Time of Heroes Review

Prachtig strategiespel op zakformaat.

Als liefhebber van tactische spelletjes begint mijn hart steevast iets sneller te kloppen bij het uitproberen van een nieuwe strategy game. Het genre leent zich er uitermate voor om uren achter elkaar naar je scherm te turen en op zoek te gaan naar die perfecte aanval of het uitbouwen en ontwikkelen van een krachtige natie. Smuttlewerk Interactive's Time of Heroes bewijst dat stevige strategy games niet exclusief op de PC thuis horen.

In Time of Heroes begeleid je de strijdlustige prins Minos op zijn noodgedwongen vlucht uit zijn thuisland dat belaagd wordt door een keiharde en eindeloze winter. Na enkele weken varen strandt zijn schip op het eiland Altland en stuiten zijn legers op grote groepen Pig Trolls die nu niet bepaald staan te trappelen van enthousiasme bij zijn komst. De oorlog is begonnen!

Het verhaal, dat door middel van flauwe teksten, onhandige dialogen en heel af en toe een sfeervol plaatje, wordt verteld is weinig omvattend maar het draait in deze game natuurlijk vooral om de gevechten en die zijn dik in orde! De schermutselingen vinden plaats op grote, prachtig vormgegeven maps die erg gevarieerd zijn. Zo wordt er geknokt in bossen, moerassen, op besneeuwde vlaktes maar ook diep onder de grond. De te behalen doelen zijn eveneens veelzijdig en omvatten het beschermen van een tovenares en het redden van een draak tot het uitschakelen van specifieke doelwitten.

Voordat je de strijd bindt met je tegenstanders bepaal je zelf de opzet van je legers. Naast een handvol helden kies je uit verschillende soorten eenheden die verdeeld zijn in vier categorieën: melee, ranged, heavy en flying. Succes in het gevecht (dat beurtelings wordt gespeeld) komt vooral neer op het optimaal gebruik maken van deze wapentypes. Zo heeft een melee vechter een aanvalsbonus tegen een gepantserde ridder die op zijn beurt weer goed verdedigd is tegen de pijlen van een aanval op afstand. Ook positionering is van belang: eenheden binnen het bereik van de command range van je aanvoerder krijgen een fikse wapenbonus maar ook het terrein is van invloed.

De gevechten zijn zelfs op de braafste moeilijkheidsgraad bijzonder spannend. De scherpe AI haalt werkelijk alles uit de kast om je het leven zuur te maken, lokt je in hinderlagen en weet vrijwel altijd de perfecte aanval in te zetten. Dit levert spannende en dynamische confrontaties op. Gelukkig vind je tijdens je reizen regelmatig magische voorwerpen en vergaar je experience points waarmee je nieuwe vaardigheden kunt leren. Zo bouw je je helden langzaam uit tot immens krachtige krijgsmachines die het slagveld onveilig maken.

Alles bij elkaar klopt gewoon alles aan Time of Heroes. Het is een gedegen, veelzijdige strategy game met een fraaie vormgeving en prima soundtrack. De relatief hoge moeilijkheidsgraad zou de beginnende strateeg kunnen intimideren maar met een beetje doorbijten ontdek je een van de beste mobiele strategy games die op dit moment beschikbaar is.

De review van Time of Heroes doorgenomen, en je hebt wel zin om het spel in huis te halen? Dat kan, want de game is vanaf nu gratis verkrijgbaar op de App Store!

8 / 10