The Evil Within - The Consequence DLC review

Op vertrouwde wijze onvertrouwde paden betreden.

The Consequence levert de momenten die je mist in The Assignment. Een waardig slot voor The Evil Within, waarin Mikami's design zegeviert.

In de tweede en laatste uitbreiding van The Evil Within lost ontwikkelaar Shinji Mikami een reeks mysteries op terwijl hij je voortdurend verbaasd achterlaat. Zo transformeren de subliem ontworpen omgevingen nog vaker dan voorheen, wat in doldwaze mindfucks resulteert. De rol van detective Juli Kidman en haar relatie met het geheimzinnige bedrijf Mobius wordt daarentegen met de minuut duidelijker en tegelijkertijd schimmiger. Zonder grote risico's te nemen bouwt The Consequence gestaag verder op de voorgaande The Assignment DLC (review), maar grijpt ook terug naar de actie uit de hoofdgame.

De zakelijke verhouding tussen Kidman en haar duistere werkgever verandert aan het einde van The Assignment in een contractbreuk, waardoor de detective nu meer dan ooit voor haar leven vreest. De mysterieuze man in het pak komt je in meerdere vormen achterna, en Ruvik en zijn weerzinwekkende wezens bezorgen je wederom een hoge bloeddruk. Deze bloedstollende spanning is consistent en biedt ook de nodige adempauzes die meer van het verhaal onthullen. Zo wordt duidelijk hoe Kidman betrokken raakte bij Mobius en hoe het psychotische STEM-systeem tot stand is gekomen.

De stealth-gameplay die in de voorgaande uitbreiding werd geïntroduceerd, is niet compleet onverminderd terug. Wapens maken een glorieuze comeback maar nemen nog geen kwart van de uitbreiding in beslag. Uiteindelijk geeft dit The Consequence een dynamischer tempo dan The Assignment. Het sluipen tussen de kermende mutanthonden en de woedende ondoden blijft een uitdaging. Als je dan eindelijk een wapen krijgt, geeft dit mooi de ruimte om je opgekropte frustraties af te reageren.

Cover image for YouTube videoThe Evil Within - The Consequence Official Gameplay Trailer

Je kogels kunnen door grote voorraden munitie niet opraken, wat aan het tempo bijdraagt maar niet echt volgens de norm van een survival-horrorgame is. Van het managen van uitrusting is dus geen sprake. Belangrijker is het om een flow te vinden in het vermoorden van vijanden en het voortzetten van je route door de eindeloze hordes heen. Hoewel de nodige trial-and-error om de hoek komt kijken, is het nergens te frustrerend. Sterker nog, er had nog wel wat meer van dit in The Consequence mogen zitten.

Hoewel de DLC net een lengte van drie uur aantikt, is de vertelling nergens gehaast. De scenario's uit het verleden zijn smaakvol geschreven, nog mooier uitgebeeld en naadloos in de levels verweven. Zo doemt het bureau van je kwaadaardige werkgever op terwijl je wantrouwig door Beacon Mental Hospital struint, waar alles nét wat anders is dan die keren dat je er met Sebastian langskwam. Ook minder visuele flashbacks informeren je over Kidmans verleden, tijdens je bezoek aan haar verwoeste appartement waarvoor ze ooit haar ziel verkocht.

Toch wordt The Consequence door schoonheidsfoutjes geplaagd. Tussenfilmpjes hebben alweer last van pop-in, wat ten koste gaat van de uitmuntende esthetiek. Dit wordt echter deels door het leveldesign gecompenseerd. Net als in de hoofdgame en The Assignment is er niets meer dan lof voor de sfeer die game hiermee uitademt. De instortende skyline van Krimson City vol fictieve advertenties, de steriele laboratoria versus de smoezelige kelders zijn weer een bewijs van fantasierijk vakmanschap.

Maar niet alles is even inventief in deze twee hoofdstukken. Zo steek je op een gegeven moment schilderijen van Ruvik in de fik om je pad voort te zetten. Het verbranden van deze bewegende kunstwerken valt door diens sulligheid ietwat uit de toon. Ook de passage waarin je een oneindige voorraad aan glowsticks voor je uitwerpt om iets te zien, is geforceerd. Realisme staat nergens voorop bij The Evil Within, maar tientallen lichtgevende objecten bij je dragen terwijl de oude vertrouwde zaklamp ook had voldaan, is vergezocht en onnodig.

Maar geen van Mikami's games is compleet zonder afschrikwekkende en vooral verdraaide eindbazen. De afrekening met de gestoorde lichtdame uit de vorige DLC is een confrontatie vol spanning die al je wapenvaardigheden benodigt. Het andere gevecht is tot slot een visueel spektakel waarin behendigheid net zo belangrijk is als strategie. De wereld die Mikami met The Evil Within en de twee DLC-hoofdstukken heeft gecreëerd, is potentieel een waardige opvolger van de vertroebelde Resident Evil-serie. Als een volgende game de balans tussen sneaken en schieten nog meer perfectioneert, is de volmaakte survival-horrorgame voorhanden.

The Consequence vult op smaakvolle wijze de gatenkaas waarmee The Evil Within vorig jaar concludeerde. Met de toename in actie is de balans tussen sluipen en schieten beter gebalanceerd dan in The Assignment. De levels zijn gevarieerd en spreken voortdurend tot de verbeelding. De schoonheidsfoutjes zijn soms een storende factor, maar zitten de conclusie binnen The Evil Within niet in de weg. De goede prijs voor een redelijk aantal uren maken de twee DLC-delen een fantastische toevoeging op Mikami's nieuwe universum.

The Evil Within - The Consequence DLC is nu verkrijgbaar voor de pc, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One.

The Evil Within

PS4, Xbox One, PS3, Xbox 360, PC