Total War: Warhammer review - Alles is met geweld op te lossen

Alles is met geweld op te lossen.

Total War en Warhammer zijn niet alleen op papier de ideale combinatie. De game biedt voor fans van beide series de ultieme verzoening.

De Dwarfs blijken standvastig te zijn. Ze willen hun heuvel, die tactische voordelen biedt, niet verlaten. Bewapend met kruisbogen, pistolen en katapulten kun je ze moeilijk ongelijk geven. Een frontale aanval zou de Greenskin-horde flink uitdunnen. Ik positioneer mijn Doom Diver Catapult en begin met een bombardement. Ondertussen voeren de Greenskins een snelle schijnaanval op hun rechterflank uit. De Dwarfs moeten terugslaan om hun artillerie te beschermen. Dankzij de opening die dat achterlaat kunnen mijn verstopte Goblin Wolf Riders razendsnel en genadeloos toeslaan. Hun artillerie wordt gedecimeerd en de achterhoede blijft onbeschermd achter. Hierna is het snel over voor de Dwarfs. Voor de winnaars staan er stunties op het menu.

Total War: Warhammer zit tjokvol met dat soort memorabele momenten, al is die ervaring volledig afhankelijk van het ras waarmee je speelt. Je kunt spelen als Empire (mensen), Dwarfs (dwergen), Greenskins (allerlei Orcs en Goblins) en de Vampire Counts (vampieren en ondoden). Het lijkt beperkt in vergelijking met voorgaande Total War-games, maar ieder ras heeft een unieke speelstijl met compleet verschillende rassen, legers en bouwopties in plaats van lichte variaties op dezelfde menselijke eenheden. Voor Total War-veteranen voelt het Empire vertrouwd aan, maar de rest speelt totaal anders. Bij de Greenskins staat bijvoorbeeld constant oorlog voeren centraal. Doe je dat niet, dan daalt het moraal van je troepen en raken ze onderling slaags, waardoor je leger langzaam doodbloedt.

Cover image for YouTube video

Tel daar Legendary Lords, vliegende eenheden, reuzen, magie en enorme oorlogsmachines bij op en je hebt een game die een enorm diepgaande ervaring aflevert. In de praktijk werkt het soms echter overweldigend. Zo kwam ik er pas later achter dat de Vampire Counts tijdens een veldslag alle doden kunnen doen herrijzen om hen aan hun zijde te laten vechten. De Dwarfs zijn erg langzaam en kunnen geen grote afstanden op de Campaign-map afleggen. Iets wat ik op een pijnlijke manier leerde. Ik was namelijk met de Dwarfs te ver opgerukt waardoor mijn legers niet op tijd terug waren om het rijk te verdedigen.

Als het fout gaat, dan gaat het dus meestal goed fout. Aangezien elk ras het Underway-grottenstelsel kan gebruiken om zich ongezien te verplaatsen, kun je op ieder moment overal op de kaart aangevallen worden. Daarnaast moet je bevolking tevreden worden gehouden om opstanden te voorkomen en speelt de economie een belangrijke rol. Eenheden en gebouwen kosten geld, maar meerdere legers op de been houden kost nog veel meer. Al die onderliggende systemen maken iedere beurt intens. Je moet goed nadenken, alles in de gaten houden en doordachte beslissingen maken. De game gunt je geen rust en de druk zorgt voor een gezonde uitdaging. Diplomatie voegt daar nog een extra laag aan toe, vooral omdat niet alle bondgenoten even betrouwbaar zijn. Zo kreeg ik van de Top Knotz Greenskins op een zwak moment een mes in mijn rug. Maar dat werkt uiteraard ook de andere kant op.

Voor Warhammer-fans die de Total War-serie niet goed kennen, kunnen de eerste uren dan ook behoorlijk intimiderend zijn. Ontwikkelaar Creative Assembly heeft er echter alles aan gedaan om nieuwe spelers zoveel mogelijk tegemoet te komen. Een adviseur staat je met raad en daad bij en via de F1-toets kan je de Game Guide oproepen. Hierin staat er voor ieder ras een grote hoeveelheid tutorials. De game maakt verder gebruik van heldere iconen en unit cards. Ieder overzicht geeft daarnaast duidelijke uitleg. Zo zie je in één oogopslag wat je kunt vrijspelen, wat je daarvoor nodig hebt en wat het oplevert.

Wanneer je weet door te zetten gaat er een complexe, interessante en goed uitgewerkte wereld voor je open. Je begrijpt alle systemen en zet die naar je hand. Langzaamaan maak je steeds meer progressie en krijg je echt het gevoel dat je een rijk uitbouwt. Zodra je de betere gebouwen en zwaardere eenheden vrijspeelt, krijgen de veldslagen een heel andere dynamiek. Waar je in het begin nog met kleine legers schermutselingen vecht, ga je later met enorme legers en honderden eenheden aan de slag. De epische muziek, het gedreun van de marcherende soldaten en de grootschaligheid slepen je volledig mee in de illusie dat je een gigantische fantasyoorlog uitvecht.

In Total War-games is het middenstuk van je campaign vaak een saaie aangelegenheid. Je bent te sterk geworden voor je directe omgeving waardoor je je in alle rust op de finale kunt voorbereiden. Total War: Warhammer past hier een mouw aan door je constant nieuwe uitdagingen en oorlogen voor te schotelen. Ondertussen kun je van het uitgebreide RPG-systeem gebruikmaken om je Legendary Lords uit te bouwen. Iedere Legendary Lord is uniek met zijn eigen verhaal-quests, items, wapens, voordelen en bonussen. Je laat ze meevechten in de frontlinie in plaats van ze in een hoekje op de map te verstoppen. Je bouwt echt een band met ze op waardoor de klap des te groter is als er iemand sneuvelt.

Het RPG-systeem maakt bovendien goed van de Warhammer-lore gebruik. De verhaal-quests zijn grotendeels op echte Warhammer-gebeurtenissen gebaseerd, zoals de Battle of Black Fire Pass. Verder hebben de items en wapens passende Warhammer-namen. Zelfs de verhoudingen tussen de verschillende rassen zijn op het bronmateriaal gebaseerd. Je hoeft geen Warhammer-kenner te zijn om de game te kunnen waarderen, maar voor de echte fans biedt de game zeker meerwaarde. De indrukwekkende campaign-map in 3D en het authentieke design van de units doen de tabletop-variant digitaal tot leven komen. Zelfs de laadschermen maken gebruik van prachtig Warhammer-artwork als achtergrond terwijl quotes van bekende Warhammer-helden het geheel afmaken.

Total War: Warhammer is, zeker als nieuweling, een game waar je echt je tanden in moet zetten. Er komt zoveel op je af, dat je al gauw door de bomen het bos niet meer ziet. Zodra je de game echter door hebt, wordt het een diepgaande en verslavende ervaring. Wanneer je in je bed nog strategische opties ligt te overwegen weet je dat een game je in de ban heeft. Total War: Warhammer combineert het beste van beide reeksen en laat een verpletterende indruk achter.

Total War: Warhammer is vanaf 24 mei verkrijgbaar voor de pc.