Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

Total War: Shogun 2 - Fall of the Samurai Preview

Duizend bommen en granaten.

Een kleine maand geleden, op 23 januari, begon het Jaar van de Draak. Volgens de traditionele Chinese kalender is het drakenjaar een geluksjaar met als motto: "Ik verover". De draak staat voor daadkracht, eer en loyaliteit. Is het toevallig dat de bloederige Boshin War, de burgeroorlog die Japan in 1868 twee jaar lang op haar grondvesten deed schudden, in datzelfde jaar losbarstte? Wij denken van niet.

In Total War: Shogun 2 lag een verscheurd Japan onder vuur. Clans werden achteloos van de kaart geveegd in massale gevechten onder het toeziend oog van de heersende Shogun die beetje bij beetje zijn macht zag vervluchtigen. Of jouw warlord er nu is in geslaagd om zijn clan te doen zegevieren of dat je een enkeltje eeuwige jachtvelden in je knuisten gedrukt kreeg, in de zelfstandige uitbreiding Total War: Shogun 2 - Fall of the Samurai is er opnieuw stront aan de knikker en is het aan jou om jouw clan gedurig bij te staan in de bloederige strijd. Is Fall of the Samurai een gemakzuchtige vette hap of gaat ontwikkelaar Creative Assembly er daadwerkelijk in slagen om een waardige opvolger te presenteren? Wij zetten de belangrijkste vernieuwingen op een rijtje.

Allereerst het achtergrondverhaal. Bemoeizuchtige westerlingen hebben de gelederen in Japan flink opgehitst en met hun manipulatieve gekonkel het draconische shogunaat in een kwaad daglicht gezet. De keizer, schijnbaar niets meer dan een impotente marionet in de klauwen van Frankrijk, het Britse rijk en de Verenigde Staten, heeft de moderne industrialisatie omarmd en daarmee de toorn van de Shogun over zich afgeroepen. De gemoederen lopen hoog op en er is geen ontkomen meer aan: na 400 relatief vreedzame jaren wordt Japan opnieuw meegesleurd in een bloederig en langdurig conflict dat het land voorgoed zal veranderen.

Het meest voor de hand liggende verschil met voorganger Shogun 2 is de veelzijdigheid van de beschikbare legers en de daaruit voortkomende strategische opties. Waar de samuraicultuur in de 16e eeuw op haar hoogtepunt was, is zij nu ogenschijnlijk achterhaald door westers wapentuig als gatlin guns, vernuftige artillerie en gespecialiseerde marinierseenheden die allemaal worden ingezet in de dreigende teloorgang van de samurai. Er zijn maar liefst 39 nieuwe units beschikbaar. Een flink deel van deze nieuwe eenheden is uitgerust met moderne vuurwapens wat betekent dat gevechten op afstand een integraal onderdeel van je gevechtsstrategie zullen moeten worden. Je begrijpt: het sladveld is voorgoed veranderd en explosiever dan ooit tevoren! Goed nieuws als je al in extase raakte van het bombastische kanonnengeweld in Total War: Napoleon.

"Het slagveld is voorgoed veranderd en explosiever dan ooit tevoren. Een flink deel van de 39 nieuwe units zijn uitgerust met moderne vuurwapens."

De campagne-kaart van het 19e eeuwse Japan heeft een verfrissende facelift gekregen. Vertrouwde grenzen zijn historisch accuraat aangepast en het eiland Ezo (waar het shogunaat historisch haar laatste stand maakte) heeft een flink stuk land aan de kaart toegevoegd. Ook is het nu mogelijk om je (compleet vernieuwde) steden te verbinden door middel van treinsporen waardoor transport, handel en oorlogvoering een nieuwe dimensie krijgen. Zo kun je bijvoorbeeld de treinstations van je tegenstander innemen waardoor er logistieke hindernissen zullen worden opgeworpen maar kun je je legers ook sneller dan ooit tevoren mobiliseren en naar het front vervoeren.

Diplomatie en onderhandelen zijn flink aangescherpt en spelen een belangrijke rol in Fall of the Samurai. Je relaties met het voortvarende westen bepalen niet alleen de beschikbaarheid van verpletterende eenheden als Ironclad pantserschepen en Troupes de Marine maar bieden ook toegang tot revolutionaire technologie die je een aanzienlijk voordeel in de strijd kan opleveren.

Naast de vertrouwde stadsbestormingen is er een nieuw type aanval beschikbaar: de havenbelegering. Al vanaf de campaign map kun je beginnen met een stevig bombardement waarna de actie zich voortzet op de gevechtskaart waar je ditmaal met je vloot de haven van je tegenstander probeert over te nemen. Steden beschikken over nieuwe defensieve mogelijkheden om schepen tijdens het gevecht onder vuur te nemen en kunnen zelfs legers in aangrenzende kustgebieden op afstand ondersteunen of aanvallen.

"Creative Assembly heeft goed geluisterd naar de wensen van de spelers. Naast de verfrissende interactie tussen zee- en landunits, is het maximale aantal eenheden dat je per gevecht kunt inzetten verhoogd van 20 naar 40."

Niet alleen de verfrissende interactie tussen zee- en landunits voegt een nieuw tactisch element aan de vertrouwde gameplay toe, Creative Assembly heeft ook goed geluisterd naar de wensen van spelers van Shogun 2. Zo is het maximale aantal eenheden dat je nu per gevecht kunt inzetten van 20 naar 40 verhoogd, al geldt nog steeds dat je maar 20 eenheden per generaal kunt aanvoeren. Desalniettemin zullen de gevechten grootser en spectaculairder dan ooit tevoren zijn.

Natuurlijk dient er zich ook een rits nieuwe agents aan. Naast de Ninja en Geisha (die allebei voorzien zijn van een geheel nieuwe skilltree) kun je nu ook aan de slag gaan met Activists, Investigators en Foreign Veterans. Details zijn spaarzaam maar we kunnen alvast vertellen dat de Veteran ingezet kan worden voor het trainen en recruiteren van troepen maar tevens vijandelijke legers kan demoraliseren of zelfs een aanslag kan proberen te plegen op een belagende generaal.

Alhoewel de nadruk van Fall of the Samurai duidelijk op het single player werk lijkt te liggen is ook de multiplayer nieuw leven ingeblazen: naast een compleet vernieuwde conquestkaart die aangepast is aan de politieke verstandshoudingen van de 19e eeuw kun je je vastbijten in tal van nieuwe avatars, volgelingen en uitrustingen om je tegenstander het vuur aan de schenen te leggen.

Uitgever Sega belooft ons plechtig dat we met Total War: Shogun 2 - Fall of the Samurai niet minder dan 100 uur speelplezier zullen kunnen beleven. Dat lijkt ons eerlijk gezegd wat overdreven maar dat Fall of the Samurai de Total War-serie opnieuw naar een hoger niveau zal weten te tillen is duidelijk. Met tientallen nieuwe eenheden, bombastische havenbelegeringen en revolutionaire technologieën toont Creative Assembly opnieuw een ware veroveraar in huis te hebben.

Total War: Shogun 2 - Fall of the Samurai verschijnt 23 maart exclusief op PC.

Over de auteur

Mike van Schijndel avatar

Mike van Schijndel

Redacteur

Naast een grote voorliefde voor indie games draagt Mike de PC een warm hart toe. Na een geflopte carrière als mondschilder klopte hij bij Eurogamer aan voor de gratis thee en koekjes.

Reacties