The Chant preview - Misschien wel een lofzang waard

Drie levensbalken!

Third-person survival-horrorgames zijn aan een heuse revival bezig. Song Of Horror, Tormented Souls, The Medium… Ze proberen allemaal de hoogdagen van de oude Resident Evil-games en Silent Hill terug te brengen. The Chant kadert net zo mooi binnen dat rijtje. Tijdens een hands-on preview op Gamescom 2022 ging ik kort aan de slag met het derde hoofdstuk van de game.

Canadese ontwikkelaar Brass Token neemt je in The Chant mee naar een spirituele retraite in de Pacific Northwest in de Verenigde Staten. Het kamp bevindt zich te midden van de prachtige naaldboomwouden en ruige heuvels van een staat die op Oregon of Washington lijkt. Temidden van dat natuurschoon proberen verschillende personages rust te vinden of een oud trauma te verwerken. Eén van de rituelen loopt echter fout, waardoor demonen uit een andere dimensie tevoorschijn komen.

In een resem hoofdstukken bestuur je verschillende personages die de chaos rond de retraite proberen te navigeren. Zoals gezegd is de gameplay een ‘throwback’ naar survival-horror rond het nieuwe millennium. In third-person verken je griezelige omgevingen. Daarbij verzamel je objecten om puzzels op te lossen en moet je af en toe gruwelijke wezens bevechten. Het tempo en zelfs sommige animaties (in het bijzonder tijdens de ‘melee combat’) doen denken aan het ondergewaardeerde Silent Hill: Downpour. De game zit met andere woorden ferm in het AA-kamp. Dat is echter zeker niet als kritiek bedoeld: er is deze generatie immers een acuut gebrek aan goede AA-games geweest.

Toch zorgt The Chant op dit moment soms ook voor onaangename AA-vibes. Grafisch maakt de game een gemengde indruk. Sommige elementen zoals de personagemodellen zijn erg gedetailleerd. Andere zaken missen dan weer inspiratie, waaronder de omgevingen. Ook de performance is op dit moment nog niet volledig stabiel, met plotse framedrops en screen tearing. Tot slot voelde ook de combat op dit moment nog te ‘floaty’ aan. Het was soms onduidelijk wanneer aanvallen registreerden en het was ook moeilijk om in de gevechten zelf snel te reageren. Het is duidelijk dat Brass Token over een beperkt budget beschikt. Hopelijk maskeert de finale game dit op succesvolle wijze.

Op vlak van gameplay valt The Chant vooral op omdat je maar liefst drie verschillende levensbalken hebt: Mind, Body en Spirit. Mind daalt wanneer je in het duister bent en vreselijke zaken meemaakt. Body gaat dan weer naar beneden als je fysiek wordt aangevallen. Spirit kan ten slotte door psychische aanvallen opraken. Ze hebben elk hun eigen implicaties, want als je Mind opraakt krijg je bijvoorbeeld een paniekaanval die je kwetsbaar maakt tijdens gevechten. Je moet alledrie ook op andere manieren aanvullen. Zo krijg je Mind terug door aan lavender te ruiken, of in een plas licht te staan.

The Chant heeft bijzonder veel potentieel. Hoewel de game bij momenten wat onhandig aanvoelt - zeker de gevechten waren nogal ‘floaty’ - is de nadruk op een unieke sfeer en diepgaand verhaal veelbelovend. Het wordt afwachten of The Chant een ware lofzang kan krijgen, maar een ruwe diamant lijkt zeker een mogelijkheid. De game komt uit op 3 november 2022.