Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

UFC Undisputed 2010 volgens Neven Dravinski

Over MMA, EA en … Chuck Norris!

Eurogamer België kreeg de kans om de producer van UFC Undisputed 2010 te interviewen. De Amerikaan van Kroatische afkomst Neven Dravinski heeft alvast zijn eigen kijk op de dingen.

Eurogamer België: Wat kunnen de spelers online ervaren?

Neven Dravinski: Wij hebben de online exhibition zoals vorig jaar, maar daar blijft het niet bij. Met UFC Undisputed 2010 brengen wij nu ook het concept van online camps naar de gamer. Vergelijk het met een guild of een clan. Je gaat naar een fight camp waar er opdrachten zijn, een leaderboard en je kan tegen andere camps vechten. Het is een goede mogelijkheid om iets te vertegenwoordigen dat groter dan jezelf is. Verder zijn er ook challenges in de career mode die samenhangen aan de online camps.

Eurogamer België: Wat wordt er allemaal bepaald door de UFC/Dana Winter?

Neven Dravinski: De UFC heeft heel veel input en brengt veel aan. Het is niet meer dan natuurlijk, want het is hun merk. Zij geven dan ook de meeste bevelen en moeten dingen goedkeuren. Voor de toegang tot hun vechters en de bijhorende statistieken zijn zij een hele goede partner.

Belangrijker is dat wij ook toegang krijgen tot hun mensen. Zo is makkelijker om audio en beelden vasten te krijgen. Uiteindelijk voelen wij als ontwikkelaar ons een deel van de UFC en zij zijn een goede medepartij. De UFC weet ook dat wij voor extra populariteit en impact zorgen bij het grote publiek. Zie ons als de digitale extensie van het merk.

Eurogamer België: Waarom durfde THQ wel een samenwerking aan met de UFC in tegenstelling tot Electronic Arts?

Neven Dravinski: Ik weet het eigenlijk niet, maar eigenlijk is dat wel een interessante vraag. THQ zag in dat het om een sterk merk ging en een grootse sport. Niet alleen is de sport opwindend, maar de vertaling naar een videogame is zeer makkelijk. Volgens mij creëerden wij dan ook een goede fighting game.

Het is representatief voor mixed martial arts en het merk. Het is meer mainstream aan het worden en nu wil opeens iedereen samenwerken of een graantje meepikken. Volgens mij is dit de toekomst van vechtsporten. THQ kijkt dan ook voor een verdere samenwerking in de toekomst.

Eurogamer België: Gaat het hier om een jaarlijkse licentie van de UFC of om een langdurige samenwerking?

Neven Dravinski: Wij hebben een overeenkomst voor een langere termijn.

Eurogamer België: Dus jullie zijn niet bang dat EA misschien de UFC wil overtuigen met een beter bod?

Neven Dravinski: Om eerlijk te zijn interesseert het mij eigenlijk niet. Mijn interesse gaat enkel uit naar een zo goed mogelijke game te maken en wij doen dit nu jaar na jaar. Het afgeleverde product was altijd kwaliteitsvol. Niemand weet wat de toekomst brengt, maar wat wij onder controle kunnen hebben is ook onder controle.

Eurogamer België: Zorgt wat onderlinge competitie juist voor een beter product?

Neven Dravinski: Competitie hebben is in alle disciplines goed. Gamers en fans van mixed martial arts zijn de grote winnaars. Nu heb je opeens twee uitgevers die met een gelijkaardige game komen in een korte periode. Twee jaar geleden was dit niet eens mogelijk geweest.

Eurogamer België: Waar geniet jij het meeste van aan de game?

Neven Dravinski: Dat is een simpele vraag: de gameplay. Het speel soepeler, sneller en alles ziet er daardoor beter uit. We hebben in de game nieuwe modes en features gestoken, maar ik kijk gewoonweg heel graag naar de gameplay. Wij hebben onze tijd echt gestopt in de aspecten die vorig jaar ontbraken. De feedback die we er over kregen was tot nu toe dan ook goed.

Eurogamer België: Heb je een persoonlijke voorkeur voor sommige vechters

Neven Dravinski: Eigenlijk niet, ik bekijk ze als medewerkers. Ik heb veel respect voor hun en voor iedereen die het aandurft om de Octagon te betreden. Het zijn indrukwekkende atleten met een grote toewijding. Er is veel lef voor nodig om te doen wat zij doen. Als ik een gevecht bekijk kan ik voor iedereen juichen.

Door onze toegang binnen de UFC praatte ik met veel van de vechter en krijg je ook meer inzicht op hun leefwereld. Veel van deze mannen zijn eigenlijk gewoon normale personen zoals jou en mij. Het is gewoon hun job om het op te nemen tegen andere mannen in de kooi.

Eurogamer België: Komen er updates en DLC voor UFC Undisputed 2010?

Neven Dravinski: De statistieken van de vechters updaten we regelmatig online. Wat DLC betreft zijn er wat plannen. We houden onze opties open, maar ik kan er op dit moment niet echt op ingaan. Alles wat ik kan zeggen is: stay tuned.

Eurogamer België: Laatste vraag: Wie wint het in de ring? een UFC-vechter of Chuck Norris?

Neven Dravinski: Uhm (lacht), wel ik denk dat Chuck Norris eigenlijk veel ervaring bezit. Hij is eigenlijk een goede ambassadeur voor martial arts. Chuck Norris zou in zijn juiste gewichtsklasse het goed doen, maar het is geen sport die medelijden toont aan veteranen. Vechters worden steeds jonger en beginnen heel jong aan hun carrière. Hun dagelijkse training is zeer intens en veeleisend. Chuck Norris zijn optreden zou niet beschamend zijn, maar uiteindelijk zou hij toch verliezen.

Eurogamer België: Bedankt voor je tijd, en tot een volgende keer.

Neven Dravinski: Het was fijn om met je te praten. Zeker tot een volgende keer!

Neem ook zeker onze hands-on preview eens door van UFC Undisputed 2010!

Reacties