Trackmania review - De verslavende formule is toegankelijker dan ooit

"Nog eentje."

Trackmania is geen revolutie voor de franchise, maar biedt desondanks een gefocust pakket voor ieder soort racefanaat.

In deze Trackmania review onderzoekt Bruce of de typische verslavende Trackmania-gameplay ook in een free-to-play formule overeind blijft.

In ieder van ons zit in meer of mindere mate een competitiebeest. Net dat tikkeltje sneller of beter willen zijn dan je concurrenten. Het is die natuurlijke drang waarop Trackmania-games al zeventien jaar lang handig op inspelen. De nieuwste game in de franchise, simpelweg Trackmania genaamd, biedt de verslavende formule op verschillende manieren aan: een free-to-play model dat je tegen betaling met extra features uitbreidt. Hierdoor is de potentiële poel van concurrenten groter dan ooit.

Als het je gewoon om het racen te doen is, biedt de gratis Starter Access meer dan voldoende vertier. Om de drie maanden start in Trackmania een nieuw seizoen met eigen tracks. Deze tracks kan je eindeloos oefenen in solo-modus om zo je plaats op de talloze leaderboards te verbeteren. Deze leaderboards zijn erg gedetailleerd, tot op het niveau van je provincie toe. Vooral de mogelijkheid om tegen de ghosts van je concurrenten te racen, maakt dat die volgende trede op de ladder net binnen bereik lijkt. Genoeg voer dus voor de racer die obsessief met elke milliseconde bezig is.

Cover image for YouTube videoTRACKMANIA : Launch Trailer | Ubisoft Nadeo

De 'echte' Trackmania vind je echter in de multiplayer-modus. Als gratis speler vervoeg je een van de officiële servers waarbij de tracks van het huidige seizoen in willekeurige volgorde voorbij komen. Vervolgens krijgt iedereen vijf minuten om zijn best mogelijke tijd neer te zetten. De perfecte cocktail voor spontane vetes en bloedstollende finishes. Weinig dingen geven zoveel voldoening om in de laatste seconden van de match nog snel de eerste plaats weg te kapen. Gegarandeerd dat je concurrenten op wraak gebrand zijn en voor je het weet rijgen de matches zich aan elkaar. Je wilt toch niet de eerste zijn die de handdoek in de ring gooit? Het concept is simpel, maar werkt na al die jaren nog even verslavend.

Als je aan de 25 seizoenstracks niet genoeg hebt, koop je een Standard Access of Club Access jaarabonnement. Deze bieden je toegang tot extra dagelijkse tracks, maar vooral tot de Clubs. Deze clubjes worden door spelers zelf beheerd en bieden meestal competities met zelfgemaakte tracks aan. Vooral clubs die rond nagemaakte Mario Kart tracks draaien, lijken op het moment van het schrijven erg populair. Maar ook eSports merken en streamers hebben reeds hun eigen Trackmania Club. In de praktijk bieden deze Clubs voor de gemiddelde speler een handige manier om extra kwaliteitsvolle tracks te ontdekken, zonder zelf eindeloze lijsten te doorlopen. En wie weet leer je je clubleden wel beter kennen en ontstaat er natuurlijk een concurrentiestrijd. Kortom zijn de Clubs een modern en geslaagd alternatief voor de klassieke custom servers van de Trackmania-games van weleer.

Al deze zelfgemaakte tracks worden met de ingebouwde Map Editor gebouwd. Betalende spelers krijgen in deze editor toegang tot alle tools die de ontwikkelaars zelf gebruiken om de seizoenstracks te bouwen. Er zijn een achttal ondergronden om uit te kiezen, elk met hun eigen rijgedrag. Vooral de ijspistes die je track in een heus bobsleeparcours veranderen leveren hilarische tracks op. Maar het is net zo makkelijk om een hyper technisch asfalt track te ontwerpen, of een gravel stadion track vol lastige bergjes en scherpe bochten. Natuurlijk zijn er ook de typische Trackmania speciale blokken zoals de klassieke boost tot een blok die je camera in first-person dwingt. De mogelijkheden zijn ietwat voorspelbaar en niet baanbrekend, maar het gemak waarmee je een parcours uit je mouw schudt, maakt veel goed. En afgaande van de tracks die creatieve zielen nu al met de Map Editor presenteren, lijkt de toevoer van nieuwe en interessante tracks verzekerd.

Samengevat biedt deze free-to-play Trackmania voor ieder wat wils: zij die simpelweg wat rondjes willen rijden en zin hebben in wat gezapige competitie komen met de gratis versie aan hun trekken. Voor wie de competitie niet diep genoeg gaat of voor de creatieve ziel die zijn eigen tracks wilt ontwerpen, bieden de betalende versies genoeg extra verdieping om aan die wensen te voldoen. Trackmania is verre van revolutionair en doet niets nieuws vergeleken met de vorige games, maar dit neemt niet weg dat dit een compact en gefocust pakket is.

Trackmania is nu verkrijgbaar voor pc.

Trackmania (2020)

PC