Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

The Witcher 2: Assassins of Kings

De toekomstige koning van de PC-RPG's?

Fantasy-universa en de clichés die ermee gepaard gaan, je zou er een boek over kunnen schrijven. Lees je op het doosje van een game dat die zich in een fantasywereld afspeelt, ga er dan maar prat op dat je een van het rechte pad afgeweken koning moet zien te verslaan. Waarom dat zo is? Zelfs zonder diens dochter ooit in levenden lijve aanschouwd te hebben, weet je gewoon dat het om een blondine gaat met een welgevormd lichaam. En dan hebben we het nog niet gehad over het dwangmatige gedrag van de volledige monsterpopulatie in zo'n wereld om zich in een grot te verschansen alwaar ze allemaal één of andere oude ring willen beschermen. Je zal me niet horen zeggen dat The Witcher 2 op dit vlak z'n handen in onschuld wast, maar ik durf er wel mijn hand voor in het vuur te steken dat het een atypische fantasy-RPG wordt.

Althans als we mogen afgaan op de eerste game die intussen alweer van vier jaar geleden dateert. The Witcher had zo z'n gebreken -en dan vooral in de eerste versie, de Enhanced Edition was al heel wat minder ruw-, maar met dank aan de Poolse schrijver Sapkowski konden de mensen van CD Projekt Red puren uit een volwassen fantasy-universum en dat wierp z'n vruchten af. De meeslepende verhaallijn waarin we de witharige Geralt of Rivia volgden in de grauwe sprookjeswereld van Temeria leverde de game heel wat lof op en fans van het genre noemden The Witcher zelfs 'een RPG van de vorige generatie' waarmee ze uiteraard verwezen naar klassiekers als Baldur's Gate en Planescape Torment. Hetgeen we tot nu toe van het vervolg te zien kregen lijkt op dat elan verder te zullen gaan, check zelf maar even de developer diaries of lees gewoon lekker door.

Dacht ik hier even neer te schrijven dat The Witcher 2: Assassins of Kings overduidelijk aanpassingen maakt met het consolepubliek in het achterhoofd, dan vertelt Wikipedia me toch wel niet dat de game voorlopig enkel voor PC gepland staat zeker? Vanwaar dat idee, vraag je je misschien af? Heel simpel: de combat. Het vechten in de eerste game was gebaseerd op het in de maat aanklikken van de vijand, noem het gerust Quick Time Events. Ditmaal trokken de ontwikkelaars echter voluit de kaart van de actie zoals we die kennen uit de betere hack 'n slash game op console. Op tijd blokken, aanvallen ontwijken en uiteindelijk op het juiste moment zelf uithalen dus. Afgezien van het feit dat de QTE's niet helemaal overboord gegooid werden, lijkt dit nieuwe combatsysteem een stap in de goeie richting te zijn, zelfs voor een PC-game.

Het prikken met je zwaarden -een zilver exemplaar voor monsters en een ijzeren versie voor menselijke tegenstanders- mag dan wel meer op actie gericht zijn dan voorheen, met reflexen alleen red je het niet. The Witcher 2 is en blijft een RPG waarin je gaandeweg ervaring opdoet en talenten moet ontwikkelen. In tegenstelling tot de vorige game zijn er ditmaal vier skill-trees: Training, Swordmanship, Magic en Alchemy.

Training staat gelijk aan fysieke skills, zoals het werpen van messen of het ombuigen van een pijl midden in de vlucht. Wie genoeg punten in Swordmanship investeert, zal dan weer meer zwaardaanvallen aan elkaar kunnen rijgen. Wat magie betreft beschikt Geralt nog steeds over de vijf zogenaamde Signs die tijdens een gevecht niet noodzakelijk zijn, maar in de juiste omstandigheden en mits enkele skillpoints enorm handig kunnen blijken. Drankjes brouwen om jezelf op te kikkeren of wat spreekwoordelijke peper in je achterwerk te krijgen behoort eveneens nog steeds tot de mogelijkheden indien je zowel de juiste ingrediënten als de formule ervoor op zak hebt. Skillpoints in deze laatste categorie investeren maakt dat je sterkere brouwsels zal maken, je zwaard met gif in kan smeren of bommen in elkaar kan knutselen.

"CD Projekt Red kennende zal dit verhaal zich ontpoppen tot een meeslepende fantasythriller als was het een rivier waarvan je zelf de stroming kon bepalen aan de hand van je beslissingen...."

The Witcher 2 lijkt dus vooral oude wijn in nieuwe zakken te bieden wat betreft het pure RPG-gedeelte. De nieuwe zakken zijn echter een duidelijke verbetering want zowel de presentatie als de afwerking zijn ditmaal beter verzorgd. En de afdronk is nog steeds even aromatisch als vier jaar geleden.

De omstreden sekskaarten mogen dan wel uit deze nieuwe game verdwenen zijn, er blijft gelukkig nog een andere rode draad om je doorheen de game te worstelen: de verhaallijn. Op het einde van The Witcher zagen we hoe Geralt nog net een aanslag op koning Foltests leven kon verijdelen. Het lot is koning Demawend van Aedirn minder gunstig gezind en hij verliest dan ook z'n hoofd bij een soortgelijke aanslag op bevel van een mysterieus figuur die we enkel kennen als 'The Kingslayer'. Niet meteen het meest originele uitgangspunt, maar CD Projekt Red kennende zal dit verhaal zich ontpoppen tot een meeslepende fantasythriller als was het een rivier waarvan je zelf de stroming kon bepalen aan de hand van je beslissingen.

Want ook ditmaal zal je als speler regelmatig merken dat er een causaal verband is tussen bepaalde gebeurtenissen en de beslissingen die je eerder in het spel maakte. Deze situaties worden nooit gepresenteerd als zijnde 'grote kantelpunten', maar gaan van schijnbaar triviale sidequests tot echt belangrijke beslissingen. Aldus kan je zelf al dan niet bewust een eigen draai geven aan het verloop van The Witcher 2 om op het einde van de rit uit te komen bij één van de vele -zestien als we de geruchten mogen geloven- mogelijke eindes.

CD Projekt laat de wereld van The Witcher 2 zien.

Het stemmenwerk, dat voor dit soort dialooggedreven games uitermate belangrijk is, zal -aldus de ontwikkelaars- opnieuw van de bovenste plank zijn. En in tegenstelling tot de vorige game zullen de graphics van The Witcher 2 ook op diezelfde plank thuishoren. De engine die binnenshuis werd ontwikkeld maakt komaf met het veelvuldige en langdurig zitten staren naar laadschermen en is in staat een veel groter gebied te tonen met heel wat meer details dan voorheen.

Je hoort het, wij lopen wel warm voor deze voorlopig PC-exclusieve RPG van Poolse makelij. Toegegeven, we lopen wel vaker warm voor iets van Poolse makelij vol vrouwelijk schoon, maar we kunnen je verzekeren dat dat in het geval van The Witcher 2 slechts bijzaak is.

De review van The Witcher 2: Assassins of Kings zal binnen ongeveer een maand te vinden zijn op Eurogamer Belenux.

Over de auteur

Frederik Galle

Editor EG Benelux

Weet dat zijn mama meeleest en wil haar via deze weg bedanken voor de lekkere boterhammetjes. Naast zijn middagmaal houdt deze frisse jongen echter voor ons ook het hele PC-gebeuren en de indiescene in de gaten.

Reacties