Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

In gesprek met Two Tribes

Over Toki Tori, de iPad en foute moppen.

Een maand geleden namen wij de PC-versie van Toki Tori, een verslavende puzzelgame, onder handen. Redacteur Nico was best wel onder de indruk van het eindresultaat en beloonde het spel met een dikke acht. Meer nog, achteraf bleek de arme stakker 's nachts te dromen van eitjes en kuikentjes in allerlei verontrustende combinaties en omgevingen. Als vorm van therapie gaven we Nico de kans om alle vragen die nog in zijn hoofd aan het rondspoken waren te lanceren richting Two Tribes, de Nederlandse ontwikkelaar verantwoordelijk voor Toki Tori.

Eurogamer België: Hallo, Two Tribes! Hartelijk dank voor dit interview. Eerst even dit: met wie spreken we, en wat doe je bij Two Tribes? Wat is er het leukste aan je job?

Collin van Ginkel: Collin van Ginkel is de naam en ik heb de leukste baan. Ik ben de Creative Director bij Two Tribes en een van de oprichters. Ik hou toezicht over de creatieve kant van onze projecten en ben vaak betrokken bij beslissingen over de look en feel van onze games.

Eurogamer België: Toki Tori is nu ook verkrijgbaar voor de PC en werd bij ons heel positief ontvangen. Zopas haalde Steam plots een nieuwe level en een nieuwe achievement binnen voor Toki Tori. Mogen we nog updates verwachten in de toekomst?

Een screenshot uit de meest recente versie van Toki Tori die beschikbaar is via Steam.

Collin van Ginkel: We hebben net toevallig een grote update online gezet. Weer een nieuw level en een toffe nieuwe feature waarmee je kunt terugspoelen als je een foutje hebt gemaakt bij het oplossen van een level! We hebben nog een plan voor een level editor, maar het is helaas te vroeg om daar al iets over te zeggen.

Eurogamer België: We noemden het level ontwerp 'verduiveld clever', en daar blijven we bij. Hoe zo'n level tot stand komt hebben jullie al eens uit de doeken gedaan, en ook hoe het mis kan lopen, maar is er één level waar jullie verschrikkelijk trots op zijn?

Collin van Ginkel: Er hebben meerdere level designers aan Toki Tori gewerkt en ik denk dat ze allemaal hun eigen favoriete level hebben. Ik denk vooral dat we trots mogen zijn op het feit dat we de levels tot op het einde, zoals jullie dat zo mooi zeggen, verduiveld clever hebben kunnen houden. We hebben echt ons best gedaan om elk level een eigen uniek opzet mee te geven.

Eurogamer België: De PC- en Wii-versies zijn natuurlijk een remake van Toki Tori op GBA. Hebben jullie nog plannen voor een échte sequel?

Collin van Ginkel: "Altijd!" is het antwoord waar je niet zoveel aan hebt, maar het is wel waar. We willen graag nog meer met Toki Tori doen, en met het succes op de Wii en iPhone, en nu de game ook op Steam te vinden is komt dat zeker dichterbij. Wederom te vroeg om al iets over los te laten, maar plannen zijn er zeker!

Eurogamer België: Gezien jullie ervaring hebben met mobiel gamen, wat denken jullie van Apple z'n iPad als gameplatform? Hebben jullie al de kans gehad om die van dichtbij te bekijken?

Collin van Ginkel: We moeten het helaas ook nog doen met filmpjes en foto's, net zoals jullie. We zijn al bezig met het meenemen van de iPad specificaties in onze toekomstige projecten, dus we nemen het zeker serieus als game platform. We hebben er toevallig vandaag nog een flinke discussie over gehad en de meningen over het mogelijke succes van het apparaat zijn hier nog wel verdeeld, maar gelukkig maakt Apple het je makkelijk om iets te maken voor zowel de iPad als de iPhone.

Eurogamer België: Wat zou jullie ideale gameplatform zijn? The sky is the limit!

Collin van Ginkel: De graphics-race is wat mij betreft over, en eigenlijk niemand heeft die echt gewonnen. Ik geloof persoonlijk in de potentie van motion controls. Maar ik denk niet dat de huidige systemen, inclusief Natal en Arc, dat al kunnen waarmaken. Dat neemt niet weg dat ik verwacht dat de controller interface de grootste groei gaat doormaken de komende jaren, en daar kijk ik erg naar uit.

De iPad, een apparaat van Apple waar Two Tribes zeker interesse in heeft, maar het voorlopig ook enkel met foto's ervan moet doen

Eurogamer België: Jullie werken momenteel aan ReWind voor Nintendo DS , een on-rails shooter 'with a twist'. Kan je hier iets meer over kwijt? Wat die twist betreft misschien?

Collin van Ginkel: Je hebt goed naar onze website gekeken zie ik - lacht -. We hebben altijd ideeën over toekomstige game projecten en ReWind is er daar een van. ReWind is een game concept dat origineel bedacht is voor de Nintendo DS, maar ondertussen is het een veel ruimer game concept geworden dat zou kunnen werken van DS tot PS3. Met andere woorden, het kan nog wel even duren voordat we hier meer over bekend zullen maken!

Eurogamer België: Waar werkt Two Tribes nog aan op het moment? Hoe geheimer, hoe beter natuurlijk.

Collin van Ginkel: We werken momenteel aan wat kleinere projecten, zoals updates voor Toki Tori en Ice Age (iPhone). Daarnaast hebben we op de komende GDC in San Francisco een nieuw spel concept om te tonen aan potentiële uitgevers. Ik kan er nog niks over kwijt, maar het is een totaal nieuw spel-idee, dus niet nog een Toki Tori!

Eurogamer België: Als we ons niet vergissen wordt Two Tribes dit jaar tien. Proficiat! Waar staat Two Tribes over nog eens tien jaar?

Collin van Ginkel: Thanks! We gaan het zelf pas volgend jaar vieren, omdat we sinds juli 2001 ons eerste kantoortje kregen. Ons doel is om Two Tribes bekender te maken bij de gamers en om bekend te staan als een developer die altijd kwaliteit produceert. Als je onze recente games er bij haalt, zal je zien dat de laatste releases allemaal rond de 8.0 scoren. Dit willen we volhouden en dat is ook nu beter mogelijk omdat we steeds meer in eigen beheer games maken en uitbrengen.

Eurogamer België: We lazen dat sommige leden van het Two Tribes team berucht zijn voor hun slechte moppen. Demonstreer!

Collin van Ginkel: Ik schuif die eer door naar Eelke, onze hoofdprogrammeur:

Gesprek op het station:

P: "Zag je die hondtas daar?"

E: "Die wat?"

P: "Die vrouw daar heeft zo'n hondje in haar tas zitten."

E: "Ah. hoe heet hij? Poca?"

P: "Wat? .... Ow." *Facepalm*

E: :)

Diepe zucht...

Eurogamer België: Bedankt voor dit leuke interview, en tot de volgende keer!

Collin van Ginkel: Met veel plezier! Groetjes!

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, newsletters, and more!

In this article

Toki Tori

Android, iOS, PS3, Nintendo Wii U, Nintendo Wii, PC, Mac, Nintendo 3DS, Windows Phone

Over de auteur

Nico Stalmans

Contributor

Reacties