The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom preview - Tranen van geluk

Kunnen wij het maken?

Hoe overtref je een game die door velen als een meesterwerk gezien wordt? Dat is een vraag die vier jaar geleden voor het eerst rees toen tijdens de E3 2019 The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom aangekondigd werd. Na een tijdelijke stilte gevolgd door een onvermijdbaar uitstel krijgen we met de release om de hoek voor het eerst echt antwoord op deze vraag. Op het Europese hoofdkantoor van Nintendo in Frankfurt staat namelijk een Switch met het langverwachte vervolg op ons te wachten om de game voor het eerst aan de tand te voelen. In de hands-onpreviewsessie mogen we alvast kennismaken met de nieuwe vaardigheden waarover Link in Tears of the Kingdom beschikt.

Die nieuwe vaardigheden lijken in ieder geval een erg belangrijk onderdeel van Tears of the Kingdom te worden. Het moge duidelijk zijn dat de ontwikkelaars all-in op de vrijheid van de speler binnen de gamewereld zijn gegaan. Waar het vorige deel al erg veel vrijheid weet te bieden, gooit Tears of the Kingdom daar met onder meer de Ultrahand een schepje bovenop. Die vaardigheid laat je voorwerpen oppakken en aan elkaar vastlijmen. Zo bouw je constructies waarmee je je gemakkelijker door de wereld verplaatst of vijanden aanvalt. De Ultrahand wordt wellicht een handige functie van Tears of the Kingdom waarin spelers uitermate creatief kunnen zijn.

Voor nog meer mogelijkheden tijdens het bouwen met Ultrahand krijg je speciale voorwerpen. Wanneer je de juiste materialen van Zonai-technologie in een automaat gooit, komen er voorwerpen zoals ventilatoren, raketten, een stuur en batterijen uit. Die kun je vervolgens aan constructies bevestigen om ze gemakkelijker te besturen of laten bewegen. De voorwerpen schakel je aan en uit door er tegenaan te slaan of schieten. De batterijen laten bijvoorbeeld de apparatuur langer dan de standaard tijdsduur meegaan. In de previewsessie bouwde ik zo een klein huisje dat met ventilatoren naar voren bewoog. Daarnaast had dat huisje een luchtballon op de bovenkant waardoor het de lucht in kon. Ook bouwde ik een trein van meerdere mijnkarren achter elkaar om een gat in het spoor te overbruggen. De Zonai-technologie biedt dus meer opties om voertuigen en constructies te creëren waardoor Tears of the Kingdom alles in handen van de speler legt.

Niet alleen voorwerpen kunnen met elkaar verbonden worden; ook wapens en schilden kunnen ermee samensmelten. Wanneer je een zwaard bijvoorbeeld met een scherpe stekel die een vijand achterlaat fuseert, dan doet je zwaard meer schade. Daarnaast zal eerst de stekel breken en daarna pas je zwaard. Ook bij je boog kun je pijlen met voorwerpen fuseren. Wanneer je dat bijvoorbeeld met een oog doet, dan gaat de pijl automatisch richting de vijand. Je kunt ook een doos met je schild combineren voor een betere verdediging. Met deze functie wordt de kritiek over snel brekende wapens uit de vorige game ter harte genomen en lijkt de combat bovendien meer diepgang te krijgen.

Daarnaast beschikt Link over nog twee nieuwe vaardigheden genaamd Ascend en Recall. Die maken het leven in Hyrule nog net iets gemakkelijker. Met Ascend zwemt Link in een rechte lijn omhoog, dwars door stenen en lucht heen. Zo kun je vanuit een grot of onder een dak vlot weer op de oppervlakte komen. Ik ben benieuwd in hoeverre dat de uitdaging van het reizen afhaalt, aangezien het erg machtig lijkt aan te voelen. Recall laat je dan weer bewegingen die voorwerpen hebben gemaakt terugspoelen. Op die manier gaan gebouwde constructies terug in de tijd om op hun vorige locatie te belanden, of rollen rotsblokken terug de heuvel op. Die nieuwighenden lijken het laatste stukje te zijn dat nodig is voor een enorme vrijheid binnen Tears of the Kingdom.

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom lijkt een waardig vervolg op een ontzettend geliefde game te worden. De Zonai-technologie en bouwmogelijkheden geven zowel de gameplay van de vorige game als de Zelda-serie in zijn geheel een nieuwe draai. Bovendien zijn de nieuwe vaardigheden van Link divers genoeg om op een creatieve manier met de game aan de slag te gaan. Met zo veel vernieuwing en creativiteit mogen we alvast stiekem hopen op tranen van geluk in Tears of the Kingdom.

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom komt op vrijdag 12 mei 2023 voor de Switch uit.