The Vanishing of Ethan Carter voor PS4 review

Nog steeds intrigerend.

Er is weinig nieuws aan deze PS4-versie, maar met detailrijke graphics, sfeervolle soundtrack en intrigerend verhaal stoort dat nergens.

Een krakkemikkige spoorbrug leidt je naar een aanknopingspunt in je queeste, maar de weidse omgeving eist direct je volledige aandacht op. Het is een mooie dag, ergens in de nazomer. Zelfs de sluierwolken in de lucht kunnen de zonnestralen niet bedwingen. De reflecterende zon in een meer verleidt je om een verfrissende duik in het water te nemen. Op de achtergrond zie je een indrukwekkend berglandschap. De sporadische bruin getinte bladeren in het anders groene bladerdek van het bos vormen de eerste tekenen van de indian summer. Neem van alles een kiekje en je hebt de perfecte afbeelding voor een ansichtkaart voor je grootouders. Groeten uit Red Creek Valley.

Vorig jaar leverde The Astronauts met The Vanishing of Ethan Carter een zeer geslaagde debuutgame af. Zo geslaagd zelfs dat de Poolse ontwikkelaar de game nu ook naar de PlayStation 4 brengt. De Unreal Engine 3 mag van zijn welverdiende pensioen genieten. Daarvoor in de plaats is de vierde generatie uit de kast gehaald en is de game zelfs van de grond af aan opnieuw opgebouwd. Hoog tijd om op Sony's console de mysterieuze verdwijning van Ethan Carter op te lossen.

Ook op de PlayStation 4 ziet The Vanishing of Ethan Carter er betoverend uit, maar is de game dankzij de nieuwe engine ook mooier? De verschillen vallen op het eerste gezicht amper op. Toch is er op het gebied van licht- en schaduweffecten een cosmetische verbetering te zien. In een verlaten kerkje trekken felle lichtstralen door het glas in lood de voorheen donkere zaal uit de schaduw.

Ook de textures zijn met de Unreal Engine 4 net even wat verfijnder. Dit komt echter met een offer. De framerate is net als in de pc-versie niet altijd stabiel. Vooral als je door het bos rent en snel draait, zijn lichte frameratedrops waarneembaar. De ontwikkelaar heeft er bewust voor gekozen de game niet op 30 frames per seconde te locken, maar biedt die optie wel in een toekomstige update aan. Daarnaast zijn de frameratedrops ook verre van storend. Het is dan ook muggenziften over kleine details, die je alleen opmerkt als je ze onder de loep legt.

Hoewel je af en toe van de mooie omgeving wilt genieten, is er wel een mysterie op te lossen. Als de paranormaal begaafde rechercheur Paul Prospero ga je op zoek naar Ethan Carter. Het pittoreske verlaten mijnwerkersdorpje herbergt de nodige geheimen achter de verdwijning van het twaalfjarige jongetje en zijn disfunctionele familie. Met het oog op spoilers is dit ook alles wat je in deze review over het verhaal gaat lezen.

"Deze game is een narratieve ervaring die je niet bij je handje houdt." Al snel blijkt dat deze introductiewoorden volledig de lading dekken. Je hebt namelijk de vrijheid om te gaan en staan waar je wilt. De kans is dus reëel dat je de aanknopingspunten in het verhaal niet in chronologische volgorde doorloopt. Er is zelfs een risico dat je aanwijzingen over het hoofd ziet en daardoor ietwat vertwijfeld in de omgeving ronddwaalt. De wegen tussen de aanknopingspunten zijn echter vrij lineair. Het zorgt uiteindelijk voor een ongedwongen ervaring waarin je met plezier de sfeervolle omgeving naar aanwijzingen afstruint.

Het komt uiteindelijk op je speurvaardigheden neer om alle puzzelstukjes op hun plek te laten vallen. In Red Creek Valley vind je diverse locaties met raadsels die je meer achtergrondinformatie over Ethan Carter geven. Het draait hierbij vooral om het reconstrueren van crime scenes. Objecten leg je op hun oorspronkelijke plek terug en krijgen in de juiste volgorde betekenis. Verwacht geen frustrerende hersenkrakers die je slapeloze nachten bezorgen, want met de nodige trial-and-error kom je er uiteindelijk wel. The Astronauts grijpt de kans niet om de PlayStation 4-versie op dat vlak meer diepgang te geven.

In The Vanishing of Ethan Carter ben je uiteindelijk onderdeel van een interactief boek. Je wordt geleidelijk aan in een intrigerend verhaal gezogen dat je vermoedelijk in één ruk doorloopt. Na ruim vier uur spelen krijg je geen voorgekauwd einde voorgeschoteld, maar is er voldoende ruimte voor eigen interpretatie van het onorthodoxe verhaal. Een bezoekje aan diverse fora met verschillende theorieën is dan ook aan te raden om ook na het uitspelen nog geïntrigeerd te blijven.

Wanneer je de pc- en PlayStation 4-versie van The Vanishing of Ethan Carter naast elkaar legt, zijn de verschillen nihil. Het verhaal en de puzzels zijn in beide versies identiek. En los van de paar grafische correcties zie je ook op visueel gebied dan ook geen in het oog springende verschillen. Aangezien de lat al aanzienlijk hoog lag, is dat de ontwikkelaar dan ook meer dan vergeven. De detailrijke graphics, sfeervolle soundtrack en intrigerend verhaal staan namelijk nog steeds als een huis.

The Vanishing of Ethan Carter is nu verkrijgbaar voor de PlayStation 4.

The Vanishing of Ethan Carter