The Settlers History Collection review - Oude wijn in oude zakken

Voor de verzamelaars.

The Settlers History Collection is een ietwat gemakzuchtige verzamelbundel van alle games in de serie.

Heeft een bundel bestaande uit alle Settlers-delen de tand des tijds doorstaan? Of kun je beter de hand op de knip houden? Je leest het in Yvo zijn The Settlers History Collection review.

The Settlers gaat al bijna 25 jaar mee, maar het laatste deel dateert inmiddels alweer uit 2010. In het najaar van 2019 blaast Ubisoft met een nieuw deel weer leven in de serie. Tot die tijd kun je alvast met de History Collection aan de slag die uit alle zeven games plus uitbreidingen bestaat. Het eindresultaat is een ietwat gemakzuchtige compilatie die enkel voor de fervente verzamelaars het prijskaartje waard is.

Ontwikkelaar Blue Byte heeft namelijk niet al te veel tijd gestoken in het audiovisueel stroomlijnen van de games. Dat komt pijnlijk naar voren wanneer je het eerste deel in de serie opstart. Het menu en de gebruikersinterface zijn anno 2018 hopeloos gedateerd. Het is een hele uitdaging om met geknepen ogen letters en iconen uit pixels te ontcijferen. De laksheid om op zijn minst in de oudste delen een gebruiksvriendelijke UI voor de pc van nu te maken, is dan ook teleurstellend.

Cover image for YouTube videoTHE SETTLERS HISTORY COLLECTION - LAUNCH TRAILER

Vanaf The Settlers 2 worden de games geleidelijk beter speelbaar. Dat is niet alleen te danken aan de evolutie van de graphics in de serie, maar ook door de ondersteuning van hoge resoluties in de History Collection. Tot ziens, verticale zwarte balken! Zeker voor een citybuilder danwel RTS waarbij het overzicht behouden essentieel is, is dat een welkome toevoeging.

Qua gameplay zijn er in The Settlers History Collection geen veranderingen. Een houthakker zet nog steeds gretig zijn hakbijl in de bomen rondom zijn hut. In een zagerij worden van de boomstronken vervolgens planken gemaakt. Die zijn nodig voor het bouwen van nieuwe gebouwen, zoals mijnen. Met kool en ijzer maak je wapens voor je soldaten, maar vergeet niet dat de noeste mijnwerkers gevoed moeten worden. Met alleen vissen en jagen kom je er echter niet, dus is een boerderij nodig om graan te verbouwen. Om in een windmolen brood te maken heb je ook weer vers water nodig. En zo gaat het nog even door.

De bovenstaande omschrijving illustreert hoe al je kolonisten en gebouwen onderling van elkaar afhankelijk zijn - een kwaliteit die de serie van oudsher siert. De kern van elke Settlers-game is een kolonie stichten, je grenzen uitbreiden en concurrerende staatjes uit het veld ruimen. Het zijn de basisingrediënten van een RTS, maar toch leunt de serie veel meer op het bouwen van een infrastructuur dan op het bouwen van een leger. De tijdloze charme zit vooral in de bedrijvigheid van de schattige kolonisten die als een mierenkolonie over je scherm heen zwermen.

Hoewel de basis in elke Settlers-game gelijk is, zijn er enkele subtiele verschillen tussen de verschillende delen. The Settlers 3 en The Settlers 4 vormen het hoogtepunt van de serie. In die games wordt voortgebouwd op het sterke fundament van de eerste twee delen waarbij de balans tussen base building en combat optimaal is. Ben je niet vies van pixels en wil je The Settlers in zijn gloriedagen meemaken? Dan speel je het beste deze games.

De serie verliest in het vijfde en zesde deel ietwat zijn glans. Heritage of Kings boet in op sfeer, terwijl de focus op verhaal en helden in Rise of an Empire geen meerwaarde biedt. In The Settlers 7: Paths to a Kingdom herpakt de serie zich. Door de toevoeging van Victory Points kun je voor het eerst op verschillende manieren winnen waardoor er een frisse wind door de serie waait. Het laatste deel sluit op het vlak van content en toegankelijkheid het beste aan op de casual citybuilder/RTS van nu.

Met The Settlers History Collection tracht Ubisoft je alvast warm te maken voor een achtste deel, maar slaagt daar niet geheel in. De bundel brengt namelijk te weinig om de huidige prijs te rechtvaardigen. Op audiovisueel vlak zijn er los van ondersteuning voor Windows 10 en hogere resoluties geen aanpassingen aangebracht. De verzameleditie leunt dus volledig op de gameplay van de serie. Hoewel die in de basis voldoende tot uitstekend is, kun je beter tijdens een sale je slag slaan of wachten op het nieuwste deel in de serie.

Voor deze The Settlers History Collection review speelde Yvo de pc-versie.