Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

UFC Undisputed 2010 (hands-on)

THQ heerst opnieuw in de ring.

Met goede moed en hoge verwachtingen zakte ik af naar het Hilton in Amsterdam voor mijn eerste speelsessie met UFC Undisputed 2010. In de aanwezigheid van producer Neven Dravinski (met wie we ook een leuk interview afnamen) en UFC-vechter Stefan Struve werden er meer details onthuld. Daarna maakte ik mij op voor een uitgebreide hands-on waarin ik het onder meer opnam tegen mijn Nederlandse collega Yarno - wiens bevindingen rond het spel op Eurogamer Nederland terug te vinden zijn.

Er valt alvast goed nieuws te rapen voor wie de eerste game veelvuldig in zijn console stak. De basis blijft namelijk zo goed als behouden. Slaan, trappen en iemand op de grond dwingen gaan stuk voor stuk even eenvoudig als daarvoor. Bovenop dit alles zijn er verbeteringen aangebracht zoals een sway-systeem. Zo kan je nu onder een slag induiken en met een genadeloze counter uitpakken. De kooi, bekend als de 'Octagon', speelt ook een grotere rol. Deze "cage physics" zorgen voor een ander strategisch inzicht. Haak in bij een andere vechter en duw hem tegen de rand aan. Jij kan hierdoor harder en effectiever inslaan op de tegenstander en hij heeft niet meer zoveel ruimte om uit te halen.

Om tegemoet te komen aan beginnende gamers en de leercurve minder steil te maken werden er aanpassingen aangebracht aan de grondgevechten. Het gaat slechts om subtiele veranderingen, maar alles wordt op die manier iets makkelijker. Als je de huidige trend binnen de mixed martial arts (MMA) ziet, merk je al gauw dat dit in het echt ook steeds meer aan belang wint.

Nog een element waar men aan sleutelde is het creëren van je eigen vechter. De keuzemogelijkheden zijn nu zo groots dat je ongetwijfeld een vechter maakt die volledig aan je verbeelding voldoet. Dit gaat van meer lichaamstypen tot 59 verschillende haarstijlen. De kleur van je vechters haar is nu ook onbeperkt. Van gifgroen tot helrood, alles is mogelijk. Tatoeages worden nu aangebracht via een eenvoudig drag-and-dropsysteem. De look van je personage bepalen tot het uiterste is cool, maar uiteindelijk draait alles rond het vechten.

In UFC Undisputed 2010 blijf je niet meer beperkt tot twee stijlen. Er is gekozen om de speler meer controle te geven. Ben je niet zo bekend met MMA dan is er de mogelijkheid om bestaande templates aan te passen, maar veel fijner is je vechtstijl helemaal zelf op te bouwen. Aangezien er voor elke beweging uit de 2009 editie van UFC minstens eentje bij gekomen is, zal je nooit op je honger blijven zitten. Voor het eerst speelt ook de selectie van je favoriete hand een rol. Om je niet alle topmoves te geven, ben je wel beperkt tot een aantal punten.

Maar hier stopt het niet! Er is ook nog zoiets als 'The Game is Watching You'. In filmpjes die net voor je matchen te zien zijn spelen jou beslissingen een rol in het verdere verloop. Rivaliteiten ontstaan, het publiek kiest kant en commentatoren spelen op deze gegevens in. Eens je carrière van start gaat in de World Fighting Alliance (WFA) moet je trainen en gevechten winnen om opgemerkt te worden door de onvermijdelijke Dana White. Detail voor de kenners: jouw coach is de MMA-coach Marc Laimon. Doorheen de game zal je dan ook vaker bekende coaches tegenkomen. Bekende gezichten spelen een grote rol in UFC Undisputed 2010. Niet alleen de meer dan honderd vechters (drie extra voor de PlayStation 3) worden realistisch weergegeven, maar ook aan de scheidsrechters is gedacht. Voor wie dit nog niet genoeg vindt: ook de bekende Octagon-girls zijn van de partij.

De vechttechnieken uit UFC Undisputed 2010 in beeld.

Eens je aan de top bent zul je voortdurend de strijd moeten aangaan om er te blijven. Voldoende training is geen overbodige luxe want je statistieken gaan met het ouder worden naar beneden en verstrijken met de tijd naar onder. Tussen gevechten door is het ook aangeraden om specifiek te trainen op je zwakke punten ten opzichte van je volgende tegenstander. Met het ouder worden speelt ook permanente schade opgelopen doorheen de jaren een rol.

Grafisch ziet het geheel er veel vloeiender uit dan het voorgaande deel. Hierdoor bereikt het realisme een hoger niveau, gewoonweg omdat het vechten beter aanvoelt. Qua looks overtreft dit deel dan ook moeiteloos andere fightgames. Hoewel ik de online mogelijkheden niet kon testen geloof ik wel in de opties die worden aangeboden. Zo wordt het mogelijk om aan online Fight Camps mee te doen. Op die manier wordt de community naar voren gebracht.

Zoals het er nu naar uitziet wordt dit opnieuw een topper. Het wordt voor EA Sport MMA bijna een onmogelijk taak om dit jaar met de titel van beste MMA-game te gaan lopen. Hier kan zelfs een contract met de “minder league” Strikeforce niet tegen op.

Reacties