Als je op een link klikt en een aankoop doet, krijgen we mogelijks een kleine commissie. Lees ons redactiebeleid.

The Callisto Protocol preview - Gewoon gruwelijk

Bloedstollende tentakels.

Dit artikel is geschreven door Joël Nicola.

Glen Schofield, het meesterbrein achter de originele Dead Space, viert zijn vakanties niet zoals anderen. Hij spendeert die namelijk in de woestijn en weet na terugkomst vervolgens een tien pagina’s tellend script van een nieuwe horrorervaring af te leveren. Survival-horrorgame The Calisto Protocol heeft drie jaar lang bij zijn Striking Distance Studios liggen rijpen. Achter gesloten deuren hebben wij met een twintig minuten durende hands-off gameplaydemonstratie mogen griezelen.

Het zit protagonist Jacob Lee niet mee. Kort na aankomst in de Black Iron Prison op Callisto - de dode maan van Jupiter - vindt er een mysterieuze uitbraak plaats. Medegevangenen transformeren in snel tempo in vleesetende monsters en het is aan Jacob om uit die hel te ontsnappen.

De preview toont flarden van het Habitat-level, een paar levels ver in de game. Terwijl Jacob door een ranzig riool waadt, springt de overtuigende visuele presentatie meteen in het oog. Van de zweetdruppels op het fotorealistische gezicht van Jacob tot de verminkte close-upbeelden van de gevangenen: horror zag er zelden zo bloedstollend realistisch uit. De presentatie bereikt een climax wanneer je vanuit de riooldarmen van dit complex de top van een toren bereikt en het adembenemende uitzicht op de beeldvullende gasreus Jupiter je begroet.

Ook het geluid lijkt van een uitmuntende kwaliteit te zijn en draagt bij tot de beklemmende sfeer. De statische, mechanische geluiden van ventilatiesystemen zijn als knoflook bij de pasta en laten je naar een verlossend gevecht snakken. De daaropvolgende gutturale klanken van de monsters werken als een symfonie in combinatie met de impactvolle vlezige geluiden die je wapens op deze monsters maken. Het geluid maakt de sfeervolle presentatie des te gewichtiger en laat het geheel schijnen.

Zoals het de spirituele opvolger van Dead Space betaamt, kun je in The Callisto Protocol op je afgelegde route een overvloed aan afgeschoten ledematen terugvinden, maar Striking Distance Studios voegt hier nieuwe elementen aan toe. Ditmaal gebruik je tijdens gevechten namelijk een mix van melee wapens, schietijzers en je GRP-gadget. De GRP (uitgesproken als grip) is de nieuwkomer in dit rijtje. Het is een zwaartekrachtgadget dat vijanden en objecten oppakt en vervolgens lanceert. Het duurt dan ook niet lang voordat het eerste monster met de GRP opgepakt wordt en als een shish kebab op een uitstekende buis wordt gespietst. Lekker!

Daarbij komt de belofte van combat die je volledige keuzevrijheid verschaft wel wat minder uit de verf. Vlak voordat monsters sterven, is er namelijk een kans dat ze in een sterkere en zowaar nog onguurdere versie transformeren. Tentakels beginnen dan bijvoorbeeld uit een hoofdloze nek te groeien en je hebt luttele seconden om het monster af te maken alvorens het transformeert. Dat proces wordt echter makkelijker wanneer je van het zogenaamde ‘weakpoint’-systeem gebruik gemaakt. Bepaalde melee combo’s kunnen namelijk een ‘weakpoint’ opleveren dat door snel te handelen met je wapen kunt beschieten. Een sterke voorkeur voor een van de wapens klinkt daardoor momenteel nog als een handicap die je jezelf oplegt. Het constant afwisselen van wapens lijkt vooralsnog het meest doeltreffend.

Qua diversiteit in vijanden zit het in The Callisto Protocol ook snor. In het Habitat-level kom je er minimaal drie verschillende tegen. De eerste zijn je standaard met pusbulten bezaaide zombieachtigen. De tweede zijn een stel krioelende vleeskleurige wormen met een smoel aan vlijmscherpe tanden. Tot slot zijn er de spinachtige mensmonsters. Verder levert het tot moes stampen van de vaak nog naspartelende monsters je Callisto Credits op. Die kredietpunten kun je vervolgens bij automaten uitgeven. Naast munitie voor je wapens kun je hier ook wapenupgrades vinden. Het eindresultaat valt nog af te wachten, maar je hoeft je hoogstwaarschijnlijk geen zorgen te maken over een gebrek aan diversiteit in de content.

Al met al weet de hands-off preview van The Callisto Protocol te overtuigen. De audiovisuele presentatie van de game is tot nu toe uitmuntend. De presentatie in combinatie met de setting doet bovendien denken aan een intrigerend mix van Dead Space in een setting die veel weg heeft van The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay. Het enige wat in de twintig minuten durende gameplayvertoning nog ontbrak, was een gezonde opbouw aan spanning, maar dat is ongetwijfeld aan de samenstelling van hoogtepunten te wijten. Je kunt dan ook niet anders dan met bloedstollende verwachting uitkijken naar de release en hopen dat dit niet Glen zijn laatste vakantie naar de woestijn is.

The Callisto Protocol release is op 2 december 2022. De game komt dan op pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One en Xbox Series X/S uit.

Over de auteur
Redactie avatar

Redactie

Contributor

Dit artikel is tot stand gebracht door verschillende Eurogamer Benelux-redacteurs. Teamwork!

Reacties