The Great Ace Attorney Chronicles hands-on preview

Detective Cichiel De Moninck gaat op onderzoek.

"OBJECTION!" Van zodra die kreet een eerste keer door de rechtszaal galmt, realiseer je je pas echt dat de Ace Attorney-reeks helemaal terug van weggeweest is. Voor je het goed en wel beseft, ben je opnieuw verwikkeld in complexe, intrigerende en soms ronduit absurde moordzaken waarin beschuldigingen en plottwists elkaar aan een razend tempo opvolgen. Op 27 juli komt namelijk The Great Ace Attorney Chronicles uit. Die bundel bevat zowel The Great Ace Attorney: Adventures als The Great Ace Attorney 2: Resolve, twee prequels op de Phoenix Wright-games die voordien enkel in Japan beschikbaar waren. Wij konden alvast enkele rechtszaken meevolgen en vaststellen dat de serie ondanks een volledig nieuwe setting weinig van zijn charme verliest.

Met de release van Phoenix Wright: Ace Attorney - Spirit of Justice in 2016 leek er nochtans wat sleet op de formule te zitten. De gameplay zat nog steeds goed, maar narratief kwam Capcom bij momenten niet verder dan het recycleren van oude personages. In The Great Ace Attorney Chronicles gaan al die gekende handvaten op de schop. Deze keer volg je Ryunosuke Naruhodo, de Japanse voorvader van Phoenix Wright die op het einde van de negentiende eeuw zijn eerste stappen als advocaat zet. Ondanks die nieuwe setting voelt de game echter meteen vertrouwd aan. Al tijdens de eerste rechtszaak in Japan bevind je jezelf naar goede gewoonte in een uitzichtloze situatie. En om je helemaal thuis te laten voelen, hebben zelfs de rechter en de aanklager in de tutorial verdacht veel weg van die uit de Phoenix Wright-games.

De nieuwe setting biedt de ontwikkelaars ook heel wat nieuwe creatieve vrijheid. Het Japan en Engeland van de late negentiende eeuw vormen de perfecte achtergrond voor enkele scenario's die niet zouden misstaan in een boek van Agatha Christie. Dat alles wordt uiteraard met de humoristische saus van de Ace Attorney-games overgoten, al valt het al op dat The Great Ace Attorney Chronicles bij momenten ook een veel serieuzere toon dan zijn voorgangers aanslaat. Vooral het expliciete racisme van de Britten naar de Japanse bevolking komt uitgebreid aan bod en geeft het verhaal net dat tikkeltje meer diepgang.

Toch zijn het vooral de nieuwe personages die de show stelen. Naast je assistenten Kazuma Asogi en Susato Mikotoba is het vooral detective Herlock Sholmes - elke gelijkenis met bestaande personen of gebeurtenissen berust op louter toeval - die de show steelt. Die meester van de deductie komt steeds tot compleet verkeerde conclusies in zijn onderzoeken, waarna het aan jou is om de detective subtiel in de juiste richting te duwen. Zo'n Course Correction is meteen ook een van de meest innovatieve nieuwe mechanics voor de serie. Uiteindelijk komt het zoals steeds neer op het selecteren van het juiste object in de omgeving of het juiste kernwoord in een conversatie, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de charme waarmee Ryunosuke en Herlock Sholmes samen tot een conclusie komen.

De drie cases uit The Great Ace Attorney Chronicles die wij reeds konden spelen, smaken alvast naar meer. Capcom toont opnieuw de nodige creativiteit in hun personages en rechtszaken, en de politieke intriges en spanningen tussen Japan en Engeland beloven een zinderende finale. We kunnen dan ook niet wachten om binnenkort een definitief vonnis over de game te vellen.

The Great Ace Attorney Chronicles komt op 27 juli uit voor pc, PlayStation 4, PlayStation 5 en Switch.

The Great Ace Attorney Chronicles

PS4, PC, Nintendo Switch