maken gebruik van je omgeving of allerlei voertuigen en wapentuig. Vooral het tweede deel van het spel is een ware revelatie waarin de game naadloos tot de verbeelding sprekende scènes aan elkaar breidt. Uncharted weet ook perfect de heilige kelk in het juiste midden te houden qua afwisseling. Wanneer je je weg hebt gebaand door een peloton aan soldaten kom je plots uit in een oude vestiging vol vreemde objecten dat duidelijk ooit als een heiligdom heeft gediend. De sfeer slaat helemaal om en je kijkt verwonderd om je heen, er is geen doorgang en toch zal je hier verder moeten geraken.